Permalänk

Ja det är 6 pin. Så köper du ett 1070 eller 2060 rekommenderar jag att du köper antingen denna eller denna.

Så kopplar du båda dina kontakter in i den så får du en 8 pin istället. Det ena sladden skickades ifrån Hong Kong (billigare om du slipper postnord avgift) och den andra ifrån UK, men likadan kabel.

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu-kylare, dina temps såh intressenta ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... vart en beställning på denna plus en kontakt 6 till 8 pin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

vad har du för cpu-kylare, dina temps såh intressenta ut

Skickades från m.sweclockers.com

Orginal cpu kylare har jag men den ligger väldigt mpg i idle men den stiger till 50ish när jag lirar cs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaU:

Orginal cpu kylare har jag men den ligger väldigt mpg i idle men den stiger till 50ish när jag lirar cs

förklarar en dem ))

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte rog strix 2060 6gb idag nu när jas installera det så körde inte fläktarna igång. Jag fick tvinga igång dom igenom afterburner! Nån som vet vad det kan bero på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaU:

Köpte rog strix 2060 6gb idag nu när jas installera det så körde inte fläktarna igång. Jag fick tvinga igång dom igenom afterburner! Nån som vet vad det kan bero på?

Skickades från m.sweclockers.com

de går igång när kortet behöver kylning, typ om du skulle spela ett spel, men behöver det inte kylning (typ vid idle) så snurrar de inte

Permalänk
Medlem

@SkaU: Jag har ett 1080 Strix och jag har laddat ner ASUS GPU Tweak, där kan man stänga av "0dB Fan" ifall man vill att fläktarna ska vara igång hela tiden. Annars är fläktarna stilla ända tills det kräver kylning!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@SkaU: Jag har ett 1080 Strix och jag har laddat ner ASUS GPU Tweak, där kan man stänga av "0dB Fan" ifall man vill att fläktarna ska vara igång hela tiden. Annars är fläktarna stilla ända tills det kräver kylning!

fan man blir ju orolig när fläktarna inte går igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

En skylake i5 processor är fortfarande en modern processor och har inga problem att driva moderna spel, Grafikkortet bör vara prio 1 att uppgradera här, Ett Geforce RTX 2060 kommer att ge dig ett enormt prestandalyft.

En uppgradering till Ryzen är inte nödvändig och kommer att resultera i samma eller i bästa fall några få % bättre prestanda.

@RomeoLundmark Vad får dig att rekommendera en ny CPU till TS när han är ute efter bättre spelprestanda med datorn han länkar? Känner mig lite småirriterad då TS har 4000kr att spendera och du ger rekommendationer som i princip skulle vara pengar i sjön tillsammans med hans nuvarande GTX 960 vad gäller spelprestanda.

nja, även om jag håller med om att ett nytt grafikkort var rätt prioritering, så är en 6400 inte mycket att hänga i granen;
t.ex om man jämför med R5 2600

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nja, även om jag håller med om att ett nytt grafikkort var rätt prioritering, så är en 6400 inte mycket att hänga i granen;
t.ex om man jämför med R5 2600

De kommer de kommer ska jobba in ett sparande till och fixa man får ta det sakta men säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av sweisdapro:

nja, även om jag håller med om att ett nytt grafikkort var rätt prioritering, så är en 6400 inte mycket att hänga i granen;
t.ex om man jämför med R5 2600

Klart att Ryen 2600 kommer att prestera bättre, Vet dock inte hur din länk på någon sätt visar hur någon av processorerna presterar i spel? i5 6400 bör ligga i ungefär samma klass som i5 4690k / i7 2600k i spel och kommer att fungera fint tillsammans med RTX2060

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Klart att Ryen 2600 kommer att prestera bättre, Vet dock inte hur din länk på någon sätt visar hur någon av processorerna presterar i spel? i5 6400 bör ligga i ungefär samma klass som i5 4690k / i7 2600k i spel och kommer att fungera fint tillsammans med RTX2060

Hur en processor presterar i spel baserar på deras singeltråds-prestanda och multitrådsprestanda, länken visar att en 2600 har runt 25% bättre singeltrådad prestanda än en i5 6400.
en 6400 ligger inte jättenära en 4690k i prestanda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av sweisdapro:

Hur en processor presterar i spel baserar på deras singeltråds-prestanda och multitrådsprestanda, länken visar att en 2600 har runt 25% bättre singeltrådad prestanda än en i5 6400.
en 6400 ligger inte jättenära en 4690k i prestanda

Vad jag frågar är vilka konkreta speltester du baserar det på? Du fortsätter länka till UserBenchmark som inte säger någonting.

"Hur en processor presterar i spel baserar på deras singeltråds-prestanda och multitrådsprestanda"

Ja vad skulle det annars baseras på?

Som ett exempel så länkar jag till UserBenchmark där i7 4790K jämförs mot Ryzen 7 2700X: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4790K-vs-...

Vilken av dessa processorer presterar bäst i spel?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Vad jag frågar är vilka konkreta speltester du baserar det på? Du fortsätter länka till UserBenchmark som inte säger någonting.

"Hur en processor presterar i spel baserar på deras singeltråds-prestanda och multitrådsprestanda"

Ja vad skulle det annars baseras på?

Som ett exempel så länkar jag till UserBenchmark där i7 4790K jämförs mot Ryzen 7 2700X: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4790K-vs-...

Vilken av dessa processorer presterar bäst i spel?

Gissningsvis varierar det från spel till spel; i CS lär 4790k få något högre fps (sett till 7% bättre singeltrådad peak oc), men I tyngre spel som belastar fler trådar (BF1 eller nya Assassin's Creed) lär 2700X ge bättre resultat.
Userbenchmark är inget vattentätt sett att se vilken processor som kommer vara bäst i alla scenarion, men det ger i alla fall en grundläggande bild av hur olika processorer presterar jämför med varandra (både singel- och multicore).
Vi flippar på det; har du några konkreta tester som visar att "6400 presterar som 4690k i spel"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

nu har jag annat problem hade runt 140-160 fps med 960 och med 2060 har jag jag bara 100 fps är det nåt jag missar ?har ställt om allt även i cs till låga inställningar ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkaU:

nu har jag annat problem hade runt 140-160 fps med 960 och med 2060 har jag jag bara 100 fps är det nåt jag missar ?har ställt om allt även i cs till låga inställningar ...

Uppdaterat drivrutiner? Logga temps, load och klockfrekvenser för CPU och GPU i MSI afterburner när du kör lite deathmatch och posta resultatet här. Finns instruktioner om du googlar hur man loggar data i MSI afterburner.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av SkaU:

nu har jag annat problem hade runt 140-160 fps med 960 och med 2060 har jag jag bara 100 fps är det nåt jag missar ?har ställt om allt även i cs till låga inställningar ...

Hämtade du nyaste drivrutinen ifrån Nvidias hemsida och kopplade sen ur internet. För att sedan avinstallera nuvarande drivrutin med DDU i felsäkert läge, och sen installera den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hämtade du nyaste drivrutinen ifrån Nvidias hemsida och kopplade sen ur internet. För att sedan avinstallera nuvarande drivrutin med DDU i felsäkert läge, och sen installera den nya?

ehm nej :P? installera bara nya drivrutinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

2600 har runt 25% bättre singeltrådad prestanda än en i5 6400.[/url]

Nej. https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-6400-vs-AMD-Ryz...

Kan inte alla bara sluta länka den där värdelösa userbenchmark-sidan? Den säger inget vettigt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av SkaU:

ehm nej :P? installera bara nya drivrutinen

Testa göra som jag skrev, förmodligen drivrutin problem.

Ladda ner drivrutinen ifrån Nvidia, sen laddar du ner https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall... .

Dra ut internetkabel / koppla ur nätverk. Starta om i felsäkert läge, kör DDU. Starta om, installera drivrutin.

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av sweisdapro:

Gissningsvis varierar det från spel till spel; i CS lär 4790k få något högre fps (sett till 7% bättre singeltrådad peak oc), men I tyngre spel som belastar fler trådar (BF1 eller nya Assassin's Creed) lär 2700X ge bättre resultat.
Userbenchmark är inget vattentätt sett att se vilken processor som kommer vara bäst i alla scenarion, men det ger i alla fall en grundläggande bild av hur olika processorer presterar jämför med varandra (både singel- och multicore).
Vi flippar på det; har du några konkreta tester som visar att "6400 presterar som 4690k i spel"?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ungefär vad min poäng är, UserBenchmark visar ett genomsnitt från en massa olika system med olika komponenter, Vill du ha en fingervisning av hur en processor presterar så finns det riktiga källor med korrekta resultat (Exempelvis Sweclockers, Anandtech etc)

Att en i5 6400 presterar ungefär lika som 4690k i spel baserar jag på Cinebench resultat på båda processorerna vilket brukar gå att översätta (Inom vissa marginaler) till spelprestanda när vi jämför Intel vs Intel och 4c/4t vs 4c/4t.

Vad jag reagerade på var att "i5 6400 inte är mkt att hänga i granen" vilket jag inte håller med om, Framförallt om man kör den i 3,3Ghz på alla kärnor. Men visst vore en Ryzen 2600 en trevlig uppgradering.

Ber om usäkt för off topic diskussion, Vi avslutar den här.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Uppdaterat drivrutiner? Logga temps, load och klockfrekvenser för CPU och GPU i MSI afterburner när du kör lite deathmatch och posta resultatet här. Finns instruktioner om du googlar hur man loggar data i MSI afterburner.

https://minfil.com/z3V3i1reb0/cs_log_2060_hml har inte aning om det vart rätt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Testa göra som jag skrev, förmodligen drivrutin problem.

Ladda ner drivrutinen ifrån Nvidia, sen laddar du ner https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall... .

Dra ut internetkabel / koppla ur nätverk. Starta om i felsäkert läge, kör DDU. Starta om, installera drivrutin.

vart en liten förbättring men inte mycket

Permalänk
Medlem

nu kan jag inte ens köra med 144hz så fort jag ändrar drar den tillbaka till 60 hz?