Lync Cloud Connect, hjälp?

Permalänk
Medlem

Lync Cloud Connect, hjälp?

Sedan IT proffs.se helt lagt ner, misstänker jag att en del av er även hamnat här? Därav har jag en fråga om Lync Cloud Connect.

Har jag uppfattat allt korrekt om Lync Cloud Connect om jag kommer med följande påstående:

Lync Cloud Connect skall ligga på DMZ och sköter kommunikationen/synken mellan office 365 skype användare och PSTN/PBX så att dessa kan ringa ut och ta emot samtal via en egen onpremise telefonväxel(PBX/PSTN).

Om man nu redan använder singel sign on från ett redan befintligt AD mot office365 blir inte detta då en säkerhetsrisk på något sätt i och med att lync cloud connect hämtar användarinformation från o365 eller har jag missuppfattat något?

Om office365 i molnet lägger av vad händer då? eller om man tappar kontakten med Internet, kan man fortfarande ringa ut och ta emot samtal via skype for bussiness via PBX/PSTN eller vad gäller?

Jag är verkligen ingen Lync expert men vill veta mer om detta. Hänvisa mig nu inte till massor av Microsoft technet, samt Microsoft forum, då jag redan damsugit dessa och därifrån kommit fram till mitt påstående ovan. Jag vill ha svar från någon som kan, samt satt upp detta som kan ge mig råd och tips. Förmodigen har du arbetat med Skype telefoni integration i PBX/PSTn i minst 5-10 år eller längre som kan svara på detta. Eller arbetar dagligen med detta. Tacksam för seriösa svar.

Permalänk

Med informationen du ger är det lite svårt att ge ett konkret svar.
Istället för att ge förslag på din lösning ska jag beskriva vad jag skulle göra.

Vill ni köra telefoni i O365?
Kör då Teams direct routing. Microsoft satsar stenhårt på detta.

Vill ni köra med on-prem pbx?
Kör Skype4B 2019 med sip trunk till operatör och låt Skype vara er växel.
Skype 2019 är smidigt att i senare skede migrera till Teams.

Om ni har en plan att lyfta exchange, Skype, onedrive med mera till o365 skulle jag titta på direct routing för Teams. Om ni har E5 licens idag betalar ni redan för direct routing, eller phone system som licensen heter.
E3+phone system addon gör det också möjligt.

Om ni kör telefoni i O365, det vill säga teams direct routing och O365 går ner, då fungerar inte er telefoni.
Vissa operatörer gör att om någon ringer på fastnät nummer sätter operatören upp 1,2 och till och med 3 samtalsben till användaren. Alla dessa ringer samtidigt och användaren väljer svarsställe.

Ben1 - skicka till o365 teams
Ben2 - skicka till mobil
Ben3 - skicka till analog eller sip bordstelefon

Om o365 har problem kommer samtalet fram via Ben 2 eller 3 som är utanför o365.
Har kört Teams telefoni i o365 i över 6 månader och hjälper microsoft med utveckling av tjänsten.
Arbetar hos en operatör.

Permalänk
Medlem

@Multicast:

Äntligen ett vettigt svar.

Så här är tanken:

Bygga helt nytt AD, ny DB, ny TS, Exchange 2016 eller 2019 onprem, då mail inte får gå via office 365. Ingen migrering från gammal miljö, detta då den gamla miljön inte mår bra alls. Manuell kopiering rätt av med export av PST filer och sedan döda den gamla miljön helt. Självklart en virtuell Windows server per serverroll, baserad på Windows 2019 eller 2016. AD skall synka mot office 365 med active directory sync eller azure direct connect.

Nej telefonin skall absolut inte gå via O365 utan alla samtal måste gå via vår egen PBX/PSTN. Vill gärna använda Teams till detta om det går? Har läst om Lync Cloud Connect för att koppla ihop detta men hur tusan skall man göra rent praktiskt? Vi kör ingen telefoni i Office 365 idag och får inte av policy skäl.

Vi har idag E3 licenser och vet att E5 behövs. Alla skall dock inte använda Softphones. Precis så vill vi göra med 3 ben hur man nu gör detta praktiskt? Har du en bra guide?

Största problemet är att jag inte har någon telefoni bakgrund alls. Jag har hjärnkoll på Microsoft servers, exchange office 365, molnbackuper, SQL, brandväggar, Vlan, hyper V, Vmware men när telefoni och växlar skall in får jag nästan magsjuka =), då jag inte kan det, men vill gärna men är mycket osäker för jag vill göra rätt. Jag vet vad som händer när det går åt skogen beträffande telefoni och där vill jag aldrig hamna. Bättre att tänka före än efter.

Tanken är att bygga upp en helt ny IT miljö, parallellt med befintligt, testa av det nya med kontokopior osv ihop med telefoni och sedan genomföra en skarp migrering. Anledning till helt ny miljö utan migrering beror på att befintligt är så eftersatt att knappt någon vågar ta i det. Jag har dock verkligen gått igenom som en bulldozer och gjort om gör rätt, där det gått. Men det går inte att göra så mycket mer som det ser ut idag. Lync/telefoni/PBX/PSTN gör mig osäker.

Jag tar tacksamt emot all hjälp/råd jag kan få. Bjuder gärna på lunch också om så är kravet. Kan tänka mig att ta rekommendera dig som konsult, bjuda in dig på ett möte på plats också, bara du kan ge oss ett bra förslag/presentation som fungerar och som håller. Vad tar du i timmen? Jag har tittat på Lync Cloud Connect som är till för att koppla in onpremise befintlig växel i o365 för att kunna ringa ut via onpremise växel. Men hur skall man göra egentligen? 3 samtalsben verkar vara vettigt per användare men hur gör man det praktiskt? Jag har även skickat PM till dig. Stort tack på förhand. Dina svar uppskattas verkligen. Ställ alla frågor du behöver för att kunna hjälpa/peka mig åt rätt håll så svarar jag.

Permalänk

Hej

Jag tror jag vet vad du jobbar inom för verksamhet. Då denna information kan vara känslig kommer jag svara på ditt pm om dina frågor under söndagen.