Uppgradera, vilka komponenter bör bytas?

Permalänk
Medlem

Uppgradera, vilka komponenter bör bytas?

Hej,

Jag har idag följande system :

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort :MSI GeForce GTX 1070 Armor 8G OC EditionMinne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GBOptisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Till detta system har jag en Acer Predator X34A 34" som är svårt att driva med sin nativa upplösning på 3440x1440. Osäker på om det är GPUn eller moderkort och CPU som sätter stop? Oftast får jag tvinga ner till en 16:10 upplösning vilket innebär en del meckande oftast.

Systemet dras dessutom med lite problem som förklaras och felsöks i denna tråden. Kort sagt kan man säga att skärmen inte får någon signal ibland med Display Kabel, dessutom händer det att den smäller enstaka gånger ganska högt när den värmts upp.

Troligen måste jag börja med att byta ut CPU, moderkort och möjligen sätta i 8 GB ram minne till. Efter detta är det mer osäkert, bör jag byta grafikkortet? Eller ska jag kanske byta skärmen till en vanlig 16:10 som jag vet att mitt system kan driva?

Vilka komponenter hade ni bytt och till vad?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som du skriver så CPU, moderkort och ram. Däremot så kommer du behöva köpa nytt ram för om du uppgraderar hamnar du på ddr4, då är det lika bra att köra på 16 GB på en gång.

Vad det gäller för CPU beror det lite på hur mycket du vill göra av med och vad du gör på datorn. om du ska byta GPU beror ju som sagt på ifall du kommer sitta på den där skärmen och vad du spelar. Vill du få ut 100 fps på ultra i BFV (exempel) så kommer du att behöva uppgradera även där.

Annars är det inget fel med att sitta på ett 1070, det är inget dåligt kort beroende på vad man spelar och med vad för inställningar.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Min dator används till följande :

Spel - ex Battlefield V, Call of Duty Black Ops4, Player Unknown Battleground
Program - ex Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Visual Studio

Kan en Intel I5a räcka?

Angående skärmen har jag inte helt bestämt mig än, beror egentligen på hur mycket minus jag går om jag byter ner mig. Troligen får jag inte ut ens i närheten av de 10 000 kr jag lade på skärmen för 1 år sen. En vettig 16:10 verkar ligga på 7000 kr(ASUS ROG SWIFT PG279Q) men jag kommer troligen slippa uppdatera grafikkortet då vilket annars medför en avsevärt högre peng misstänker jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Min dator används till följande :

Spel - ex Battlefield V, Call of Duty Black Ops4, Player Unknown Battleground
Program - ex Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Visual Studio

Kan en Intel I5a räcka?

Angående skärmen har jag inte helt bestämt mig än, beror egentligen på hur mycket minus jag går om jag byter ner mig. Troligen får jag inte ut ens i närheten av de 10 000 kr jag lade på skärmen för 1 år sen. En vettig 16:10 verkar ligga på 7000 kr(ASUS ROG SWIFT PG279Q) men jag kommer troligen slippa uppdatera grafikkortet då vilket annars medför en avsevärt högre peng misstänker jag.

Sälj dina befintliga delar du kanske kan få 2k för ram moderkort cpu.
Uppgrafera med detta paket.
https://komponentkoll.se/bygg/EJZHq/
Så 7k för uppgraderingen.
Skärm kan du sälja, köpa nytt du kommer nog inte gå back där utan jämnt ut.
Du skriver inte hur mycket du vill lägga på uppgraderingen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Sälj dina befintliga delar du kanske kan få 2k för ram moderkort cpu.
Uppgrafera med detta paket.
https://komponentkoll.se/bygg/EJZHq/
Så 7k för uppgraderingen.
Skärm kan du sälja, köpa nytt du kommer nog inte gå back där utan jämnt ut.
Du skriver inte hur mycket du vill lägga på uppgraderingen.

Tack, jag kan väl tänka mig lägga runt 10 000 kr, är inte jätte sugen på att köpa nytt grafikkort idag men om det skulle lösa problem så är jag såklart redo att lägga till lite.

Så vad får jag genom att gå från en i5 för kanske 3500 kr till en i7 för 4700 kr?

Just den CPU kylaren som du lagt till har jag redan så den hoppas jag kunna återanvända

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Tack, jag kan väl tänka mig lägga runt 10 000 kr, är inte jätte sugen på att köpa nytt grafikkort idag men om det skulle lösa problem så är jag såklart redo att lägga till lite.

Så vad får jag genom att gå från en i5 för kanske 3500 kr till en i7 för 4700 kr?

Just den CPU kylaren som du lagt till har jag redan så den hoppas jag kunna återanvända

Delarna var lite för att jämföra din dator och min, ssd också samma tex.
Vad du får i prestanda vet jag inte men det finns många video på youtube där det jämförs cpu processorer.
Ska lira pubg nu

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Du förlorar mer på att sälja skärmen och köpa en ny. Dessutom så är skillnaden mellan 3440x1440 och 2560x1440 inte särskilt stor. Du kör ändå rätt krävande spel, så att ett GTX1070 kan säkert ha dippar neråt 30-40FPS ibland, speciellt med din 2600K. Den börjar visa sin ålder: I7-2600K test @ 2018
Lösning beror mycket på hur mkt du kan/vill lägga på den, bäst vore att byta ut moderkort/ram/cpu/gpu. Ditt grafikkort kanske faller på målsnöret när det gäller upplösningen, men lösning skulle kunna vara att du skaffar en CPU som inte flaskar och byter upp ditt grafikkortet ett snäpp till ett GTX1080 eller dylikt. Ett sånt byte kanske du kan fixa på marknaden om du testar ditt grafikkort först. Men vid nyköp skulle jag rekommendera något som åtminstone är i stil med:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 199 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2070 Dual Advanced 8G (5 999 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS (999 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (1 449 kr hos Komplett)
Summa: 10 646 kr

När du nämner 10k som gräns, inkluderar det värdet på det som du kommer sälja? För det kan du få några tusen för (strax under 3k för gpun samt 1000-1500 för cpu/ram/moderkort?)

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa AMD så bör man nu tänka på att köpa ett moderkort som man kan sätta in nästa gen CPU. Om man någon gång känner för att uppgradera då slipper man byta moderkort igen.
Bara en tanke eftersom att AMD inte tvingar sina partners att ge stöd för de nya CPUerna om moderkort har tagits ut sortimentet.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Om du ska köpa AMD så bör man nu tänka på att köpa ett moderkort som man kan sätta in nästa gen CPU. Om man någon gång känner för att uppgradera då slipper man byta moderkort igen.
Bara en tanke eftersom att AMD inte tvingar sina partners att ge stöd för de nya CPUerna om moderkort har tagits ut sortimentet.

Ifrån Sweclockers artikel "AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får samma TDP som Ryzen 2000 ":
"Under CES meddelade AMD att samtliga AM4-moderkort med styrkretsarna X470 och B450 får stöd för den kommande Ryzen 3000-serien via BIOS-/UEFI-uppdateringar."
M.a.o. kör på ett B450/X470 om du vill kunna uppgradera till den nya Ryzen i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Ditt grafikkort står sig fint skulle jag vilja säga. Så länge man inte vill köra allt på ultra så är CPU det viktiga.
Bytte själv nyligen till en i5 9600k och märker enorm skillnad i exempelvis pubg som även du spelar. Dippar enbart när man precis ska landa med skärmen, men det kommer man väl aldrig ifrån. I övrigt ligger jag stabilt på 120-140 fps(inga ultra settings givetvis).
Så köp CPU, ram och moderkort så får du fart på grejerna igen. Eftersom jag bara spelar i stort sett på datorn så gick jag för i5 efter mycket velande fram och tillbaka och är nöjd med den.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack! Det låter som att jag faktiskt borde göra denna uppdateringen stegvis för att undvika lägga merän vad jag verkligen behöver.

@_F1GHT3R_ paket tycker jag ser intressant ut, dock har jag dålig erfarenheter av Gigabyte och MSI så jag kommer troligen leta efter ett ASUS kort.

Jag visste ju från början att min CPU skulle strypa 1070 kortet, därför provade jag klocka CPUn men det gav inte sådär jätte mycket även om den gick att klocka en hel del. En ny CPU låser troligen upp 1070 kortet par steg som ni säger och kanske blir det då tillräckligt ett tag.

Om inte så får man titta på att sälja grafikkortet och köpa ett nytt, 1070 borde ju ändå vara värt lite pengar idag.

Generellt har jag aldrig varit så mycket för AMD även om jag haft deras CPU:er en gång i tiden, det känns helt enkelt säkrare att välja Intel. Min uppfattning är att AMD må vara billigare men de kommer också med lite mer risker?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack! Det låter som att jag faktiskt borde göra denna uppdateringen stegvis för att undvika lägga merän vad jag verkligen behöver.

@_F1GHT3R_ paket tycker jag ser intressant ut, dock har jag dålig erfarenheter av Gigabyte och MSI så jag kommer troligen leta efter ett ASUS kort.

Jag visste ju från början att min CPU skulle strypa 1070 kortet, därför provade jag klocka CPUn men det gav inte sådär jätte mycket även om den gick att klocka en hel del. En ny CPU låser troligen upp 1070 kortet par steg som ni säger och kanske blir det då tillräckligt ett tag.

Om inte så får man titta på att sälja grafikkortet och köpa ett nytt, 1070 borde ju ändå vara värt lite pengar idag.

Generellt har jag aldrig varit så mycket för AMD även om jag haft deras CPU:er en gång i tiden, det känns helt enkelt säkrare att välja Intel. Min uppfattning är att AMD må vara billigare men de kommer också med lite mer risker?

Jag tror inte AMD är ett osäkert kort, de nya moderkorten och CPU:er verkar väldigt stabila och fina. Det man tummar på är enkeltrådiga prestandan och det är inget man egentligen vill om man spelar på datorn :). Får hoppas dom får ordning på det nu när nästa generation släpps så att intel får konkurrens på riktigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Tack! Det låter som att jag faktiskt borde göra denna uppdateringen stegvis för att undvika lägga merän vad jag verkligen behöver.

@_F1GHT3R_ paket tycker jag ser intressant ut, dock har jag dålig erfarenheter av Gigabyte och MSI så jag kommer troligen leta efter ett ASUS kort.

Jag visste ju från början att min CPU skulle strypa 1070 kortet, därför provade jag klocka CPUn men det gav inte sådär jätte mycket även om den gick att klocka en hel del. En ny CPU låser troligen upp 1070 kortet par steg som ni säger och kanske blir det då tillräckligt ett tag.

Om inte så får man titta på att sälja grafikkortet och köpa ett nytt, 1070 borde ju ändå vara värt lite pengar idag.

Generellt har jag aldrig varit så mycket för AMD även om jag haft deras CPU:er en gång i tiden, det känns helt enkelt säkrare att välja Intel. Min uppfattning är att AMD må vara billigare men de kommer också med lite mer risker?

https://www.youtube.com/watch?v=6lAE3PgWoRc&t=1334s

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på några tester så verkar INTEL I7-9700K inte ge mer än runt 10 FPS(medel) mer än Intel I5- 9600K men kostar ca 1500 kr mer. I5 har numera 6 kärnor men saknar fortfarande hyperthreading, trotts det så hamnar det inte särskilt långt efter 9700. Eftersom I5:an inte är jätte långt efter I7 så är det fortfarande ett väldigt långt steg fram jämfört med den CPU(Core i7 2600K) jag har idag.

Sen kan jag ha fått tag på ett 1080 TI kort för ca 4800 kr, så om jag kan iallafall få 2500 kr för det 1070 kort jag har så blir slutpriset för bättre GPU ca 800 kr(4800-1500+2500) om man räknar med att köra I5 istället för I7. 1080 TI kortet är använt som mining kort men vad jag förstår så är är det väldigt lång livslängd ändå på kortet, möjligen att fläktarena får bytas ut för par 100 lappar efter några år.

När det gäller moderkortet så kanske MSI MPG Z390 Gaming Edge AC(1999kr) är ett bättre val, där kan man köra SLI om man skulle vilja i framtiden vilket inte går på Gigabyte. Ser egentligen ingen uppenbar anledning att välja Gigabyte mellan dem 2, särskilt med tanke på att Gigabyte är dyrare.

Totalt skulle uppgraderingen hamna på

MSI MPG Z390 Gaming Edge AC 1999 kr
Intel Core i5 9600K 3,7GHz Socket 1151-2 Box without Cooler 2949 kr
Kingston HyperX Predator DDR4 3333MHz 2x8GB (HX433C16PB3K2/16) 1565 kr
GeForce GTX 1080 Ti 11 GB 4800 kr
------------------------------------------
Pris : 11313 kr

Sålda delar 3000-3500 kr
Totalt(ca) : 8313 kr

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Efter att ha tittat på några tester så verkar INTEL I7-9700K inte ge mer än runt 10 FPS(medel) mer än Intel I5- 9600K men kostar ca 1500 kr mer. I5 har numera 6 kärnor men saknar fortfarande hyperthreading, trotts det så hamnar det inte särskilt långt efter 9700. Eftersom I5:an inte är jätte långt efter I7 så är det fortfarande ett väldigt långt steg fram jämfört med den CPU(Core i7 2600K) jag har idag.

Sen kan jag ha fått tag på ett 1080 TI kort för ca 4800 kr, så om jag kan iallafall få 2500 kr för det 1070 kort jag har så blir slutpriset för bättre GPU ca 800 kr(4800-1500+2500) om man räknar med att köra I5 istället för I7. 1080 TI kortet är använt som mining kort men vad jag förstår så är är det väldigt lång livslängd ändå på kortet, möjligen att fläktarena får bytas ut för par 100 lappar efter några år.

När det gäller moderkortet så kanske MSI MPG Z390 Gaming Edge AC(1999kr) är ett bättre val, där kan man köra SLI om man skulle vilja i framtiden vilket inte går på Gigabyte. Ser egentligen ingen uppenbar anledning att välja Gigabyte mellan dem 2, särskilt med tanke på att Gigabyte är dyrare.

Totalt skulle uppgraderingen hamna på

MSI MPG Z390 Gaming Edge AC 1999 kr
Intel Core i5 9600K 3,7GHz Socket 1151-2 Box without Cooler 2949 kr
Kingston HyperX Predator DDR4 3333MHz 2x8GB (HX433C16PB3K2/16) 1565 kr
GeForce GTX 1080 Ti 11 GB 4800 kr
------------------------------------------
Pris : 11313 kr

Sålda delar 3000-3500 kr
Totalt(ca) : 8313 kr

Det ser bra ut, men det finns mindre dyra moderkort även för Z390-chipsetet. T.ex.
Gigabyte Z390 UD 1399:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det ser bra ut, men det finns mindre dyra moderkort även för Z390-chipsetet. T.ex.
Gigabyte Z390 UD 1399:-

Tack! Ska ta en närmare titt på vad som verkligen skiljer. Såg något där man endast hade 2 platser för minne vilket känns lite väl begränsat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide