Råd för uppgradering, ca 14k.

Permalänk

Råd för uppgradering, ca 14k.

Hej! Jag har funderat ett tag nu på att uppgradera vissa komponenter i min dator för ca 14k. Den används huvudsakligen för spel men vill även kunna ha lite mer krävande procresser igång eller flera processer samtidigt utan att det blir allt för jobbigt för CPUn att hänga med så att säga. Använder även några adobe program etc. Länkar min kundvagn till inet nedanför, har ni några råd eller finns det något jag bör ändra eller tänka på? Har kollat så att det ska passa med det chassi jag har(corsair obsidian 750D) men ska mäta allt för säkerhets skull innan jag beställer.

Spel jag spelar: WoW, Overwatch, ARK, men vill även kunna spela diverse SP spel på någolunda höga inställningar, Darksiders 3, Tomb Raider etc.

Program: Ofta bildbehandling eller högupplösta illustrationer i photoshop och illustrator men vill även kunna använda premiere/aftereffects utan att det tar allt för lång tid/störningar.

Vill gärna kunna ha flera processer igång samtidigt och valde därmed en AMD Ryzen istället för en intel i5/i7 speciellt när det inte verkar vara allt för mycket skillnad i spelprestada men skiljer ca 1000kr mellan Ryzen 5 2600k och en i5 (i alla fall som jag kunde se på inet). Är detta ett klokt val eller bör jag tänka om?

Vill även tillägga att jag har en 60hz skärm men vill byta upp mig till en 144hz(1080) vid ett lite senare tillfälle samt att jag har övriga delar som inte finns med i länken nedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12239163/supermissan

Säg gärna till om det är något jag missat att nämna eller så!

Permalänk
Medlem

Du tänker rätt, men jag skulle säga att speciellt grafikkortet är överprisat. Det här är bättre:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 199 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Gainward Geforce RTX 2080 Triple Fan (7 889 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS (999 kr hos Komplett)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (1 449 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cryorig H5 Universal (549 kr hos Inet)
Summa: 13 085 kr

Du kan få in en 500GB NVM SSD under 14000 också: Crucial P1 500GB
Du kan köra på en 2700X om du vill lägga till 1400:- (eller 900:- om du kör med kopparkylaren som följer med). Det finns t.o.m. alternativet att köra med en 1700X för 300:- extra om 2 extra kärnor väger tyngre än fördelarna med den senare Ryzen-generationen ger.
Det är fel moderkort som visas i listan, det är MSI Tomahawk som du får för priset. Bra moderkort, inget speciellt men bra för priset.
Om du kör med H5-kylaren, se till att beställa AM4-kitet ifrån tillverkarens hemsida efter köpet, länk finns i produktbeskrivningen på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStaticNoise:

Hej! Jag har funderat ett tag nu på att uppgradera vissa komponenter i min dator för ca 14k. Den används huvudsakligen för spel men vill även kunna ha lite mer krävande procresser igång eller flera processer samtidigt utan att det blir allt för jobbigt för CPUn att hänga med så att säga. Använder även några adobe program etc. Länkar min kundvagn till inet nedanför, har ni några råd eller finns det något jag bör ändra eller tänka på? Har kollat så att det ska passa med det chassi jag har(corsair obsidian 750D) men ska mäta allt för säkerhets skull innan jag beställer.

Spel jag spelar: WoW, Overwatch, ARK, men vill även kunna spela diverse SP spel på någolunda höga inställningar, Darksiders 3, Tomb Raider etc.

Program: Ofta bildbehandling eller högupplösta illustrationer i photoshop och illustrator men vill även kunna använda premiere/aftereffects utan att det tar allt för lång tid/störningar.

Vill gärna kunna ha flera processer igång samtidigt och valde därmed en AMD Ryzen istället för en intel i5/i7 speciellt när det inte verkar vara allt för mycket skillnad i spelprestada men skiljer ca 1000kr mellan Ryzen 5 2600k och en i5 (i alla fall som jag kunde se på inet). Är detta ett klokt val eller bör jag tänka om?

Vill även tillägga att jag har en 60hz skärm men vill byta upp mig till en 144hz(1080) vid ett lite senare tillfälle samt att jag har övriga delar som inte finns med i länken nedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12239163/supermissan

https://i.imgur.com/jRFWOkK.png

Säg gärna till om det är något jag missat att nämna eller så!

Problemet med Ryzen är att det inte är särskilt bra prestanda i framförallt WoW. Du får även generellt sett sämre prestanda i spel med Ryzen - inte minst i 1080p. I högre upplösningar jämnas skillnaderna ut mellan processorerna (även om Intel fortfarande har lite fördel i spel).

Frågan är vad du tycker väger tyngst. Spelprestandan eller lite sämre spelprestanda men bättre i annat.

Tycker i övrigt att korgen ovanför är bra. Men om du planerar att lira i 1080p så kanske RTX 2070 räcker. 9700K har två kärnor mer än 2600X, dock fyra färre trådar. Har även för mig att Adobe av någon anledning gillar Intel mer än Ryzen. Googla!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

På en 1080 skärm så är det intel som gäller kan göra upp till 50 fps skillnad i spel, mindre i 1440 och typ inget i 4K.
Hade varit ett enkelt val beroendes på vad ditt prio är men jag hade kört på intel.
https://komponentkoll.se/bygg/ZnnUS/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

2600X + 2080 är bättre än 9700K + 2070 alla dagar i veckan i min värld.
Dessutom kommer OP kunna uppgradera processorn till en bättre i framtiden. Nu spekulerar jag ju bara, men har svårt att tro att Intel kommer göra processorer uppgraderbara för Z370/90 korten.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@TheStaticNoise:

Verkar som att 9700K presterar även något bättre än 2700X i After Effects.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/After-Effects-CC-2...

RTX 2080 är förstås ett vassare kort än RTX 2070 - men planerar du att köra i 1080p och spelen du nämner (framförallt WoW) så kommer du nog vinna mer på att välja en snabbare processor än ett snabbare kort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.