Permalänk
Medlem

6700K överclock problem

Tjena! fick för mig att testa på att överclocka o kollade runder på diverse olika fourm om säker volt osv.

Började att testa mig fram o läste att under 1.4v är "säker" volt.

Så fick fram någorlunda stabilt 4.7ghz på 1.37v.
Den klarar realbench men mitt stora bekymmer är att en kärna dör när jag kör Prime95. Testade hosta upp volten till 1.4 men får fortfarande samma bekymmer. Testade att köra den på 4.6ghz men samma kärna dör fortfarande.

Får detta medelande i Prime95:

[Jan 16 00:56] Worker starting
[Jan 16 00:56] Beginning a continuous self-test on your computer.
[Jan 16 00:56] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Jan 16 00:56] Test 1, 36000 Lucas-Lehmer iterations of M7998783 using FMA3 FFT length 400K, Pass1=320, Pass2=1280, clm=4.
[Jan 16 00:57] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Jan 16 00:57] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Jan 16 00:57] Torture Test completed 0 tests in 0 minutes - 1 errors, 0 warnings.
[Jan 16 00:57] Worker stopped.

Detta fel får jag o undrar om det är Prime95 som felar eller vad jag ska göra för att försöka lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tjena! fick för mig att testa på att överclocka o kollade runder på diverse olika fourm om säker volt osv.

Började att testa mig fram o läste att under 1.4v är "säker" volt.

Så fick fram någorlunda stabilt 4.7ghz på 1.37v.
Den klarar realbench men mitt stora bekymmer är att en kärna dör när jag kör Prime95. Testade hosta upp volten till 1.4 men får fortfarande samma bekymmer. Testade att köra den på 4.6ghz men samma kärna dör fortfarande.

Får detta medelande i Prime95:

[Jan 16 00:56] Worker starting
[Jan 16 00:56] Beginning a continuous self-test on your computer.
[Jan 16 00:56] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.
[Jan 16 00:56] Test 1, 36000 Lucas-Lehmer iterations of M7998783 using FMA3 FFT length 400K, Pass1=320, Pass2=1280, clm=4.
[Jan 16 00:57] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
[Jan 16 00:57] Hardware failure detected, consult stress.txt file.
[Jan 16 00:57] Torture Test completed 0 tests in 0 minutes - 1 errors, 0 warnings.
[Jan 16 00:57] Worker stopped.

Detta fel får jag o undrar om det är Prime95 som felar eller vad jag ska göra för att försöka lösa det.

Kan ju vara så simpelt att din processor inte gillar att köras i högre hastigheter som dessa.
Min 6700k kördes mest i 4.6Ghz på 1.24V när den användes medans min brorsas med exakt likadant moderkort/minnen inte klarar mer än 4.4Ghz.
Prova och sänk hastigheten och kör med minnena i stock hastighet.
Prova sätt 4.4/4.5Ghz och 1.30/1.35 och se om den är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Kan ju vara så simpelt att din processor inte gillar att köras i högre hastigheter som dessa.
Min 6700k kördes mest i 4.6Ghz på 1.24V när den användes medans min brorsas med exakt likadant moderkort/minnen inte klarar mer än 4.4Ghz.
Prova och sänk hastigheten och kör med minnena i stock hastighet.
Prova sätt 4.4/4.5Ghz och 1.30/1.35 och se om den är stabil.

Testade mig fram lite o de verkar som den inte vill över 4.6 nu. Men testade 1.35v och den verkar hålla sig ganska stabil med spike på 75c men håller sig runt 70

så får väll känna mig nöjd med det för kvällen ^^

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Testade mig fram lite o de verkar som den inte vill över 4.6 nu. Men testade 1.35v och den verkar hålla sig ganska stabil med spike på 75c men håller sig runt 70

så får väll känna mig nöjd med det för kvällen ^^

Tack för hjälpen

Min 5820k gjorde så också att den gick stabil på vissa saker i 4.8Ghz men den ville sen inte gå över 4.6Ghz på 1.26V vilket retade mig lite haha
Testa att kör den i 4.6Ghz och sänk volten sen får du se vart du hamnar.
Allt är väl vilken tur du har med lotteriet med grejerna. -_-
Jag lyckades ju boota windows i 5Ghz "1.46V" på alla kärnor med min 6700k men jag hade runt 98C i så fort jag rörde muspekaren.
Men jag slutade använda den våren 2018 och nu i sommar ska jag ge bort skräpet ^_^

Kan ju tycka att den borde fixa 4.4-4.6Ghz runt 1.3V
Lycka till och berätta gärna sen om den blev stabil/stabilare

Mvh

Permalänk
Medlem

Frågan för mig är väll igentligen om du får upp den på t.ex 4.8 o den går stabilt i dina vardagssysslor, är de värt att köra på den hastigheten då eller är det bättre att ha en lägre hastighet och att den överlever t.ex prime95?

Spelar en hel del och sitter med ett 1080.

Prime stressar ju processorn på ett sätt som förmodligen du aldrig lyckas med själv haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Frågan för mig är väll igentligen om du får upp den på t.ex 4.8 o den går stabilt i dina vardagssysslor, är de värt att köra på den hastigheten då eller är det bättre att ha en lägre hastighet och att den överlever t.ex prime95?

Spelar en hel del och sitter med ett 1080.

Prime stressar ju processorn på ett sätt som förmodligen du aldrig lyckas med själv haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja det kan du men har läst en del kommentarer här att är den inte stabil i stress program så är det säkert att den inte är det i spel heller.

Jag har aldrig kört prime 95 på någon av mina cpuer så jag kan ju bara säga "skit i prime" men det är för att mina cpuer funkar till att jag vill. Sen visst min 8086k gillar inte att stressas i tester som Cinebench men den har inte gillat det sen jag köpte den i slutet på sommaren / augusti månad.
Men den funkar till att spela alla spel jag vill på 5Ghz /1.26V men den klarar inte cinbench
Sen att du spelar med ett 1080 är ingen större fara om din cpu är stock eller överclockad.
Själv kör jag med 1080Ti och det har funkat bra i alla lägen.

Så är den stabil i 4.8Ghz "med en bra volt"och du har en bra temperatur så kör på det.
Du kommer märka om den inte är stabil, Blå skräm,frysningar etc.
Har själv lärt mig den hårda vägen
Men tror inte att du märker någon större skillnad mot 4.6Ghz och 4.8Ghz.
Så jag själv tycker inte att det är värt det lilla .

Rättade till stavfel
Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 6700k som jag lirar i 4.7Ghz - 1.37V.
När jag började testa den på 4.7Ghz, 1.35V så grejade den i stort sett allt utom GTA V där jag fick BSOD efter typ 20-25 min.
Drog upp volten till 1.37 och Har kört den en del i Cinebench och det grejar den. Försökte i 4.8Ghz men då kraschade programmet så jag gav upp där.

4.7Ghz nöjde jag mig med, deliddade den och nu går den aldrig över 65 grader under load. Full custom loop.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillson:

Jag sitter på en 6700k som jag lirar i 4.7Ghz - 1.37V.
När jag började testa den på 4.7Ghz, 1.35V så grejade den i stort sett allt utom GTA V där jag fick BSOD efter typ 20-25 min.
Drog upp volten till 1.37 och Har kört den en del i Cinebench och det grejar den. Försökte i 4.8Ghz men då kraschade programmet så jag gav upp där.

4.7Ghz nöjde jag mig med, deliddade den och nu går den aldrig över 65 grader under load. Full custom loop.

Jag har kört realbench och Cinebench och det orkar den med på 1.37v med 4.7Ghz.

Datorn crashar inte när jag kör Prime95 men kärna nr 2 dör då den påpekar fel i Prime95. Har hört att Prime95 e det hårdaste testet och nästan överdrivet. Hade nog klarat 4.8 om det inte vore för Prime haha.

Permalänk
Medlem

Sitter också på en 6700k kör den idag på 4.6 på 1.34-35 kommer inte ihåg riktigt.

När jag försökte att gå upp på 4.7 så får jag BSOD och tänkte att jag kommer antagligen inte behöva mera, så jag stannade där. Den är delidad och kör med en noctua d15 och ligger mellan 60-65 grader vid full load.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Sitter också på en 6700k kör den idag på 4.6 på 1.34-35 kommer inte ihåg riktigt.

När jag försökte att gå upp på 4.7 så får jag BSOD och tänkte att jag kommer antagligen inte behöva mera, så jag stannade där. Den är delidad och kör med en noctua d15 och ligger mellan 60-65 grader vid full load.

Kör med en corsair h100, dock inte delidad, värt att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Kör med en corsair h100, dock inte delidad, värt att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl lite på vad bra temperatur du har.
Min 6700k gick aldrig över 70c när man spelade i 4.6Ghz med en Corsair H100Iv2 men har du hög temperatur så kan ju en delid vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Kör med en corsair h100, dock inte delidad, värt att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Både ja och nej. Om temperaturerna som man har inte är så höga så kan jag tycka att det inte är värt det. Men jag hade ganska stadiga 80-85 grader innan jag delidade så sänkte mig 15-20 grader.

Det kändes först som världens grej att delida men det var inte svårt alls. Men jag använde mig av en tool för att ta bort heatspredern.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Kör med en corsair h100, dock inte delidad, värt att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Min 6700k var värd att delida. Core 1 och 2 nådde 75 grader och 3, 4 kunde ligga på 62. Efter delid hamnad dem på 58, dock är jag väldigt osäker på vilken klock jag hade då.

Efter sommaren som var låter jag den rulla i 4.8 på 1.35v.
Jag fick ändra volt först efter 4.6ghz, allt därefter ville den ha rätt mycket mer för varje steg jag ville gå.
En sak som gjorde att jag fick den verifierad genom cpu-z i 5.1ghz var att ställa om all volt manuellt istället, detta är något du skulle kunna testa göra om du kör något på auto, minns att en av dem (oklar vad dem heter.. En skulle köras i 1.1 stock iallafall) ville dra iväg till 1.4, denne satte jag ner till 1.1 igen för att se om jag kunde boota. Och vips så fungerade det och verifieringen gick igenom.