Permalänk
Medlem

Blue screen Minnes fel ?

Söker någon kunnig som kanske kan hjälpa mig med ett problem som händer en vän ifrån england så jag gör en tråd åt henne.

Stop Code: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Allt började efter en windows update om jag förståt det rätt.
Dom har gjort diagnostic på ram dom har lämnat in moderkort på felsökning.
Instalerat om windows.
Dom har kört utan grafikortet och kört utan.
Dom har bytt ut minnena.
Bytt ut ifrån ssd till mekaniskt och tvärtom.
Kört med en skärm istället för 2.

i5 6600k på stock
Moderkort Asus Z170 pro gaming
Nvidia GTX 1070 märke vet hon inte
disk: SanDisk Ultra Plus 128GB
Ram Corsair DDR4 2133 Mhz 16 GB

Någon som råka ut för detta förut eller har några förslag hjälp gärna till mvh jim !

Permalänk
Medlem
Skrivet av xizy1992:

Söker någon kunnig som kanske kan hjälpa mig med ett problem som händer en vän ifrån england så jag gör en tråd åt henne.

Stop Code: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Allt började efter en windows update om jag förståt det rätt.
Dom har gjort diagnostic på ram dom har lämnat in moderkort på felsökning.
Instalerat om windows.
Dom har kört utan grafikortet och kört utan.
Dom har bytt ut minnena.
Bytt ut ifrån ssd till mekaniskt och tvärtom.
Kört med en skärm istället för 2.

i5 6600k på stock
Moderkort Asus Z170 pro gaming
Nvidia GTX 1070 märke vet hon inte
disk: SanDisk Ultra Plus 128GB
Ram Corsair DDR4 2133 Mhz 16 GB

Någon som råka ut för detta förut eller har några förslag hjälp gärna till mvh jim !

Det står inte namnet på en drivrutin också?
Det behöver ju inte vara hårdvarufel, om det är samma drivrutin som felar hela tiden är det ju mycket möjligt att det är den det är fel på.

Detta då att antingen spana efter när själva blåskärmen visas eller, mer praktiskt titta på i efterhand mha t.ex. https://www.resplendence.com/whocrashed eller https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html (förutsatt att det finns en dumpfil, men det ska väl Windows spara som standard vid bsod).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem

@xizy1992:
Stop Code: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Usual causes are a device driver has a bug and attempted to access invalid memory, the pagefile has been corrupted or there is a memory problem.

Ovanligt att datorer går sönder just efter uppdateringar så mest troligt är det något av dom två första.
Testa att göra en rollback eller en ominstallation.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

@Uslingen: ominstallation av windows har gjorts och rollback går inte göra då dom formaterat om x antal gånger :/

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma system för något år sedan. Det bluescreena hela tiden utan att jag fattade varför. Jag gick in i BIOS och körde en default. Sen startade jag XMP profilen för minnena och sparade och avsluta. efter det var allt stabilt igen.

kan ju tillägga att systemet inte var överklockat innan jag gjorde en restore default. jag gjorde endast det bara för att. sedan startade jag XMP och allt funkade perfekt

Permalänk
Medlem

@evil penguin: https://imgur.com/IuXIPgX är en av dom. https://imgur.com/Agko9Bk är den andra. står inte så mycket info mer än det som visas där

Permalänk
Medlem

@sau_ahh: har vidarebefodrat och väntar på svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xizy1992:

@sau_ahh: har vidarebefodrat och väntar på svar

Löste sig detta? Har liknande problem med samma moderkort/prolle. Kört utan grafikkort, olika SSD/HDD, en ramsticka i taget. Uppdaterat till nyaste BIOS. Nyinstallation av Windows, BSOD antingen direkt efter installation av Windows (när drivarna sätts upp), eller efter man gjort inställningarna (skapad konto osv.).

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

@xizy1992:
Bilderna visar på två olika stoppkoder. Jag hittade lite information som jag länkar ifall du vill läsa.
Unexpected Kernel Mode Trap
Irql not less or equal

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.