Batteri börja fungera efter jag försökte koppla ur det men fortfarande ha det monterat?

Permalänk
Medlem

Batteri börja fungera efter jag försökte koppla ur det men fortfarande ha det monterat?

Något väldigt konstigt hände mig idag.
Har en HP 255 G2 som batteriet är defekt och varnar vid uppstart vilket är lite irriterande.
Jag ville ha kvar batteriet i laptopen för det estetiska, så jag testade att sätta lite plast som jag klippte från en fryspåse.
Trodde först det fungerade för ingen varning i CMOS men när jag skulle stänga av batteri ikonen så upptäckte jag att batteriet var under laddning och tog emot laddningen precis som det ska göra när allt fungerar.
Misstänker att plasten gick sönder så att några kontakter fungerar men inte alla.
Nu undrar jag om det finns någon som har koll på batteri kontakterna och vad de olika stiften har för funktion.
Tar gärna emot tips för pinout för olika märken och vad jag ska söka på.
Jag kommer ej att låta detta vara kvar då jag är rädd att någon sensor ej har kontakt så batteriet blir överladdat och exploderar.
Men om någon vet vilken PIN som används för varningen vid uppstart så vore detta mycket uppskattat.
Mycket rolig överraskning när något hoppar igång och verkar fungera när man försöket ta bort det totalt. :-/

MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Topsa alla kontaktytor med typ IPA? Kan ju vara oxid på kontakterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mest troligt som ovan säger att det är oxid på kontakterna för hade batteriet varit kasst så hade den inte kunnat ladda det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jo det är väldigt konstigt som sagt, men kontakt ytorna var redan rengjorda med isopropanol och tandborste utan resultat var inte förrän jag totalt givit upp på batteriet och försökte hindra det från kontakt med plast (ville ej göra något permanent typ dremell) som det hoppade igång.
Är inga synliga problem med kontakten men kan ju röra sig om en glapp kontakt ändå och att plasten har ökat trycket.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)