Borde en standard för likström/svagström utvecklas?

Permalänk
Medlem

Borde en standard för likström/svagström utvecklas?

Utan att bli alltför långrandig, i mitt hem har jag gud vet hur många likströmsadaptrar. Datorn, digitalboxen, routern, trådlösa hörlurarna, rakapparaten, min HTPC, bluetooth-högtalarna etc. De flesta av dessa ligger på 12 volt och har ofta väldigt blygsamma effektbehov, 0,5-2 ampere.

Borde det inte finnas potential att utveckla en standard så att istället för ett dussin olika adaptrar så har man några få lite kraftigare enheter. Som exempel borde en TV eller förstärkare kunna ge ström till en bluray-spelare, en digitalbox etc.

Vi har redan idag exempel på liknande lösningar, exempelvis Power over Ethernet som erbjuder upp till 50 watt i sin senaste standard eller USB-C då den erbjuder upp till 100 watt. Men generellt sett så verkar det finnas ganska lite intresse bland olika tillverkare att försöka skapa något liknande.

Permalänk
Medlem

förstärkare idag har ofta ett 230v utag baktill

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@bjonss13: Vissa har det, men skulle inte kalla det "ofta". Av de tio populäraste förstärkarna på Prisjakt så har ingen av dessa en extra utgång. Oavsett vad så var det inte vad min fråga handlade om, utan nu var det likström/dc och vid lägre effektbehov.

Permalänk
Medlem

Hur ska du få världens alla tillverkare att enas om detta när vi inte ens kan enas om 230 eller 120 AC? Varför ska TV-tillverkaren kosta på 1000kr extra i komponenter för att strömförsörja en blu-ray-spelare som ca 2% av kunderna använder.
Jag förstår din tanke och jag själv har undersökt möjligheter till ett 48V DC för armaturer och LED-belysning i fastigheter. Men det är omöjligt om man inte får med sig iallafall de 5 största producenterna i världen inom respektive område.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Om dom flesta är 12V så är du redan din ikke tvingande standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Om dom flesta är 12V så är du redan din ikke tvingande standard.

poängen var ju att kunna strömförsörja många enheter från samma strömkälla, och det går ju fortfarande inte att lösa hyfsat smidigt. Detta måste inkludera kontaktdon etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag skulle mycket gärna se en standard för svagström, säg för enheter som drar under 100 W med standardiserade kontaktdon och färdigdragana kablar i väggarna. Skulle vilja ha ett kontaktdon som innehåller 230 V växelström, 12/5 V likström samt ethernet i ett så att allting gick att ansluta med bara en kabel i princip i samma uttag i väggen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem

Ja en standard är bra och den finns väl i praktiken redan för låga effekter iom usb, att det sedan inte sitter usb (c) uttag på alla typer av apparater som skulle kunna strömförsörjas den vägen är nått helt annat.
I vissa fall så kan det också vara olämpligt att dela nätdel men för många apparater så skulle det tekniskt sett kunna funka att ansluta via usb3.1 och/eller bara via en usb-c kontakt beroende på behov.
Alla usb-c kablar som följer standarden ska ju klara minst 20 V och 60 W med en option att kunna klara 100 W så usb-c vore ju mycket lämpligt och en hel del "data-prylar" har ju faktiskt usb-c som enda alternativ för att ansluta strömförsörjningen idag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hur ska du få världens alla tillverkare att enas om detta när vi inte ens kan enas om 230 eller 120 AC? Varför ska TV-tillverkaren kosta på 1000kr extra i komponenter för att strömförsörja en blu-ray-spelare som ca 2% av kunderna använder.
Jag förstår din tanke och jag själv har undersökt möjligheter till ett 48V DC för armaturer och LED-belysning i fastigheter. Men det är omöjligt om man inte får med sig iallafall de 5 största producenterna i världen inom respektive område.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är också för 48v DC i väggen!
I dagsläget är väl typ 30v rimligare, då det är betydligt vanligare med små DC-DC på kretskort som klarar max typ 32v men det kan ju ändras ifall bilindustrin äntligen kan gå över till 48v nån gång.
Trevligt om varje hem har ett stort aggregat istället för att varje ny produkt kräver en egen adapter.

Något vi får nu mer och mer är ju 5v med usb-kontakt på väldigt många prylar. Är helt klart för detta, men vore trevligt med 48v direkt i väggen också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Jag är också för 48v DC i väggen!
I dagsläget är väl typ 30v rimligare, då det är betydligt vanligare med små DC-DC på kretskort som klarar max typ 32v men det kan ju ändras ifall bilindustrin äntligen kan gå över till 48v nån gång.
Trevligt om varje hem har ett stort aggregat istället för att varje ny produkt kräver en egen adapter.

Något vi får nu mer och mer är ju 5v med usb-kontakt på väldigt många prylar. Är helt klart för detta, men vore trevligt med 48v direkt i väggen också!

Nja, jag sysslar med elektronik och R&D inom detta område och det var väl ca 10år sedan som 32VDC var "inofficiell standard maxspänning". Idag är kostnaden (komponent och montering) för 32 eller 52VDC så när som likadan. De produkter vi utvecklat de sista 5-6 åren har alltid klarat 50VDC in men vi specar ner till 36VDC för att AC/DC omvandlarna kan vara av varierande grad.

Just det, kina-grejer är oftast 32-34VDC för dessa bygger på gamla typer av kretsar som tillverkats sedan 80-talet, ofta SO-8 eller D-PAK kapslingar. Men kikar du på nyare kretsar från Linear eller liknande tillverkare så är det inga problem med 48VDC 2-3A ut och dessa kretsar är lite dyrare men drosslarna är mindre och billigare eftersom switchfrekvensen är högre, 2-3MHz jämfört med 300Hz som dessa äldre kretsar jobbade med.

Storleksmässigt, kikar på PCB underlaget just nu, och en DC-DC med 50VDC in och 5V/1.5A ut är 10x9mm och då inte särkskilt kompakt designat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Annars finns det ju massa standarder. Problemet är att det finns mängder av enheter som har egna krav och inte kan använda standarderna. Vidare är starkström/lågspänning rätt kasst om man vill förse enheter med mycket energi med låg impedans.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Annars finns det ju massa standarder. Problemet är att det finns mängder av enheter som har egna krav och inte kan använda standarderna. Vidare är starkström/lågspänning rätt kasst om man vill förse enheter med mycket energi med låg impedans.

Exakt! I mitt huvudet bygger jag ett nytt hus. AWG16 draget till all belysning för fönster, tak osv för att köra på 48VDC. Centralt i serverskåpet sitter det en AC/DC med ställbar DC ut 12-48V ca 20A. Några vägguttag med 230VAC som vanligt för köksmaskiner, tvättmaskin och dylikt. Dammsugare är centralt eller en robot. DC-uttagen till belysning matas med 24-48V och vill man ha mobilladdare så sätter man uttag med USB och enkel DC/DC till 5V/2A, betydligt billigare än de 500kr som USB med AC/DC kostar.

Det enda jag inte får pilla på i mitt hus är de 230VAC uttag som finns för köksmaskiner. TV kör man de som säljs för husbilar och norska stugor eller datorskärm. Vill jag använda solpanel så är jag inte beroende av 230VAC-omvandling så länge jag kan klara mig utan diskmaskin och tvättmaskin, dvs jag kan gå "off-grid" under hela sommaren och värma vatten via varmvattenberedare (gasol eller 24/48V).

Önsketänkande...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte att det inte finns en standard, utan snarare att det finns för många standarder, beroende på storlek på kontaktdonet och om mittenstiftet är negativt eller positivt. Men det brukar gå att lösa med adaptrar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD