AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Se där.
Lite techno-magi nu så att Radeon VII får spårstrålning så finns det ju snart ingen anledning att skaffa RTX 2080.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av MinscS2:

Se där.
Lite techno-magi nu så att Radeon VII får spårstrålning så finns det ju snart ingen anledning att skaffa RTX 2080.

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

2700x @4,25 Ghz,1,35 V @150 W (P95) || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MinscS2:

Se där.
Lite techno-magi nu så att Radeon VII får spårstrålning så finns det ju snart ingen anledning att skaffa RTX 2080.

Det kommer nog dröja ett tag innan dom får det. Jag hoppas i alla fall att det dröjer en stund så AMD kan göra det bra istället för snabbt och halvdant. Ray tracing i spel kommer ta en stund innan det flyter på ordentligt så vore smart att låta Nvidia ta första smällen där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Bra!
Av vad jag sett av DLSS så kan det fungera bra men så länge det inte är för krångligt att köra DirectML istället så finns det nog inte mycket anledning till DLSS.
Av vad jag kommer ihåg måste inte Nvidia köra igenom spelet i deras superdator eller något för att optimera tekniken för det specifika spelet? Kan vara jag som kommer ihåg fel.
Men om så, är det ett krav här med?

Intel i7 6700k @ 4.4Ghz | EVGA 1070 SC | EVGA G3 750W
Acer XF270HUA | 16GB RAM | FD Define Mini C | Fostex TH-X00

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Esseboy:

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Aha, trodde DirectML var en del av DirectX? DirectX är inte särskillt opensource. Tror t.o.m Nvidia använder DirectX. Eller hur är det där?

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Ja det blir väl kul för de 5000 personer som har kortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Megacrash:

Ja det blir väl kul för de 5000 personer som har kortet

https://www.sweclockers.com/nyhet/26929-amd-dementerar-uppgif...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Esseboy:

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Well, det är ju svårt att ha någon vidare efterfrågan när det inte finns något utbud. Att kalla det fallande efterfrågan blir något märkligt när utbudet var noll vid lansering.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Sweclockers:

Tekniken väntas implementeras i Windows 10 i samband med Spring 2019 Update, men när den är tänkt att släppas är ännu okänt.

Till våren 2019?

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Ratatosk:

Till våren 2019?

Du menar som Windows 10 October 2018 Update, som blev tillgänglig för alla i typ.. december? Tidsestimering är inte Microsofts starka sida.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Esseboy:

Först kör Nvidia sina egna produkter, sen efter fallande efterfrågan kommer dom krypande till open-source korset.

Mja, brukar vara så att det finns en aktör som driver på innovationen i industrin, sedan apar alla andra efter innovatören, exempelvis g-sync. Håna du Nvidia och deras icke open source strategier, dock så hoppas jag du är medveten om att det faktiskt gynnar marknaden och pushar utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av emilakered:

Du menar som Windows 10 October 2018 Update, som blev tillgänglig för alla i typ.. december? Tidsestimering är inte Microsofts starka sida.

Touché!

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Thor:

Mja, brukar vara så att det finns en aktör som driver på innovationen i industrin, sedan apar alla andra efter innovatören, exempelvis g-sync. Håna du Nvidia och deras icke open source strategier, dock så hoppas jag du är medveten om att det faktiskt gynnar marknaden och pushar utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade marknadsandelarna varit närmre 50/50 mellan Nvidia och AMD, visst. Men nu när Nvidia har en över 4 gånger så stor marknadsandel än AMD så gynnar det ingen mer än Nvidia själva. Se Gamewrecks till exempel..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Förstår inte hur rykten som dessa kommer upp varje gång AMD ska introducera nya kort, är väl bara en dum trend.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hade marknadsandelarna varit närmre 50/50 mellan Nvidia och AMD, visst. Men nu när Nvidia har en över 4 gånger så stor marknadsandel än AMD så gynnar det ingen mer än Nvidia själva. Se Gamewrecks till exempel..

Menar du att AMD utvecklar tekniker som gynnar andra än de själva?

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman 🦖
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Swedman18:

Förstår inte hur rykten som dessa kommer upp varje gång AMD ska introducera nya kort, är väl bara en dum trend.

Ja eller så är där ett mönster.

*foliehatt*

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Är det bara jag som dissar DLSS?
Jag ser noll värde i en AA-teknik som kräver konstant uppkoppling.
Lägg till att ju högre upplösning, desto mindre behov för AA.
Jag ser hellre att AMD använder FLOPSen i Vega till DXR, Raytracing

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som dissar DLSS?
Jag ser noll värde i en AA-teknik som kräver konstant uppkoppling.
Lägg till att ju högre upplösning, desto mindre behov för AA.
Jag ser hellre att AMD använder FLOPSen i Vega till DXR, Raytracing

För att kunna skippa aa på en vanlig pc skärm. (24-30") behövs ju mer än 4k i alla fall och det lär dröja innan det går driva med enklare grafikkort. Körde själv 4k på 24" och jag slog i alla fall på aa för jag tyckte det behövdes.
Men att alltid vara uppkopplad för en grafik inställning känns ju lite udda får se hur det fungerar dock. Har ju i stort sett alltid internet till datorerna jag spelar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Thor:

Mja, brukar vara så att det finns en aktör som driver på innovationen i industrin, sedan apar alla andra efter innovatören, exempelvis g-sync. Håna du Nvidia och deras icke open source strategier, dock så hoppas jag du är medveten om att det faktiskt gynnar marknaden och pushar utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae inte riktigt. Proprietära teknologier tenderar sällan att gagna marknaden i stort. Framförallt när företaget ifråga vägrar ens licensiera ut teknologin. Att sedan G-sync skulle göra det är ju inget bevis mot sagda påstående utan där kan man lika gärna häva fram PhysX som ett exempel där en teknik fullständigt förstörts av Nvidias förmåga att försöka hålla andra företag ute.

Skrivet av scara:

Menar du att AMD utvecklar tekniker som gynnar andra än de själva?

Indirekt ja. Så länge man använder sig av open source så gynnas andra företag indirekt av utvecklingen även om AMD självfallet ser sig själv i första rummet.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Jag kör hellre Native 4k utan nån AA än en uppskalad 1440p version.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Skummade runt lite för att förstå varför Radeon VII skulle vara kompatibel med DirectML men inte RX Vega eller Nvidias Pascal, förutsatt att de korten är DX12 kompatibla, vad jag kan läsa så är implementation inte hårdvaruberoende, däremot tolkar jag det som att hög compute prestanda (FP16/FP32) krävs om de ska klara av realtid.

Av länken nedan att döma så är alla DX12 kort kapabla, men kanske bara toppsegmentet gamingkort som har prestanda nog för DLSS motsvarighet.
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Strepto:

Skummade runt lite för att förstå varför Radeon VII skulle vara kompatibel med DirectML men inte RX Vega eller Nvidias Pascal, förutsatt att de korten är DX12 kompatibla, vad jag kan läsa så är implementation inte hårdvaruberoende, däremot tolkar jag det som att hög compute prestanda (FP16/FP32) krävs om de ska klara av realtid.

Av länken nedan att döma så är alla DX12 kort kapabla, men kanske bara toppsegmentet gamingkort som har prestanda nog för DLSS motsvarighet.
https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är så jag tolkade vad AMD sade direkt till oss under CES. Att Radeon VII kommer vara "extra lämpat" för att göra AI/DLSS-liknande åtgärder via DirectML tack vare hög compute-prestanda, inte att stödet är något exklusivt i sig.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Xinpei:

Indirekt ja. Så länge man använder sig av open source så gynnas andra företag indirekt av utvecklingen även om AMD självfallet ser sig själv i första rummet.

De använder Open-Source för att

  1. De var inte först med tekniken. De kan inte tjäna lika mycket pengar längre, det är billigare adoptera "open spurce" än att utveckla egen proprietärer teknik

  2. De har inte råd utveckla någon proprietär teknik, som de hade i t.ex. Mantle-fallet

  3. De har inte tagit några risker med att utveckla egen proprietär teknik då det är oklart om hur pass lämpligt tekniken är för t.ex. spelande och om det gynnar just deras arkitekturer relativt konkurrenten

Så det är logiskt att de adopterar "open source" men att hävda att de gör det av Good-will kan i bästa fall beskrivas som naivt. Som tillägg till ovannämnda är att de vill marknadsföra sig själva som en slags helig ko inom PC-världen och det har ju synnerligen lyckats...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av scara:

De använder Open-Source för att

  1. De var inte först med tekniken. De kan inte tjäna lika mycket pengar längre, det är billigare adoptera "open spurce" än att utveckla egen proprietärer teknik

  2. De har inte råd utveckla någon proprietär teknik, som de hade i t.ex. Mantle-fallet

  3. De har inte tagit några risker med att utveckla egen proprietär teknik då det är oklart om hur pass lämpligt tekniken är för t.ex. spelande och om det gynnar just deras arkitekturer relativt konkurrenten

Så det är logiskt att de adopterar "open source" men att hävda att de gör det av Good-will kan i bästa fall beskrivas som naivt. Som tillägg till ovannämnda är att de vill marknadsföra sig själva som en slags helig ko inom PC-världen och det har ju synnerligen lyckats...

Och på vilket sätt stödjer det ditt ursprungliga påstående? Du må ha rätt i VARFÖR AMD använder opensource. Däremot är det fortfarande så att Nvidia aldrig försökt sig på opensource trots att de legat i liknande sits som AMD vid ett par tillfällen. När AMD var "på toppen" så använde de sig också av opensource.. antagligen pga. ekonomiska orsaker och tidsaspekt även där men du får det att låta som AMD skulle gå "All Nvidia" om de kunde.. vilket absolut historien talar emot.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det bara jag som dissar DLSS?
Jag ser noll värde i en AA-teknik som kräver konstant uppkoppling.
Lägg till att ju högre upplösning, desto mindre behov för AA.
Jag ser hellre att AMD använder FLOPSen i Vega till DXR, Raytracing

Vart har du läst att DLSS kräver konstant uppkoppling? Det låter som ett missförstånd baserat på att NVIDIA använder sina superdatorer för att beräkna fram en "DLSS-profil", som sen körs på grafikkortets Tensor-kärnor för att applicera DLSS när man spelar. Man behöver då så klart ladda ner nya profiler när det kommer nya spel, men jag har aldrig hört talas om att det skulle krävas uppkoppling bara för att kunna använda DLSS.

Hela orsaken till att raytracing fungerar på Turing är för övrigt att Turing har särskilda RT-kärnor som är gjorda för att kunna beräkna raytracing på ett effektivt sätt (se t.ex. detta whitepaper). Det vore bara slöseri med tid för AMD att implementera DXR-stöd för Vega, det skulle vara helt oanvändbart för spel ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Jag har inte sett någon DLSS med egna ögon så det kanske är grymt nu, men jag kommer ihåg att jag såg någon video från Hardware Unboxed när det först kom ut demos på tekniken och att det verkade lite "meh". Typ att 1800p med "vanlig" uppskalning var väldigt likvärdigt både i resultat och prestanda. Skall ta och leta lite.

(en stund senare) Hittade videon: DLSS Initial Investigation

Som sagt, det kanske har hänt en del med DLSS sedan dess, men kanske räcker det fortfarande att skala upp från 1800p för att få ett resultat som är väldigt snarlikt DLSS så länge spelmotorn inte fumlar till de vanliga antialias-metoderna.

Kul att Direct ML får lite ljus riktat på sig då det känns som om det har fallit lite i skymundan under 2018. Ta en titt på bloggposten https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-with-windows-ml/ om ni vill ha en snabb överblick. Den är lite gammal, men man måste ju börja någonstans

Workstation|4770K@4.5|ASUS Z87-Pro|Gigabyte WF 290X CF|16 GB|512GB SSD|2TB HD|Fractal Design XL2
Vardagsrum|2700X@stock|ASUS ROG STRIX X470-I GAMING|Radeon VII|16GB|4TB/256GB NVMe+StoreMI|Fractal Design Node304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Xinpei:

Och på vilket sätt stödjer det ditt ursprungliga påstående?

Att det finns uppenbara anledningar till att AMD - liksom vilket globalt kapitalistiskt företag som helst tänker främst på sig själva. Annars överlever man inte.

Skrivet av Xinpei:

Du må ha rätt i VARFÖR AMD använder opensource. Däremot är det fortfarande så att Nvidia aldrig försökt sig på opensource trots att de legat i liknande sits som AMD vid ett par tillfällen.

nVidia har aldrig riktigt gett någon stöd till Open-source communities, det är ju sant. De tror istället det är bättre låsa in folk med sina proprietära egendom. Om vi ni skulle strunta i alla andra variabler så har vi sedan länge facit vilket företag som är mest framgångsrikt genom detta.

Skrivet av Xinpei:

När AMD var "på toppen" så använde de sig också av opensource.. antagligen pga. ekonomiska orsaker och tidsaspekt även där

Senast AMD var konsekvent på "toppen" i någon längre tid var för 9700PRO tiden. De har haft toppkort många gånger sedan dess men i stora hela har man legat efter då nVidia oftast har snabba och effektfulla repliker när singelprestandatronen är förlorad (se praktexemplet 290X vs GTX Titan och 780Ti). Sen kan du förklara fenomen som mantle - ett grafiskt API - finns bokstavligen inget värre som låser PC-spelare som det.

Skrivet av Xinpei:

men du får det att låta som AMD skulle gå "All Nvidia" om de kunde.. vilket absolut historien talar emot.

Vet inte riktigt vad som menas med detta men tror man att AMD är en ängel finns inga egentliga argument som biter så det får vara.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Vill ha.

https://www.guru3d.com/news-story/amd-could-do-dlss-alternati...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008

Jag är övertygad om att ML och MLSS kommer att bli riktigt stort inom spel de närmsta åren.
https://www.ea.com/seed/news/seed-imitation-learning-concurre...
http://on-demand.gputechconf.com/siggraph/2018/video/sig1814-...