Permalänk
Medlem

Ryzen 5 2600 eller 2600X?

God morgon!

Hjälper för närvarande en god vän att uppgradera sin gamla burk som består av en gammal Sandy Bridge i3 CPU + GTX 680 + 2x4 GB DDR3 + mekanisk hårddisk. Grafikkortet kommer att behållas tills vidare i det nya bygget och vi har tillsammans plockat ihop nya komponenter för ett Ryzen mATX bygge:

MSI B450M Mortar
Corsair Vengeance 2x8 GB DDR4 3000 MHz CL16
Samsung 860 EVO SSD
m.m.

Valet av CPU är dock lite svårare med avseende på dagens priser (bygget ska påbörjas i början av nästa vecka). Tanken är att datorn (förutom grafikkortet) inte ska behöva uppgraderas på minst 3 år framöver, vilket kanske gör Ryzen 2600X till det bättre valet då det boostar högre än 2600 (datorn kommer f.ö. inte att överklockas, enbart minnena kommer att skruvas upp m.h.a. den inbyggda XMP profilen). Å andra sidan kostar 2600X ca 400 kr mer än 2600 och boostar "enbart" upp ca 0.2-0.3 GHz högre (upp til ca 4.25 GHz?) än 2600 (max 3.9 GHz).

Är 2600 med dess stock-kylare (Wraith Stealth) ett bra val för en CPU som ska användas för gaming i 1080p i minst 3 år framöver, om man inte planerar att överklocka? Eller presterar 2600X och dess inkluderade kylare (Wraith Spire) märkbart bättre? Ska dessa 400 kr istället läggas på en bättre CPU-kylare (t.ex. Hyper 212 EVO)?

Vad tycker ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Om det är hugget i sten att det inte ska överklockas så är 2600X ett bättre köp.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@Icte: Om det är hugget i sten att det inte ska överklockas så är 2600X ett bättre köp.

Personen i fråga är inte någon överklockare och jag kommer inte ha tid eller möjlighet att pilla med detta heller för att få upp frekvensen, så jag lutar naturligtvis mot 2600X själv. Problemet är att budgeten då inte tillåter för en CPU-kylare, och jag är osäker om den medföljande CPU-kylaren är tillräckligt bra för att boosta upp i de frekvenser som 2600X ska kunna göra m.h.a PBO2? Är det kanske pengar i sjön om man skaffar en så kraftfull CPU men blir limiterad till kanske enbart upp till 4.0-4.1 GHz i spel som drar nytta av fler trådar (bl.a. Battlefield V, Assassin's Creed Odyssey m.fl.) p.g.a. stockkylaren?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej. Satt själv i dom här tankarna för ca 6 mån sedan när jag bytte. Jag valde en icke x och en tornkylare sen klockade jag upp den lite. Är nybörjare på att klocka men tycker det är ganska lätt ändå om man kollar lite på tex youtube. Valde en stor tornkylare istället och det funkar jättebra. Sen är väl medföljande kylare till 2600x ganska bra om man inte tänkt klocka något själv har jag hört så borde ju inte vara något problem om det är ganska bra luftflöde i övrigt i burken. Sen tror jag inte det spelar så stor roll på hur mycket den klockar upp iom att ni skall köra på ett b450 kort och inte x470

Permalänk
Medlem

Kylaren som följer med kyler ganska bra ändå! Min Noctua NH-L12 håller typ 4 grader svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Personen i fråga är inte någon överklockare och jag kommer inte ha tid eller möjlighet att pilla med detta heller för att få upp frekvensen, så jag lutar naturligtvis mot 2600X själv. Problemet är att budgeten då inte tillåter för en CPU-kylare, och jag är osäker om den medföljande CPU-kylaren är tillräckligt bra för att boosta upp i de frekvenser som 2600X ska kunna göra m.h.a PBO2? Är det kanske pengar i sjön om man skaffar en så kraftfull CPU men blir limiterad till kanske enbart upp till 4.0-4.1 GHz i spel som drar nytta av fler trådar (bl.a. Battlefield V, Assassin's Creed Odyssey m.fl.) p.g.a. stockkylaren?

2600 är kanon om du själv vill pilla och är lite kisel-lotteri. 2600X är perfekt om du inte vill eller har tid att pilla. Båda kan ju flaskas av klen kylning, men jag tror du har svarat på din egen fråga att 2600X är bättre valet i din sits.

AMDs stockkylare är vad jag sett rätt bra och XFR på 400 serien och 2000X CPU är ju fullt automatisk... Mao, den kommer själv klocka upp allt så högt kylaren och CPUn klarar av. Och räcker det så är det ju kanon, och inget mer behövs ju göras. Räcker det inte kan du ju i senare skede byta den när lite mer budget finns att tillgå. Den kommer ju boosta mer frekvens med färre kärnor i bruk, men när fler kärnor används, minskas ju frekvensen för att klara TDPn/Kylningen.

Spel som kan använda fler trådar kommer ju inte behöva så extremt hög frekvens heller, utan det är mer när du har spel som bara kan använda 2-4 trådar som du behöver högre frekvens, och då finns där ju mer termiskt utrymme. Så jag tror det ska gå utmärkt.

Nackdelen med att slå i termiska taket är ju att kylaren kommer att gå på 100% större delen av tiden. Men jag tror det är betydligt vettigare att satsa på rätt CPU för behovet, och sedan anpassa något som enkelt går att uppgradera senare efter budgeten. Han kan ju tex sälja DDR3 RAMet för att förhoppningsvis få lite extra $ för en vettig kylare i nästa steg. I detta fallet tror jag ärligt 680 kortet kommer bli flaskhals långt innan CPUn är det. Och när ny GPU tittas på kan man ju planera byta kylare samtidigt om man vill.

EDIT: Värt att notera också att 2600X har en bättre "stock kylare" än 2600:
https://www.techspot.com/review/1635-amd-wraith-coolers-compa...
Den du får med 2600X verkar vara bra nog för 4Ghz @ 1,2V utan problem, medan den med 2600 är lite i klenare laget om du ska OCa. Sen ja, du kan säkert hitta bättre, men det lär vara bra nog tills nästa uppgradering ni gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Kylaren som följer med kyler ganska bra ändå! Min Noctua NH-L12 håller typ 4 grader svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får du för temperaturer med din nuvarande kylare, och med vilken VCORE?

Skrivet av andreasmark:

Hej. Satt själv i dom här tankarna för ca 6 mån sedan när jag bytte. Jag valde en icke x och en tornkylare sen klockade jag upp den lite. Är nybörjare på att klocka men tycker det är ganska lätt ändå om man kollar lite på tex youtube. Valde en stor tornkylare istället och det funkar jättebra. Sen är väl medföljande kylare till 2600x ganska bra om man inte tänkt klocka något själv har jag hört så borde ju inte vara något problem om det är ganska bra luftflöde i övrigt i burken. Sen tror jag inte det spelar så stor roll på hur mycket den klockar upp iom att ni skall köra på ett b450 kort och inte x470

Skrivet av Paddanx:

2600 är kanon om du själv vill pilla och är lite kisel-lotteri. 2600X är perfekt om du inte vill eller har tid att pilla. Båda kan ju flaskas av klen kylning, men jag tror du har svarat på din egen fråga att 2600X är bättre valet i din sits.

AMDs stockkylare är vad jag sett rätt bra och XFR på 400 serien och 2000X CPU är ju fullt automatisk... Mao, den kommer själv klocka upp allt så högt kylaren och CPUn klarar av. Och räcker det så är det ju kanon, och inget mer behövs ju göras. Räcker det inte kan du ju i senare skede byta den när lite mer budget finns att tillgå. Den kommer ju boosta mer frekvens med färre kärnor i bruk, men när fler kärnor används, minskas ju frekvensen för att klara TDPn/Kylningen.

Spel som kan använda fler trådar kommer ju inte behöva så extremt hög frekvens heller, utan det är mer när du har spel som bara kan använda 2-4 trådar som du behöver högre frekvens, och då finns där ju mer termiskt utrymme. Så jag tror det ska gå utmärkt.

Nackdelen med att slå i termiska taket är ju att kylaren kommer att gå på 100% större delen av tiden. Men jag tror det är betydligt vettigare att satsa på rätt CPU för behovet, och sedan anpassa något som enkelt går att uppgradera senare efter budgeten. Han kan ju tex sälja DDR3 RAMet för att förhoppningsvis få lite extra $ för en vettig kylare i nästa steg. I detta fallet tror jag ärligt 680 kortet kommer bli flaskhals långt innan CPUn är det. Och när ny GPU tittas på kan man ju planera byta kylare samtidigt om man vill.

Problemet är att jag kommer enbart ha en-två kvällar att pilla upp frekvenserna och därefter inte ha tillgång till datorn i ca 6-7 månader (han flyttar utomlands för att plugga i ett halvår strax). Personen i fråga är även inte så datorkunnig så blir nog en hel del strul om man ska hjälpa till med att stabilisera överklockningen via telefon Men sen påverkar väl inte valet B450 över X470 PBO2/XFR2, utan enbart PCIe (d.v.s. går ej köra Crossfire/SLI med B450)?

@Paddanx: Du har en poäng där - kylaren kan ju alltid bytas ut senare i och med bytet av grafikkortet (vilket kommer göras mot slutet av året). Hans nuvarande dator kommer nog också säljas, osäker dock när detta sker men vi får se!

Det blir nog en 2600X ändå tillsammans med stockkylaren (Wraith Spire) tills vidare, Komplett har ju ett rätt bra pris på det (2199 kr) och The Divison 2 verkar ingå också!

Tack för era svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Icte:

Personen i fråga är inte någon överklockare och jag kommer inte ha tid eller möjlighet att pilla med detta heller för att få upp frekvensen, så jag lutar naturligtvis mot 2600X själv. Problemet är att budgeten då inte tillåter för en CPU-kylare, och jag är osäker om den medföljande CPU-kylaren är tillräckligt bra för att boosta upp i de frekvenser som 2600X ska kunna göra m.h.a PBO2? Är det kanske pengar i sjön om man skaffar en så kraftfull CPU men blir limiterad till kanske enbart upp till 4.0-4.1 GHz i spel som drar nytta av fler trådar (bl.a. Battlefield V, Assassin's Creed Odyssey m.fl.) p.g.a. stockkylaren?

Den medföljande kylaren är utan tvekan tillräckligt bra.
Den som följer med 2600 är sämre än den till 2600x, men om du inte överklockar duger även den, eftersom 2600 tar mindre effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den medföljande kylaren är utan tvekan tillräckligt bra.
Den som följer med 2600 är sämre än den till 2600x, men om du inte överklockar duger även den, eftersom 2600 tar mindre effekt.

Ser att du använder stockkylaren i din signatur, antar att detta också är Wraith Spire som medföljer Ryzen 1700? Hur är ljudnivån under load? Något som hörs ordentligt om man t.ex. har datorn under skrivbordet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Problemet är att jag kommer enbart ha en-två kvällar att pilla upp frekvenserna och därefter inte ha tillgång till datorn i ca 6-7 månader (han flyttar utomlands för att plugga i ett halvår strax). Personen i fråga är även inte så datorkunnig så blir nog en hel del strul om man ska hjälpa till med att stabilisera överklockningen via telefon Men sen påverkar väl inte valet B450 över X470 PBO2/XFR2, utan enbart PCIe (d.v.s. går ej köra Crossfire/SLI med B450)?

B450 kan överklocka utan problem i sig men det beror lite på VRM och så på moderkortet, inte direkt chipset. För 2600X lär det räcka och bli över, det är väl mer om han ska ha någon uppgradering i framtiden som bra X470 kort kan spela roll. Men med begränsad budget är det nog rätt bra kompromiss.

Skrivet av Icte:

@Paddanx: Du har en poäng där - kylaren kan ju alltid bytas ut senare i och med bytet av grafikkortet (vilket kommer göras mot slutet av året). Hans nuvarande dator kommer nog också säljas, osäker dock när detta sker men vi får se!

Det blir nog en 2600X ändå tillsammans med stockkylaren (Wraith Spire) tills vidare, Komplett har ju ett rätt bra pris på det (2199 kr) och The Divison 2 verkar ingå också!

Tack för era svar!

Låter som en bra plan. Och ett spel på köpet är ju inte fel

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Icte:

Ser att du använder stockkylaren i din signatur, antar att detta också är Wraith Spire som medföljer Ryzen 1700? Hur är ljudnivån under load? Något som hörs ordentligt om man t.ex. har datorn under skrivbordet?

Den är väldigt tyst, chassifläktarna överröstar nästan alltid.
Jag har en Noctua SE 12 inklusive AM4 monteringskit, men tänkte testa originalkylaren först, jag blev så nöjd, att den fick stanna kvar, Noctuan står på en hylla och samlar damm.

Noctuan kyler säkert bättre, men original är mer kompakt och blåser luft på minnen och VRM:r.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

2600X som andra säger om det inte ska överklockas.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

B450 kan överklocka utan problem i sig men det beror lite på VRM och så på moderkortet, inte direkt chipset. För 2600X lär det räcka och bli över, det är väl mer om han ska ha någon uppgradering i framtiden som bra X470 kort kan spela roll. Men med begränsad budget är det nog rätt bra kompromiss.

Låter som en bra plan. Och ett spel på köpet är ju inte fel

Ja det var det jag trodde, valde just B450M Mortar då denna bräda verkar ha goda VRM och bra kylningsförmåga av dessa för liknande moderkort i samma prisklass. Bör nog hålla bra i flera år framöver

Skrivet av Ratatosk:

Den är väldigt tyst, chassifläktarna överröstar nästan alltid.
Jag har en Noctua SE 12 inklusive AM4 monteringskit, men tänkte testa originalkylaren först, jag blev så nöjd, att den fick stanna kvar, Noctuan står på en hylla och samlar damm.

Noctuan kyler säkert bättre, men original är mer kompakt och blåser luft på minnen och VRM:r.

Ja det är ju ett stort plyus också, speciellt då chassit kommer att transporteras Blir nog att köra med inkluderade kylaren!

Skrivet av daskedennis:

2600X som andra säger om det inte ska överklockas.

Japp, blir en sådan!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Komplett har ganska bra priser på uppgraderingskit med 2600/x just nu. Kan vara värt att kolla på.

Permalänk
Medlem

Om det fortfarande är intressant att veta temp så kan jag kolla när jag kommer hem. Vill dock minnas att jag inte blev överraskad över skillnaden i temp mellan de två, då de har samma kylkapacitet. Noctuan är snäppet tystare med endast 1 fläkt, båda är tysta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Komplett har ganska bra priser på uppgraderingskit med 2600/x just nu. Kan vara värt att kolla på.

Ja det blev ett köp där precis nu, 2199 kr inkl. frakt + The Divison 2 som förmodligen kommer säljas då vi inte är intresserade av det

Skrivet av evirob:

Om det fortfarande är intressant att veta temp så kan jag kolla när jag kommer hem. Vill dock minnas att jag inte blev överraskad över skillnaden i temp mellan de två, då de har samma kylkapacitet. Noctuan är snäppet tystare med endast 1 fläkt, båda är tysta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vore toppen, kommer nämligen själv att använda NH-L12 till mitt bygge och jag lutar på att köpa Ryzen 2600 till mig själv som placeholder fram tills dess då 3000-serien lanseras (har allt förutom CPU:n till mitt egna bygge som ska huseras i ett Louqe Ghost S1 MKII - antar att du kör med samma chassi med avseende på valet av kylare?)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om inte storleken är ett bekymmer så hade jag valt MSI b450 tomahawk över mortar, då den har lite bättre vrm design/heatsinks. Mortar saknar en hel heatsink.

Dessutom 1000kr på januari rea just nu hos komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det blev ett köp där precis nu, 2199 kr inkl. frakt + The Divison 2 som förmodligen kommer säljas då vi inte är intresserade av det

Ja det vore toppen, kommer nämligen själv att använda NH-L12 till mitt bygge och jag lutar på att köpa Ryzen 2600 till mig själv som placeholder fram tills dess då 3000-serien lanseras (har allt förutom CPU:n till mitt egna bygge som ska huseras i ett Louqe Ghost S1 MKII - antar att du kör med samma chassi med avseende på valet av kylare?)

Hehe, stämmer bra det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Om inte storleken är ett bekymmer så hade jag valt MSI b450 tomahawk över mortar, då den har lite bättre vrm design/heatsinks. Mortar saknar en hel heatsink.

Dessutom 1000kr på januari rea just nu hos komplett.

Och i paket med 2600 och 16GB för ~4000 där också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Om inte storleken är ett bekymmer så hade jag valt MSI b450 tomahawk över mortar, då den har lite bättre vrm design/heatsinks. Mortar saknar en hel heatsink.

Dessutom 1000kr på januari rea just nu hos komplett.

Är det den övre heatsinken du syftar på?

Dold text

Ser ut att vara VRM:n till SoC, som kanske inte går lika varm då ingen iGPU kommer att användas?

Hursomhelst, väldigt bra pris på Tomahawk men får tyvärr inte plats i chassit som kommer att användas (SilverStone TJ08-E). Utöver detta verkar den enbart ha en M.2 slot medan Mortar har 2 st vilket skulle vara bra vid framtida SSD uppgraderingar!

Köpte f.ö. Mortar från Computersalg förrigår för 1076 kr, kom fram igår eftermiddag och verkar vid ett första ögonblick vara ett väldigt gediget moderkort!

Skrivet av snajk:

Och i paket med 2600 och 16GB för ~4000 där också...

Trevligt paket! Lite tråkigt att det "endast" är 2666 MHz CL16 RAM (hade föredragit 3000 MHz+) men annars helt OK!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det blev ett köp där precis nu, 2199 kr inkl. frakt + The Divison 2 som förmodligen kommer säljas då vi inte är intresserade av det

Ja det vore toppen, kommer nämligen själv att använda NH-L12 till mitt bygge och jag lutar på att köpa Ryzen 2600 till mig själv som placeholder fram tills dess då 3000-serien lanseras (har allt förutom CPU:n till mitt egna bygge som ska huseras i ett Louqe Ghost S1 MKII - antar att du kör med samma chassi med avseende på valet av kylare?)

Hej igen,

Pendlar runt 40 grader i idle och toppar runt 70 grader under load. Då kör jag dock med fläkten i princip avstängd i idle, för att datorn ska vara tyst.

Har du inte sålt nyckeln till The Division 2 så är jag intresserad

Permalänk
Hjälpsam

MSI Mortar sägs ju vara bland de bästa mATX korten för AM4, men vill även tipsa om ASRock B450M PRO4 för 893 kr. också det på ComputerSalg.

https://www.anandtech.com/show/13091/analyzing-b450-for-amd-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Hej igen,

Pendlar runt 40 grader i idle och toppar runt 70 grader under load. Då kör jag dock med fläkten i princip avstängd i idle, för att datorn ska vara tyst.

Det är ju riktigt bra temps det där! Var det en 2600 eller 2600X du hade?

Skrivet av Ratatosk:

MSI Mortar sägs ju vara bland de bästa mATX korten för AM4, men vill även tipsa om ASRock B450M PRO4 för 893 kr. också det på ComputerSalg.

https://www.anandtech.com/show/13091/analyzing-b450-for-amd-r...

Trevligt moderkort det också! Har det samma typ av VRM som B450M Mortar eller skiljer det sig? Hade nog funderat över detta också, men paketet med B450M Mortar trillade in i tisdags så kommer nog fullfölja bygget med detta

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och i paket med 2600 och 16GB för ~4000 där också...

Det passade jag på att köpa:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Amazon.de är billigare än alla svenska butiker. Nu vet jag inte på rak arm vad 2600x kostar, men vet att 2600 kostade under 1600:- sist jag kollade.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Icte:

Det är ju riktigt bra temps det där! Var det en 2600 eller 2600X du hade?

Trevligt moderkort det också! Har det samma typ av VRM som B450M Mortar eller skiljer det sig? Hade nog funderat över detta också, men paketet med B450M Mortar trillade in i tisdags så kommer nog fullfölja bygget med detta

Ja Mortar anses väldigt bra det också.
Tror att VRMrna är likvärdiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tja, är det bara 400:- så är det skit samma räknat på tre år... ärligt talat.
Köp den som går in i budgeten.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|