Laptop-tangentbord fungerar endast utan batteri

Permalänk
Medlem

Laptop-tangentbord fungerar endast utan batteri

Hej!

Jag har en Asus GL502VM vars tangentbord, som igår mitt i allt efter användning på batteri, slutade fungera vid nästa uppstart.

Enda sättet jag har fått det att funka är med batteriet helt urplockat, med strömmen ikopplad men det fungerar ändå inte konsekvent.

Jag har prövat ominstallera/avinstallera/uppdatera tangentbord samt batteriets drivrutiner i Device manager och även laddat ner från nätet.

Jag har prövat gå tillbaka till en tidigare version av Windows 10, har just nu 1803, och jag har prövat ändra runt i tangentbordsinställningar.

Ingenting har fungerat, är extremt tacksam för alla tips då det är något frustrerande.

Edit: Kommer enbart in i BIOS de få gånger det funkat, annars funkar inte ens tangerbordet där (då har jag förstått det som att det inte är fel på drivrutiner?)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så är det en laptop vi pratar om.
Att systemets stora batteri i eller ur skulle påverka tangentbordet verka en aning udda!

  • Andra USB-grejor, diskar, mus, wifi, licens-donglar anslutna, docka?
    Testa utan dom!

Vad gäller BIOS så använder det sina egna rutiner inne i bios inte Windows, så något måste ha hänt här. Antingen är det fel på tangentbordet eller någon typ av mekanisk påverkan som inverkar.

  • Har du ett löst USB-tangentbord att prova med?

  • Är alla knappar ok (ingen som låst sig), ingen vätska (kaffe dylikt inblandat, kladdigt så någon fastnar)?

  • Kan det vara i samband med en uppdatering av OS eller bios, har det varit någon sådan innan?

  • Har du testa med en default inställning av bios (kolla bara diskens inställningar innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Om jag förstår rätt så är det en laptop vi pratar om.
Att systemets stora batteri i eller ur skulle påverka tangentbordet verka en aning udda!

  • Andra USB-grejor, diskar, mus, wifi, licens-donglar anslutna, docka?
    Testa utan dom!

Vad gäller BIOS så använder det sina egna rutiner inne i bios inte Windows, så något måste ha hänt här. Antingen är det fel på tangentbordet eller någon typ av mekanisk påverkan som inverkar.

  • Har du ett löst USB-tangentbord att prova med?

  • Är alla knappar ok (ingen som låst sig), ingen vätska (kaffe dylikt inblandat, kladdigt så någon fastnar)?

  • Kan det vara i samband med en uppdatering av OS eller bios, har det varit någon sådan innan?

  • Har du testa med en default inställning av bios (kolla bara diskens inställningar innan).

Tack för ditt svar. Stämmer att det är en laptop. Har förstått att ta ut btteriet få all el ur systemet kan "återställa" inställningar på moderkortet och det kan hjälpa, typ.. Har prövat utan något inkopplat, fungerar ändå inte. Ja är precis det jag tänker när det inte ens fungerar i bios. Fungerar som vanligt med USB tangentbord ikopplat. Varenda knapp utom strömknappen är död. Har aldrig spillt på den, och det har fungerat klockrent fram tills nu, inga stötar eller så heller så känns osannolikt att kabel mellan tangetbord/moderkort lossat alternativt annat hårdvarefel. Särskilt märkligt att det fungerade någon gång utan batteriet, men nu fungerar det inte oberoende vad jag gör. Har prövat olika versioner av windows 10, men fungerade ju med den nuvarande tils det mitt i allt dog, var inte någon uppdatering där emellan. Har inte gjort någon återställning i bios, kan pröva det, eller ominstallerat windows (känns ändå inte som att det kan hjälpa)..

Permalänk
Medlem

EDIT: Denna tråd beskriver min situation väl: http://www.tomshardware.com/answers/id-3773318/asus-rog-gl553...

Kort sagt, när det inte funkar ens i BIOS är det defekt moderkort eller tangentbord, stämmer detta? Om så är fallet är jag så förvirrad över hur det mitt i allt mekaniskt gått sönder, inget har spillts på det och inga stötar eller liknande och datorn är relativt ny och allt fungerade som vanligt tills för några dagar sen.

Permalänk
Medlem

Ja, den tråden låter snarlik ditt problem.
I en laptop sitter ju all elektronik för tangentbord på moderkortet så även om det är en tagenbordsdriver (ic-krets) som gått sönder så, ja troligt trasigt moderkort.
Jag gissar att Windows inte har med saken att göra, plockar du ur disken så ska du fortfarande kunna kunna gå in i bios och ställa in parametrar.

Om jag förstår så funkar maskinen som den ska förutom tangentbordet, har du någon garanti kvar att utnyttja?
Tråkigt

Men det kan ändå vara möjligt att bordet har en dålig kontakt, jag skulle nog har tittat på detta för egen del.
Brukar vara en "kabel" av en tunn film med förgyllning i änden som går ner i en kontakt med klämfäste med låsning. (Finns det någon port för dockning på undersidan, som på Dell-burkar?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Ja, den tråden låter snarlik ditt problem.
I en laptop sitter ju all elektronik för tangentbord på moderkortet så även om det är en tagenbordsdriver (ic-krets) som gått sönder så, ja troligt trasigt moderkort.
Jag gissar att Windows inte har med saken att göra, plockar du ur disken så ska du fortfarande kunna kunna gå in i bios och ställa in parametrar.

Om jag förstår så funkar maskinen som den ska förutom tangentbordet, har du någon garanti kvar att utnyttja?
Tråkigt

Men det kan ändå vara möjligt att bordet har en dålig kontakt, jag skulle nog har tittat på detta för egen del.
Brukar vara en "kabel" av en tunn film med förgyllning i änden som går ner i en kontakt med klämfäste med låsning. (Finns det någon port för dockning på undersidan, som på Dell-burkar?)

Köpte den begagnad för 5 månader sen, så har tyvärr ingen garanti. Då var den i princip sprillansny, då det var någon som tänkte gå över från konsol men blev aldrig av. Så maskinen är bara ca halvår gammal och har alltid behandlats bra. Tycker det är märkligt att moderkortet gått paj bara sådär, men är väl sånt som kan hända. Allt annat fungerar som vanligt, jo. Jag ska öppna upp och kolla närmare hur det ser ut med kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Om jag förstår rätt så är det en laptop vi pratar om.
Att systemets stora batteri i eller ur skulle påverka tangentbordet verka en aning udda!

  • Andra USB-grejor, diskar, mus, wifi, licens-donglar anslutna, docka?
    Testa utan dom!

Vad gäller BIOS så använder det sina egna rutiner inne i bios inte Windows, så något måste ha hänt här. Antingen är det fel på tangentbordet eller någon typ av mekanisk påverkan som inverkar.

  • Har du ett löst USB-tangentbord att prova med?

  • Är alla knappar ok (ingen som låst sig), ingen vätska (kaffe dylikt inblandat, kladdigt så någon fastnar)?

  • Kan det vara i samband med en uppdatering av OS eller bios, har det varit någon sådan innan?

  • Har du testa med en default inställning av bios (kolla bara diskens inställningar innan).

Har förresten uppdaterat till senaste versionen av BIOS nu, hjälpte inte. Har även laddat default i BIOS utan framgång.

Permalänk
Medlem

Kollegans tangentbord och trackpad slutade funka så fort batteriet satt i pga det hade svällt litegrann. Tog oss ett tag innan vi såg det.

Ser ditt batteri okej ut?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Köpte den begagnad för 5 månader sen, så har tyvärr ingen garanti. Då var den i princip sprillansny, då det var någon som tänkte gå över från konsol men blev aldrig av. Så maskinen är bara ca halvår gammal och har alltid behandlats bra. Tycker det är märkligt att moderkortet gått paj bara sådär, men är väl sånt som kan hända. Allt annat fungerar som vanligt, jo. Jag ska öppna upp och kolla närmare hur det ser ut med kontakterna.

Kan ju fortfarande vara garanti kvar då. Får väl höra med tillverkaren.
Själv har jag fått en hårddisk utbytt på garanti direkt från tillverkaren, detta då ÅF hade gått i KK. Fick dock ingen fråga om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Kollegans tangentbord och trackpad slutade funka så fort batteriet satt i pga det hade svällt litegrann. Tog oss ett tag innan vi såg det.

Ser ditt batteri okej ut?

Jo det gör det, och nu fungerar det som sagt varken med eller utan det. Kan tillägga att trackpaden fungerar som den ska, bara tangentbordet som är dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju fortfarande vara garanti kvar då. Får väl höra med tillverkaren.
Själv har jag fått en hårddisk utbytt på garanti direkt från tillverkaren, detta då ÅF hade gått i KK. Fick dock ingen fråga om det.

Jo det borde det, men säljaren hade inte kvar kvitto. Tvekade på affären tack vare det men tog beslutet att köpa ändå. Har nu i efterhand bett honom höra med butiken i fråga om dom kan ta ut ett nytt kvitto, men betvivlar på att det kommer göras med framgång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Jo det borde det, men säljaren hade inte kvar kvitto. Tvekade på affären tack vare det men tog beslutet att köpa ändå. Har nu i efterhand bett honom höra med butiken i fråga om dom kan ta ut ett nytt kvitto, men betvivlar på att det kommer göras med framgång..

Kan ju gå utan kvitto också, men då lär ju tillverkningsdatum gälla och inte köpedatum. Så var det iallafall på min HDD.

Går det inte fixa på garanti så kan det vara läge att kolla om kabeln till tangentbordet blivit glapp alternativt tangentbordet gått sönder. Har du tur är det inte drivare på moderkortet som är trasiga och då går det ju att köpa reservtangentbord på ebay eller liknande ställe. Jag har iallafall fixat en laptop genom att byta tangentbord.