Permalänk

Lång tid för datorn att starta!

Hej, Jag har sedan en tid tillbaka nu haft lite problem med min stationära dator.

Jag startade datorn en dag, men fick inte igång windows. Så jag trodde att hårddisken var trasig, men jag kunde hitta den i bios. Så jag tänkte, jag installerar om win10 så borde den fungera igen. Inte det nej !

Nu när jag startar datorn så går allting igång, men jag får ingen bild direkt. Utan kan ta en liten stund innan bilden kommer och datorn startar. Sen ibland så får jag trycka F1 och in i bios och starta windows igenom att boota det.

Jag har testat att ta ut minne, jag har testat köra med ett ram-minne. Jag har gjort memorytest och den visar inget fel.
Jag får bild, så min GPU och CPU fungerar. Och jag hittar min m.2 disk. Så jag börjar tro att det är mitt MB som börjar ge upp.

Vad tror ni ?

Mvh
sPIDERFLY

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk

@sPIDERFLY: Testa att uppgradera drivrutinerna till ditt grafikkort, den kan funka ibland!

Permalänk

Laddade ner de senaste och problemet är kvar. Märke även att det inte går att stänga av datorn. Datorn var fortfarande igång men ingen bild. Var tvungen att stänga av den med knappen. =/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Har du en annan disk du kan testa med? Min burk var seg pga hdd problem. Kopierade OSet till en annan disk och testade byta. Dvs rycka ut den jag körde med först. Det löste mitt problem.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

testa boota helt utan grafik-kort också. Funkar det klockrent så vet att det är nåt med kortet

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

@martak: Okej, Jag får testa mig fram helt enkelt och se om det kan vara HDD eller GPU som börjar stula. Men hoppas på att det är MB eller HDD då det är billigast att byta ut ;P

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

om det visar sig att den bootar utan grafikkortet så är det inte säkert att det är grafikkortet bara för det. Kan vara som så att grafikkortet fått sig en smäll eller dylikt och skadat PCI-E platsen i moderkortet också. Då är det ett nytt moderkort som gäller Lycka till med felsökningen i alla fall!

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart