Permalänk
Medlem

Intel(R) HD Graphics 4600 - Code 43

Hej ni på sweclockers!
Köpte mig en begagnad dator för ca 1 år sedan, och har nu fått ett problem med datorn och jag inte kan sätta fingret på vad det är.
Det hela började med att jag inte kunde spela Fortnite på 144FPS. Fick lov att låsa min FPS till 60 för att kunna utföra ett helt game.
Det som hände var att mitt spel totalt frös om jag körde på 144, och de fortsätter att göra det. Ibland så fryser det på 60FPS också, eller så tappar jag bara FPS under spelet och det lägger sig stabilt på 30-40FPS. Har liknande problem i andra spel, så som CSGO, Mx Simulator osv fast där fryser inte spelet, endast Fortnite some fryser. Mitt ljud disconnectar också i tillsammans med grafikens lagg, låter ungefär som att någon drar ur och sätter i en 3.1 kabel. När ljudet återfås igen efter 3 sekunders väntan så har jag antingen ljud i spelet eller i discord, ibland så återfår jag i både spelet och discord. Ibland kan jag klara ett fullt game, men då hör jag med jämna mellanrum hur mitt ljud disconnectar och connectar. Det sker ca 5-10 gånger under 20 minuter.

När jag kollar i Device Manager på mitt grafikkort så finns mitt GTX770 med och ett "Intel(R) HD Graphics 4600", tillsammans med en varningstriangel över den. Det ger mig alltså fel meddelande: "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)"

Får även detta meddelande under Events på properties av Intel(r):
Device PCI\VEN_8086&DEV_0412&SUBSYS_79171462&REV_06\3&11583659&0&10 requires further installation.
Och detta på mitt GTX770 grafikkort.
Device PCI\VEN_10DE&DEV_1184&SUBSYS_118410B0&REV_A1\4&fa060a&0&0009 requires further installation.

Jag har felsökt problemet, installerat nya drivrutiner, sökt efter updateringar med hjälp av Avira's update scanner, men inget fungerade för mig så jag tog beslutet att installera om Windows 10 Pro helt och hållet. Fortnite fungerade klockrent 3 första rundorna men sen återfick jag samma problem igen.

Vad ska jag göra? Känns nästan som att Intel(R) HD Graphics 4600 och mitt GTX770 bråkar med varandra, eller är det mitt grafikkort som är slut?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro, upd verison 1809.
Processor: Intel Core i5 4690K
Processorkylare: Intel Standard ?
Moderkort: MSI GAMING 5
Minne: 4 x 4GB Corsair XMS3 DDR3
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX770
SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB
Hårddisk: Toshiba HDWD110 1TB
Nätaggregat: CS600M
Övrig kylning: -
Övriga komponenter: - Viewsonic 24" Curved 144HZ skärm (DVI Ansluten)
Temperaturer: -

Mvh. FragnoxX

Permalänk
Medlem

Ingen som har en aning vad mitt problem kan vara.
Jag har mina funderingar på ljudkort eller grafikkort som är trött?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att inaktivera internal graphics i bios. Enbart köra med den dedikerade gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzq:

Testa att inaktivera internal graphics i bios. Enbart köra med den dedikerade gpun.

Jag kan inte hitta något i bios som säger "internal graphics"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FragnoxX:

Jag kan inte hitta något i bios som säger "internal graphics"?

Sorry för dubbel inlägg här men verkar som jag har funnit mitt problem med ljudet iallafall.
Verkar som mitt Kraken headset har gett upp, fick tillgång till en annan dator att prova på. Blev samma problem med ljud som kopplas bort. Så ska pröva att köpa ett nytt nu och sedan testa för och se om mitt gamla påverkade/störde mina övriga komponenter.

P.S. Pinsamt misstag att inte kolla upp det av mig..

Permalänk
Medlem

Update!

Nu har jag även köpt mig ett nytt grafikkort, MSI GeForce GTX 1060 6GB Gaming X.
Har nyss monterat det och spel-testat det, verkar fortfarande vara samma problem som innan.
Nämnbart är ju också att jag har code 43 meddelandet kvar på Intel(R).
Får feta fps drops fortfarande..?