Katastrofal surfplatta retur och eventuell hävning av köp

Permalänk
Medlem

Katastrofal surfplatta retur och eventuell hävning av köp

Ska börja med att säga att jag har väldigt goda erfarenheter av inet och att det på intet sätt begåtts några fel från deras sida hittills.
Historien är:
Köpte en acer iconia tab 10 från dem. Den började krångla ganska omgående. Så jag skickade in den. Inet skickade den vidare till acer och efter ca 6 veckor så fick jag i fredags tillbaka den. Acer hävdade att dom bytt moderkort (?).
Redan dagen efter återuppstod samma problem. Inet vill att jag skickar in den för undersökning.
För min del är förtroendet för paddan och för acer förbrukat.
Jag vill häva köpet men vill absolut ha en likvärdig padda. Tyvärr har inte inet något liknande i sitt sortiment.
Så nu har jag kollat in en annan. En Lenovo Tab 4 10 Plus ZA2M 64GB då denna förefaller ha liknande egenskaper och ungefär samma prestanda ( 10" skärm,64gb lagring,4gb ram, liknande processorhastighet och stöd för 128 gb minneskort).
Skulle helst vilja beställa den omgående men det är ju under förutsättning att jag inom rimlig framtid får tillbaka stålarna jag har pungat ut med och att försäljaren verkligen går med på att häva köpet.
Någon som har varit i en liknande situation med inet?
Brukar dom gå med på att häva köp under sådana här omständigheter?
Och i så fall hur lång tid ska man räkna med att det tar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Ska börja med att säga att jag har väldigt goda erfarenheter av inet och att det på intet sätt begåtts några fel från deras sida hittills.
Historien är:
Köpte en acer iconia tab 10 från dem. Den började krångla ganska omgående. Så jag skickade in den. Inet skickade den vidare till acer och efter ca 6 veckor så fick jag i fredags tillbaka den. Acer hävdade att dom bytt moderkort (?).
Redan dagen efter återuppstod samma problem. Inet vill att jag skickar in den för undersökning.
För min del är förtroendet för paddan och för acer förbrukat.
Jag vill häva köpet men vill absolut ha en likvärdig padda. Tyvärr har inte inet något liknande i sitt sortiment.
Så nu har jag kollat in en annan. En Lenovo Tab 4 10 Plus ZA2M 64GB då denna förefaller ha liknande egenskaper och ungefär samma prestanda ( 10" skärm,64gb lagring,4gb ram, liknande processorhastighet och stöd för 128 gb minneskort).
Skulle helst vilja beställa den omgående men det är ju under förutsättning att jag inom rimlig framtid får tillbaka stålarna jag har pungat ut med och att försäljaren verkligen går med på att häva köpet.
Någon som har varit i en liknande situation med inet?
Brukar dom gå med på att häva köp under sådana här omständigheter?
Och i så fall hur lång tid ska man räkna med att det tar?

Det enklaste är väl att fråga Inet istället för Sweclockers?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666:
Tja. En säljare är en säljare och en konsument en konsument.
Men jag orkar inte med snorkiga svar utan anledning så jag editerar mina inlägg och lägger ner det här. Varför svarar du överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

@Bascule666:
Tja. En säljare är en säljare och en konsument en konsument.
Men jag orkar inte med snorkiga svar utan anledning så jag editerar mina inlägg och lägger ner det här. Varför svarar du överhuvudtaget?

Vad var det för fel på hans svar? Först och främst ska man vända sig till butiken.

Inet har rätt att försöka få produkten lagad 2 ggr för samma fel, vid tredje försöket om det rör sig om samma fel så kan du få köpet hävt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: OK. Anledning till att jag startade var att jag fick väldigt svävande/ intetsägande svar. Jag frågade efter erfarenheter ur kundperspektiv. Jag har haft ganska stora problem med bl.a proshop tidigare. Nu vet jag ifs att inet rent generellt brukar ha bra kundservice. Tack för ett riktigt svar.

Permalänk
Forumledare

@franz4: *trådstart återställd*

Vänligen förstör inte trådarna som andra tagit sig tid att svara på.
Om svaren inte är tillfredsställande kan du istället ställa motfrågor eller be personen fylla på med information

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Jag kanske är en skeptiskt typ, men jag förutsätter inte att företaget vill kundens bästa, utan kunden är ju motpart till företaget. Sen följer kanske inte alla företag konsumentköplagen. Det är kanske därför man ställer frågan här i forumet. Det gäller att tänka kritiskt och gärna fler källor.

Permalänk
Medlem

Du får nog lämna tbx den på lagning och hoppas på att den går sönder igen för att häva köpet. Alternativt be om återköp av produkten om du har förpackning/tillbehör kvar.

Haft samma strul med inet med en ips panel som gjorde att datorn blåskärmade konstant, vilket aldrig hänt innan nya skärmen. Berättade att jag ominstallerat alla drivrutiner, spel och testat andra skärmar utan att få blåskärm. Säljaren bad mig kontrollera kontakten som var "känslig" men felkoderna i windows uteslöt det.
Han tyckte då det var rimligt att omformatera datorn.. Svarade att om dom stod för uppbackning av 1tb minne, installationen samt felsökning så visst. Dom var inte sugna på det såklart och gav max summan för återköp. Mest för att bli av med en dryg kund

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Exakt. Just av den anledningen jag startade tråden.

Permalänk
Inaktiv

Företaget har rätt att reparera varan i första hand och i andra hand omleverera. Hävning är möjlig om det är av väsentlig olägenhet gällande reparationstiden (kan inte se argumenten som utmärker sig för detta). Alternativt diskuteras hävning med säljaren. Om relationen mellan kund och säljare är förpestad så klipper man gärna kontakten genom att göra som kunden vill.

Observera att de har rätt att reparera varan åtminstone en vända till.

Off topic: Tråden är skapad för att alla medlemmar ska kunna skriva. Om du inte gillar någon kommentar så kanske du inte ska öppna en tråd. Hade jag orkat så hade jag också skrivit att du kanske ska kontakta Inet.

Du är inte helt förberedd eftersom du inte ens påbörjat sådan diskussion med säljaren.
Du skriver otydliga frågeställningar som är helt situationsbaserade mellan dig och säljaren, mycket info saknas.

Men du kräver spikraka svar. Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.