Bitlocker på hembyggd file server vill inte

Permalänk
Medlem

Bitlocker på hembyggd file server vill inte

Hej.
Jag har en ”server” hemma som består av en enkel dator med Windows Pro 10.
Maskinen har, förutom OS-disken, 3 hårddiskar till, med 2 volymer per disk.
Jag backar upp mina datorer på 2 av diskarna med ”EaseUs” och använder den 3:de som file-server (E:, F: ).
På den blandar jag just nu ganska ordentligt data av olika kvalitet. Dock har dokument mm.
en egen volym (E:).
(Bilder, filmer och musik kör jag via WIFI mot min TV).

E: har jag krypterat med Windows Bitlocker.

Mina datorer når E: via ”anslut via nätverksenhet” , dvs. som remote disk.
Jag har nu upptäckt att – loggar jag in på servern från dennes tangentbordet så kräver servern min
bitlockerkod för att nå E: , men tar jag ut disken och kollar i den (med lämplig utrustning) via USB så är volymen E: avkodad.
Fråga: Varför är E: avkodad i detta läge? Jag hade inte avkodat den och, skall inte systemet
auto- kryptera när det blir avstängt (Bitlocker). Gammal dator = inge hårdvarukodning.

Om jag krypterar E: med TrueCrypt i stället, hur fungerar då E: som remote disk på mina datorer.

/ Oj, det blev långt och rörigt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Gullock:

Om jag krypterar E: med TrueCrypt i stället, hur fungerar då E: som remote disk på mina datorer.

Det fungerar som du vill. Veracrypt-diskar mountas av Veracrypt som lokal enhet och kan delas ut via smb. Truecrypt har väl ersatts av Veracrypt (som jag själv använder när jag spar arbetsrelaterat material i hemmet).

Permalänk
Medlem

När jag i windows använder knappen " anslut nätverksenhet", används smb då?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Gullock:

När jag i windows använder knappen " anslut nätverksenhet", används smb då?

Ja. https://en.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block

Permalänk
Medlem

OK. Jag skall ta en kopia på disken och kryptera den med Vera.
Så får jag se hur det går.
(Om man får inbrott så kan ju disken försvinna och innehållet vara till nytta - för fel person).

Tack för hjälpen!

Permalänk

Verkar jättekonstigt att den är okrypterad när du kopplar in den via USB.
Du har alltså disken partionerad i två delar och bitlocker kör du bara på den ena delen, d.v.s E:?