Min nya budget build [snälla ge mig tips]

Permalänk

Min nya budget build [snälla ge mig tips]

Försöker hålla mig kortfattat as to not uttråka er

>ska bygga en ny dator.

>min budget är 7000kr (+-1000)

>har lagt ihop 2 builds

>kan inte ett smack om datordelar (lite men inte mycket)

>behöver tips på olika bra mobos som går att använda i Lian Li builden då jag är väldigt dålig på just mobos

>ignorera GPU, PSU, SSD, HDD och OS då jag har alla de 5(6) redan som jag ska återanvända och bara la till dem i listorna för att visa.

>tänk på att priserna på sidan inte stämmer då de e bra mycket dyrare i sverige

>nej jag vill absolut INTE ha begagnade delar (nån kommer fråga så likabra att jag skriver de redan nu lol)
tack.

här är de två buildsen jag plockat ihop. be gental, vet inget om datorer xD

https://pcpartpicker.com/user/it.hurts.when.IP/saved/JnFD23

https://pcpartpicker.com/user/it.hurts.when.IP/saved/8hZbXL

Permalänk
Medlem

Om du inte kan nåt och inte vill lära dig överclocka osv behöver du inte ett fancy gaming moderkort
2 ssd's känns ju även onödigt skulle isf köpa en på 400gb och en hdd på typ 3 tb kolla upp wd's färger och välj den som passar best in i ditt andvändnings fall

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha datorn till? Om det är spenade ser det bra ut, men sikta in dig på 3000-3200Mhz ram, 2400 är lite långsamma i vissa scenarion. Annars ser dom båda ganska bra ut, hade personligen tagit NZXT chassit men det är bara en smaksak.

Permalänk

@kao172: nej ska inte överklocka men vet inte om jag vill i framtiden^^ vet inte hur 2 SSD är onödigt då 120gb SSD bara ska va till mitt OS osv för att lättare kunna flytta de mellan builds i framtiden utan att behöva (som nu) ta bort de på min hdd sen ominstallera de på mitt ssd. lättade om man har 1 till os och drivrutiner (120gb) sen 1 till spel (480gb) och sen en hdd till trash som bilder och saker som inte behöver vara snabba.

alla spel jag spelar tar mycket platts så om ja bara haft 480gb och OS och alla drivrutiner etc på de så hade de blivit fullt innan ja hade alla mina spel på de^^ sen så skrev jag även ''ignorera GPU, PSU, SSD, HDD och OS då jag har alla de 5(6) redan som jag ska återanvända och bara la till dem i listorna för att visa.''

vad menade du med ''wd's färger'' ?

Permalänk

@anon291781: spela och samtidigt spela in och även streama om jag så känner för det (hence AMD), ps och well.. det är väl allt tror jag

jajo men 3000+ mhz ram e dyrt och min budget är som sagt 7000kr :/

jag ville ha NZXT chassit först men då liam li chassit är större så är det chassit bättre för future proofing

Permalänk
Medlem
Skrivet av it hurts when IP:

vad menade du med ''wd's färger'' ?

WD har olika serier Green/Red/Black Gold/Purple etc.. har för mig Black = prestanda, Green = low power, Red = för NAS/RAID kan ha fel så kolla upp. Finns även Seagate hårddiskar inget fel på dom heller. Som istället heter Barracuda = prestanda, IronWolf = NAS(?), Skyhawk = övervaknings system.

Permalänk

@Alpha77: aha så typ som samsung då? med olika färger menar jag. gör seagate ssd? trode bara dom gjorde HDD^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av it hurts when IP:

@Alpha77: aha så typ som samsung då? med olika färger menar jag. gör seagate ssd? trode bara dom gjorde HDD^^

Det där var för hårddiskar.. my bad. Lite halvtrött.
Troligtvis finns WD och Seagate som SSD, men skulle nog titta på Samsung eller Intel för SSD.

Permalänk

@Alpha77: åter igen.

''ignorera GPU, PSU, SSD, HDD och OS då jag har alla de 5(6) redan som jag ska återanvända och bara la till dem i listorna för att visa.''

Permalänk
Medlem

Du borde kanske kika på moderkorten med B350/B450 om du vill komma undan lite billigare. De har också överklockningsmöjligheter samt hyfsat bra expansionsmöjligheter medelst pci-e-banor.

Permalänk
Medlem

Jag har svarat på två liknande trådar nyligen men kortfattat så räcker 7000:- till för Ryzen 5 2600, 16GB 3200Mhz DDR4 cl 16, B450 moderkort, RX 570 4GB, och 500GB SSD (mx500 eller 860 evo) om du beställer från amazon.de och sedan kan du ta ett chassi och nätagg från sverige för sammanlagt 1000:-
Har för mig det landar på ganska exakt 7000:- med den här budgeten hade jag skippat windows-licens inledningsvis och kört windows 10 oregistrerat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: detta är första gången jag skriver på sweclocker och just nu känns det som att det kan vara sista.. för 4e gången nu.

''ignorera GPU, PSU, SSD, HDD och OS då jag har alla de 5(6) redan som jag ska återanvända och bara la till dem i listorna för att visa.''

menar jättesnällt att ni vill hjälpa men snälla stay on topic och läs vad jag frågar innan ni svarar. menar förutom de du just skrev om mobon att jag skulle kolla på B serien istället så har allt annat handlat om att folk ger mig tips på ssd/hdd eller gpu och os...

Permalänk

@BrigTSD: tack.. äntligen någon som håller sig till topic^^ ska kolla på de moderkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av it hurts when IP:

@Chris_Kadaver: detta är första gången jag skriver på sweclocker och just nu känns det som att det kan vara sista.. för 4e gången nu.

''ignorera GPU, PSU, SSD, HDD och OS då jag har alla de 5(6) redan som jag ska återanvända och bara la till dem i listorna för att visa.''

menar jättesnällt att ni vill hjälpa men snälla stay on topic och läs vad jag frågar innan ni svarar. menar förutom de du just skrev om mobon att jag skulle kolla på B serien istället så har allt annat handlat om att folk ger mig tips på ssd/hdd eller gpu och os...

Okey. Ta vilket B450-moderkort som helst förutom de asrock-moderkort som i modellnamnet innehåller "HDV". Asrocks modeller som innehåller "pro" i modellnamnet är säkra kort. Formfaktor spelar ingen roll i det där chassit. Ta Ryzen 5 2600 som är mest prisvärd just nu. Se till att moderkortet har 4 dimm-slots. Lycka till!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@it hurts when IP: och de moderkort i 700:- klassen är helt klart tillräckliga bör tilläggas. Att folk köper AM4 moderkort för 1500:- och uppåt är för mig obegripligt med tanke på att du kan klocka cpuerna lika högt med ett B450 kort i budgetklassen så länge dom har hyfsad VRM vilket asrocks modeller har undantaget just "HDV-modellerna".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: hmm okej, jajo då jag vet väldigt lite om moderkort så har jag bara tänkt att ''det är de som kopplar ihop allt annat så man kanske inte vill snåla med de'' hah