Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dags för nytt! 11-12k budget.

Permalänk
Medlem

Dags för nytt! 11-12k budget.

Hoppas att någon vänlig själ här inne skulle kunna ta en titt på det jag knåpat ihop och hissa eller dissa.

Som rubriken lyder så är min budget ca 11-12k och det jag initialt plockat ut är rätt så AMD-inspirerat. Var inte mitt mål från början utan det bara blev så.

Det jag tänkte med RX590 är att jag får med 2-3 spel som jag ändå kommer att köpa så då "tjänar" jag in det på att välja det kortet.

Ska primärt användas till att spelas på.

Kommer även att behöva en skärm där min budget ligger på 2-3k så om någon har något tips eller erfarenhet av skärmar i den prisklassen tar jag mer än gärna emot förslag.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut skulle dock gått upp till vega56 eller rtx2060 båda kan du hitta under 3900kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassissi:

Hoppas att någon vänlig själ här inne skulle kunna ta en titt på det jag knåpat ihop och hissa eller dissa.

Som rubriken lyder så är min budget ca 11-12k och det jag initialt plockat ut är rätt så AMD-inspirerat. Var inte mitt mål från början utan det bara blev så.

Det jag tänkte med RX590 är att jag får med 2-3 spel som jag ändå kommer att köpa så då "tjänar" jag in det på att välja det kortet.

Ska primärt användas till att spelas på.

Kommer även att behöva en skärm där min budget ligger på 2-3k så om någon har något tips eller erfarenhet av skärmar i den prisklassen tar jag mer än gärna emot förslag.

Tack på förhand!

https://komponentkoll.se/bild/bCgLO.png

Gjorde om lite. Bättre grafikkort framförallt (som du också får med samma spel). Bytte chassi som ska ge lite bättre temperaturer (dock lite högre ljudnivå) och moderkortet är på rea. CPU-kylarn kan du ta bort om du vill, men den är ju mycket bättre än stockkylaren med bättre ljudnivå och temperaturer. Kanske kan du överklocka lite i framtiden då.

EDIT:
Ska tillägga att moderkortet inte är mATX - utan är ATX som du ser via länken.
https://www.komplett.se/product/1079920/datorutrustning/dator...

RTX 2060 är något snabbare och strömsnålare än Vega 56. Däremot så blir den ju förstås mer prisvärd om du tjänar in på spelen du tänkt köpa. Nedan ser du ett prestandaindex över dagens kort:

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

2060 och matx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassissi:

Hoppas att någon vänlig själ här inne skulle kunna ta en titt på det jag knåpat ihop och hissa eller dissa.

Som rubriken lyder så är min budget ca 11-12k och det jag initialt plockat ut är rätt så AMD-inspirerat. Var inte mitt mål från början utan det bara blev så.

Det jag tänkte med RX590 är att jag får med 2-3 spel som jag ändå kommer att köpa så då "tjänar" jag in det på att välja det kortet.

Ska primärt användas till att spelas på.

Kommer även att behöva en skärm där min budget ligger på 2-3k så om någon har något tips eller erfarenhet av skärmar i den prisklassen tar jag mer än gärna emot förslag.

Tack på förhand!

https://komponentkoll.se/bild/bCgLO.png

Här är mitt förslag åt dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Ett alternativt paket:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 199 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse (3 890 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Focus G (399 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS (999 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (1 449 kr hos Komplett)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 649 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (949 kr hos Komplett)
Summa: 11 534 kr

  • CPUn är rätt optimal för budgeten. Du kan sikta på en I5 8400, men överlag är 2600X bättre. Bättre kylare och bättre allmän prestanda. I5an vinner dock med en liten marginal i spel.

  • Vega56 är rätt intressant nu när de har sänkt priserna på den. Skulle vilja se en jämförelse mellan den och RTX2060, men jämt emot GTX1070 så är Vega snabbare (och 300-400:- billigare). Det går dock varmare då den drar med ström.

  • Chassit är bra och billigt. Täcker grundbehoven och ser rätt ok ut. Svårslaget för 400:-, se en recension här: Guru3D review Är du redo att betala för ett dyrare chassi så är FD Meshify dock bra, går för strax under 800:- på Komplett.

  • Moderkortet stämmer inte riktigt, det som kostar 999:- är MSI B450 Tomahawk Gör det den ska utan att sticka ut. Enligt Anandtech B450 comparision, så särskiljer den sig från den andra B450-korten genom att erbjuda 6st SATA-portar istället för 4. Ingen jättegrej, så priset och looken tror jag drar avgörandet här.

  • Med RAMet så känns priset bra för 3000MHz minne. G.Skill är också kända för att göra bra minnen.

  • SSDn var ett lite svårare val. Vet inte riktigt vad du prioriterar, men det finns mycket alternativ (speciellt med tanke att både 500/1000GB, samt SATA/M2 SATA/M2 NVM finns som alternativ här). Hittade en recension här hos Guru3D som verkar gilla den, men också en på Tomshardware som tycker att prestandan är "meh" för priset. Dock så är det den billigaste NVM SSDn för tillfället. Jag skulle avråda ifrån M2-diskar med SATA-gränssnitt då de är en efterkonstruktion med oväntade bekymmer som ändå kostar lika mycket som de billigaste M2 NVM-diskarna. Märkte t.ex. på mitt X470-moderkort att den andra M2-porten inte stödjer just M2-diskar med SATA-gränssnitt.

  • PSUn är ett ganska enkelt val. Ett bra nätagg med tillräcklig effekt för grafikkortet. Det finns flera alternativ, men de är så lika att det inte gör någon större skillnad (t.ex. Bitfenix Whisper M 650W, Antec High Current Gamer Gold HCG650, Seasonic FOCUS+ 650W Gold, EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated & Fractal Design Edison M 650W.
    Det viktiga enligt mig är att de har åtminstone 550-600W, är guld-certade och har åtminstone 7års garanti, vilket alla ovanstående uppfyller. De kostar alla runt tusenlappen.

Permalänk
Medlem

När det gäller skärm så ta en 144Hz freesync skärm som är kompatibel med Gsync se listan i länk https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... så det är bara leta skärmar mellan 2-3k och kolla om de finns med på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla förslag då jag inte alls är särskilt kunnig inom området.

Framförallt två funderingar som dykt upp tack vare era tips.

1. Ser att många tipsat om Tomahawk moderkortet, är det onödigt av mig att lägga ut de extra 400 kronorna på det kortet jag initialt valde? Isf varför?

2. Verkar som alla ratade mitt val av RX590-kortet Är det verkligen så dåligt till ett pris av 3200kr med tre medföljande större speltitlar? Det enda Vega 56kort jag hittar just nu på de större sidorna kostar ca 1000kr mer och det verkar inte vara några spel på köpet heller. Är det ändå ett bättre köp?

Känns som jag bestämt mig för PSU,CPU och RAM.

Vacklar något gällande Chassi och SSD efter era tips.

Tack på förhand!

Permalänk

Även om jag är anti Nvidia just nu med tanke på prissättningen av RTX-korten, så skulle jag utan att tveka rekommendera ett RTX 2060 framför ett RX-590 alla dagar i veckan.
Någon nämnde Vega 56, som även detta är ett utmärkt kort sett till prestanda.

Tror att 590:an är både mycket mer högljudd och energislukande utan att för den sakens skull erbjuda så värst mycket mer prestanda än 580:an.

Permalänk

@Lassissi:

Även om du får tre spel så lovar jag dig att samtliga dessa titlar kommer att reas ut inom 8 månader.
Det är alltid så med spel. De rasar väldigt snabbt i "värde".
Men ett grafikkort sitter man med 4 life ;D

Permalänk
Medlem

Kan sälja ett 1060 6gb för 1800+ frakt/hämtning om du är intresserad

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

@Lassissi: Skulle försökt få till något med intel istället om du ska spela och vill få upp fps:en.
Helt beroende på vilken typ av spel du spelar givetvis, men skulle föreslå att bygga kring nedan om du inte ska klocka och ett 1060 typ, bara uppgradera om ett par år:
https://www.komplett.se/product/1076311/datorutrustning/dator...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassissi:

Tusen tack för alla förslag då jag inte alls är särskilt kunnig inom området.

Framförallt två funderingar som dykt upp tack vare era tips.

1. Ser att många tipsat om Tomahawk moderkortet, är det onödigt av mig att lägga ut de extra 400 kronorna på det kortet jag initialt valde? Isf varför?

2. Verkar som alla ratade mitt val av RX590-kortet Är det verkligen så dåligt till ett pris av 3200kr med tre medföljande större speltitlar? Det enda Vega 56kort jag hittar just nu på de större sidorna kostar ca 1000kr mer och det verkar inte vara några spel på köpet heller. Är det ändå ett bättre köp?

Känns som jag bestämt mig för PSU,CPU och RAM.

Vacklar något gällande Chassi och SSD efter era tips.

Tack på förhand!

När det kommer till moderkort så brukar runt tusenlappen vara en grundnivå för bra moderkort där det man lägger utöver blir i sökande efter specifika funktioner, så som 2x M2-portar, superb VRM-kylning, Wifi, bättre ljudkrets o.s.v. Är du inte ute efter det så betalar du oftast bara för bling-faktorn.

RX590 precis ungefär som ett RX590, skiljer typ 5-10%. Ett RX580 kan du däremot få för runt 2k, vilket gör RX590 för 3,2k en dålig affär. Vega56 däremot presterar betydligt bättre (20-25%): RX590 recension (Sweclockers)
Däremot så såldes Sapphires Vega56 på NetonNet för 3890:- slut, nu är Asus Vega56 på Komplett för 4190:- billigast. Det är dock med spel-bundeln som du nämner: Asus Vega56 på Komplett samt AMDs "Raise your game"

Edit: Visar sig att de flesta RX580-korten för runt 2k har sålt slut, Gigabyte Aorus 580 4GB för 2199:- har dock några kort kvar. Det är betydligt mer prestanda för pengarna än RX590 för 3.2k, men när det säljer slut så börjar de bättre alternativen sina.