Vilket nätverksabonnemang ska jag välja?

Permalänk

Vilket nätverksabonnemang ska jag välja?

Har öppenfiber och det är dags för ett nytt abonemang . Har för närvarande bredband plus från telia och funderar på att gå över till deras bredband pro. Prioriterad trafik är ett måste. Vill uppgradera för att få en högre hastighet.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Har öppenfiber och det är dags för ett nytt abonemang . Har för närvarande bredband plus från telia och funderar på att gå över till deras bredband pro. Prioriterad trafik är ett måste. Vill uppgradera för att få en högre hastighet.

Tack på förhand.

Vad har du för bandbredd, och vad har du för behov av att kunna göra?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Vad har du för bandbredd, och vad har du för behov av att kunna göra?

Just nu har jag 100/100 och man får vänta länge vid stora överföringar. Prioriterad trafik är ett måste då jag har en hel del tjänster i gång för streaming och spelservar. Taket ligger nog på 1000, vill inte köpa ny utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Just nu har jag 100/100 och man får vänta länge vid stora överföringar. Prioriterad trafik är ett måste då jag har en hel del tjänster i gång för streaming och spelservar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju en bra anledning att uppgradera sig Är problemet när du hämtar eller skickar, eller båda? Jag tänker på om man ska prioritera nedladdning, uppladdning eller om båda är lika viktiga?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Just nu har jag 100/100 och man får vänta länge vid stora överföringar. Prioriterad trafik är ett måste då jag har en hel del tjänster i gång för streaming och spelservar. Taket ligger nog på 1000, vill inte köpa ny utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Prioriterad trafik? Är det något nytt försäljningsknep från Telia eller? Det är väl vad de kallar sitt företagsabbonemang?
Har du öppen fiber skulle jag rekommendera Bahnhof.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Pratar vi om företagsabonnemang? Tror inte att det är någon skillnad på QoS mellan Plus och Prolane. Du får däremot kortare handläggningstider vid t.ex. fiberbrott.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Har öppenfiber och det är dags för ett nytt abonemang . Har för närvarande bredband plus från telia och funderar på att gå över till deras bredband pro. Prioriterad trafik är ett måste. Vill uppgradera för att få en högre hastighet.

Tack på förhand.

Med en Bredband Pro-anslutning prioriteras trafiken från ditt lokala nätverk. Du får alltså en mer förutsägbar internetförbindelse, så du kan ge dina kunder förstklassig åtkomst av de tjänster ditt företag erbjuder.

Med en Bredband Plus-anslutning prioriteras trafiken från ditt lokala nätverk i Telias nät - för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Du väljer själv vilken överföringskapacitet som internetanslutningen ska ha. Vi erbjuder upp till 300 Mbit/s för både inkommande och utgående trafik. Du får dessutom bandbreddsgaranti - du kan välja rätt kapacitet, oavsett vilken tillämpning du vill införa i verksamheten.

Du har prioriterad trafik på bägge.
Jag undrar om det kanske är SLA-nivåer som skiljer men det kan ju Telia svara bäst på.
Ring dom och förklara behoven, se vad dom säger.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Ownit

Har själv Ownit och skulle verkligen inte rekommendera dem, mycket downtime och dålig support!

Permalänk

kontakta

Skrivet av Jink:

Pratar vi om företagsabonnemang? Tror inte att det är någon skillnad på QoS mellan Plus och Prolane. Du får däremot kortare handläggningstider vid t.ex. fiberbrott.

Kortare handläggningstid är inte viktigt. Blir nog det mest prisvärda. Kör företag då det inte verkar finnas privata abbonemang med prioritet.

Skrivet av Juggernawt:

Prioriterad trafik? Är det något nytt försäljningsknep från Telia eller? Det är väl vad de kallar sitt företagsabbonemang?

Har du öppen fiber skulle jag rekommendera Bahnhof.

Spelupplevelsen blir oftast förstörd när man torrentar samtidigt. Har prioritet för att ge mina spelservar företrädde, så att man kan uttnytja hela hastigheten effektivt utan några störningar.

Sen så sänker inte operatören min hastighet vid hög nätbelastning. Läser man vidare på Telias hemsida så får man även reda på att de bryter mot nätneutralitet.

Skrivet av _niko_:

Du har prioriterad trafik på bägge.
Jag undrar om det kanske är SLA-nivåer som skiljer men det kan ju Telia svara bäst på.
Ring dom och förklara behoven, se vad dom säger.

Jag ringer Telia vid nästa rast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig Vildmark:

Kortare handläggningstid är inte viktigt. Blir nog det mest prisvärda. Kör företag då det inte verkar finnas privata abbonemang med prioritet.

A , jag har prioriterad trafik på bägge så att spelserverna funkar samtidigt som hela hastigheten används.

Jag ringer dom vid nästa rast.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, SLA skiljer sig som sagt. 12h på Plus och standard på Pro är 8h. Ska tydligen finnas tilläggspaket för bättre SLA med Pro, men det lär ju vara absurt dyrt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Jag fortsatte med Telia och det har fungerat ypperligt.

Skickades från m.sweclockers.com