ALLT FÖRSVANN! Hjälp snälla :(

Permalänk
Medlem

ALLT FÖRSVANN! Hjälp snälla :(

Har precis installerat en ny dator med windows 10 pro på en m2 disk och en ny lagringsdisk på 1tb (ssd).

Sen skulle jag göra backup från min gamla pc till nya ->
Istället för att plocka över mina gamla mekaniska diskar till den nya datorn och göra en backup den vägen bestämde jag mig för att det är smidigare att flytta över 1tb ssd disken till den gamla och göra backupen via den gamla datorn. Sagt och gjort allt gick fint!

När jag stoppar tillbaka hddn som jag gjort backup på i den nya datorn så ser jag inte filerna jag kopierat! Jaha tänker jag och stoppar tillbaka ssd disken I gamla datorn och bootar upp och DÄR syns dom inte NU heller?! Däremot så ser man att utrymmet är allokerat på hårddisken men filerna jag kopierat syns ej! Dom är ej dolda heller! Mycket mycket märkligt! Vad kan ha hänt?

Dum som är har jag även raderat informationen från dom mekaniska diskarna så jag ligger lite pyrt till :(:(:(

Någon som har tips på vad jag kan göra för att återställa filerna?

Jag testade att följa denna guide utan lycka!
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/accessi...

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.

Permalänk
Medlem

Du gör backup på en ssd och sen sätter tillbaka en hdd som du gjort backup på? va?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort en rå backup av hela disken (som du kopierade från) och provat att köra ett varv med chkdsk. Om det inte fungerar TestDisk och/eller PhotoRec. Med rå backup menar jag en image av hela disken, till exempel med kommandot "dd" från bootbar Ubuntu-pinne eller med "device-image" i Clonezilla.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker:

Förtydligar
1. Installerat ny dator med win 10 pro på en m2 disk samt lagt över lite filer på en ny 1tb ssd disk.

2. Kopplade ur 1tb ssd disken från den nya datorn och installerade den I den gamla för att göra backup.

3. Kopierade filer från mina två gamla mekaniska 1tb diskar till den nya 1tb disken.

4. Flyttar tillbaka den nya 1tb disken till den nya datorn och filerna syns ej.

5. Flyttar tillbaka den nya ssdn till den gamla igen för att se vad som hade hänt och nu kan jag inte se filerna där heller!

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.

Permalänk
Medlem

Men du kan väl fortfarande se filerna på de mekaniska hårddiskarna på den gamla datorn? Dvs det är bara kopiering till SSD som misslyckats?

Permalänk
Medlem

Ibland funkar: recuva
for att aterstalla data, beroenda pa hur illa det ar. spara inte pa samma disk som du aterstaller fran bara. Funkar den inte sa rekommenderar jag linux aterstallnings image: system rescue cd eller dyl
https://www.ccleaner.com/recuva

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Men du kan väl fortfarande se filerna på de mekaniska hårddiskarna på den gamla datorn? Dvs det är bara kopiering till SSD som misslyckats?

Han skriver ju så här:

Citat:

Dum som är har jag även raderat informationen från dom mekaniska diskarna så jag ligger lite pyrt till :(:(:(

Kanske inte det smartaste draget innan man kollat att back-up-kopian fungerar

TS: Men, går det inte att återställa på de mekaniska diskarna? Om du inte skrivit över med nya filer redan.

Permalänk
Medlem

Problem sovled!

Jag löste det med GetDataBack programvara som scannade igenom hela hårddisken för att sedan kopiera över alla filer som "saknades" *pheeew*

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.