Spela Rust. Har Radeon r9 200

Permalänk
Medlem

Spela Rust. Har Radeon r9 200

Tjenare!
Vill kunna spela Rust men är tveksam på om ens någon komponent i min dator räcker till?
Gpu Radeon r9 200
Cpu i7 2600k
Ram 16gb 1600mhz
Moderkort Asus P8Z68-V PRO/GEN3
Hdd ssd
Byta allt utom hdd och ram? Behålla moderkort? Billigaste lösningen?
Har iaf 1000w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

R9 200 existerar inte. Du har något kort i R9 200-serien, men vilket då?

Permalänk
Medlem

Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 7 64bit
Processor: Intel Core i7-3770 / AMD FX-9590 or better
Memory: 8 GB RAM
Graphics: GTX 670 2GB / AMD R9 280 better
DirectX: Version 11
Network: Broadband Internet connection
Storage: 20 GB available space

Så oavsett vilken av R9 200-serien du har så ligger du precis vid gränsen av minimumkraven för spelet.
Sällan minimumkraven ger spelbar prestanda så man får gå över en hel del med specsen, i ditt fall blir det ju byte av det mesta då du kör gammal plattform och nyare kör med DDR4 istället för DDR3 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 7 64bit
Processor: Intel Core i7-3770 / AMD FX-9590 or better
Memory: 8 GB RAM
Graphics: GTX 670 2GB / AMD R9 280 better
DirectX: Version 11
Network: Broadband Internet connection
Storage: 20 GB available space

oavsett vilken av R9 200-serien du har så ligger du precis vid gränsen av minimumkraven för spelet.
Sällan minimumkraven ger spelbar prestanda så man får gå över en hel del med specsen, i ditt fall blir det ju byte av det mesta då du kör gammal plattform och nyare kör med DDR4 istället för DDR3 osv.

Är rätt stor skillnad mellan R9 280 och 290/290X dock.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R9-290-vs-AMD-R9-28...
Så tror 290+ lär klara det bättre.

290 korten är runt 970/1060 3GB, medan 280 är typ 1050 Ti. 285 är ju sämre än 280 många gånger. 270 och under lär inte vara kul här dock, så ja vi behöver lite mer info. Men inte alla 200 serien är dåliga.

Är nog värre med CPU, då 3770 och 2600k (oklockad) är typ samma nivå/frekvens, och Ivy tar nån % mer pga högre IPC. Klockar han upp 2600kn dock, och kanske höjer upp RAM frekvensen så bör det gå bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är rätt stor skillnad mellan R9 280 och 290/290X dock.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R9-290-vs-AMD-R9-28...
Så tror 290+ lär klara det bättre.

290 korten är runt 970/1060 3GB, medan 280 är typ 1050 Ti. 285 är ju sämre än 280 många gånger. 270 och under lär inte vara kul här dock, så ja vi behöver lite mer info. Men inte alla 200 serien är dåliga.

Är nog värre med CPU, då 3770 och 2600k (oklockad) är typ samma nivå/frekvens, och Ivy tar nån % mer pga högre IPC. Klockar han upp 2600kn dock, och kanske höjer upp RAM frekvensen så bör det gå bättre.

Absolut, det var dock minimumkraven, rekommenderade ( gissar på 1080p @ 60 som de brukar ha ) så gäller GTX980/R9 Fury så tror inte det blir någon höjdare med något R9 2xx.

För övrigt väldigt höga krav på ett spel som inte ser så märkvärdigt ut...

Permalänk
Medlem

Just 200-serien kan vara lite knepig att identifiera, eftersom de brukar identifiera sig som just R9 200 oavsett vilken modell det är. Om du vill veta mer exakt vilken modell du har så kan du ta en skärmdump på GPU-Z och lägga upp här, så brukar det gå att klura ut det baserat på mängden minne, shaders, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

R9 200 existerar inte. Du har något kort i R9 200-serien, men vilket då?

Ursäkta missen R9 270x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om att köra crossfire? Antingen 2st 270x eller 280x skulle jag kunna få ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Vad säger ni om att köra crossfire? Antingen 2st 270x eller 280x skulle jag kunna få ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland fungerar Crossfire bra och ibland inte, det beror på spelet.
Men med handen på hjärtat så hade jag försökt köpa ett starkare grafikkort istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ibland fungerar Crossfire bra och ibland inte, det beror på spelet.
Men med handen på hjärtat så hade jag försökt köpa ett starkare grafikkort istället.

/Lifooz

Men dehär var ju tråkig info! Googlade på Rust och crossfire, just detta spel verkar inte stödja dubbla grafikkort....
Vilka kort rekomenderar ni? Vilka kort kan man hitta begagnad till lågt pris som är från "rekommenderad" eller bättre?
Skriver ut Rekommenderade requirements här:
REKOMMENDERADE:
Processor: Intel Core i7-4690K / AMD Ryzen 5 1600
Minne: 16 GB RAM
Grafik: GTX 980 / AMD R9 Fury

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde tidigare med bra resultat på ett 290x

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Körde tidigare med bra resultat på ett 290x

290x står som minimum req så är lite skeptisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Men dehär var ju tråkig info! Googlade på Rust och crossfire, just detta spel verkar inte stödja dubbla grafikkort....
Vilka kort rekomenderar ni? Vilka kort kan man hitta begagnad till lågt pris som är från "rekommenderad" eller bättre?
Skriver ut Rekommenderade requirements här:
REKOMMENDERADE:
Processor: Intel Core i7-4690K / AMD Ryzen 5 1600
Minne: 16 GB RAM
Grafik: GTX 980 / AMD R9 Fury

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar vi i prisklassen ca 1000-2000:-
Typ GTX-980, R9 Fury, något AMD RX kanske, som det rekommenderas.
Det är väl de begagnade kort som presterar bra än, även om de inte kan tävla med det som släpps nu.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Pratar vi i prisklassen ca 1000-2000:-
Typ GTX-980, R9 Fury, något AMD RX kanske, som det rekommenderas.
Det är väl de begagnade kort som presterar bra än, även om de inte kan tävla med det som släpps nu.

/Lifooz

Ja hämskt gärna runt 1000:-, spelar jag i snitt 2 dagar i månaden vill jag komma undan så billigt som möjligt. Är AMD RX en serie där alla kort i serien skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

GTX 1050 är ett sämre kort än GTX 980? Blir förvirrad när man inte hängt med på flera år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Ja hämskt gärna runt 1000:-, spelar jag i snitt 2 dagar i månaden vill jag komma undan så billigt som möjligt. Är AMD RX en serie där alla kort i serien skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar du ett begagnat RX kort, GTX-980 eller R9 fury i den prisklassen så lär det fungera bra ja.
Som du säger så är det inte värt att gå på ett jättedyrt kort när du spelar så lite som 2 dagar i månaden liksom.

Kolla omkring lite i Sweclockers marknad, på Blocket är de oftast prisgalna och på Tradera blir de budblinda och budar sönder korten istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

GTX 1050 är ett sämre kort än GTX 980? Blir förvirrad när man inte hängt med på flera år

Skickades från m.sweclockers.com

Japp. GTX 980 motsvarar typ 1060 6GB.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Lirat hur fint som helst på ett R9 290X bara för 1080p, går ju att köpa för knappa tusingen om ens det begagnat.

Numera GTX 1070Ti och det pangar på bra i högsta grafik på 1440p, om man nu vill dra till lite

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Lirat hur fint som helst på ett R9 290X bara för 1080p, går ju att köpa för knappa tusingen om ens det begagnat.

Numera GTX 1070Ti och det pangar på bra i högsta grafik på 1440p, om man nu vill dra till lite

Ja kanske kan funka, har redan en cpu som flaskhals så kanske inte får ut mer på ett bättre grafikkort ändå. Ska kanske ge mig på att klocka den men har aldrig klockat någonting trots att jag spelat ganska mycket i yngre ålder och är utbildad datatekniker, så må läsa på lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hittar du ett begagnat RX kort, GTX-980 eller R9 fury i den prisklassen så lär det fungera bra ja.
Som du säger så är det inte värt att gå på ett jättedyrt kort när du spelar så lite som 2 dagar i månaden liksom.

Kolla omkring lite i Sweclockers marknad, på Blocket är de oftast prisgalna och på Tradera blir de budblinda och budar sönder korten istället.

/Lifooz

Har kikat lite i en fb-grupp med 25000+ medlemmar med bara datagrejer, där kan man söka lätt i närområdet. Jag ska kika efter gtx 980, gtx 1060, r9 fury eller rx och antar att det är 6gb som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Har kikat lite i en fb-grupp med 25000+ medlemmar med bara datagrejer, där kan man söka lätt i närområdet. Jag ska kika efter gtx 980, gtx 1060, r9 fury eller rx och antar att det är 6gb som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX-980 finns bara med 4GB men spelar du i 1080P så räcker det.
GTX-1060 finns med både 3 och 6GB men ta den med 6 isådanafall.
R9 fury och RX minns jag inte hur mycket de har.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem

Köp ett RX 570 från Amazon.de. Kostar cirka 1500 kr men du får ett nytt kort som klarar allt i 1080p och så har du garanti också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

290x står som minimum req så är lite skeptisk

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det står 280 och det är ganska stor skillnad. Men kan vara så att jag drog ner field of view(drawdistance eller vad det heter) lite, typ till 90% för att få upp fpsen lite. Men fungerade gjorde det definitivt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ERRORR:

Vad säger ni om att köra crossfire? Antingen 2st 270x eller 280x skulle jag kunna få ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Undvik dual GPU.

Köp ett begagnat GTX970 ~1000SEK eller ett R9 290X för samma peng.

Om nu inte ditt r9 270x ej klarar spelet efter dina behov.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp och tips!
Hur stor vikt skall jag lägga på om det är 4gb eller 6gb? Tänkte på spelets skull

OM det blir en snålvariant och jag då väljer mellan gtx 1050, gtx 970, R9 290 är det någon av dessa att föredra eller undvika?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Undvik dual GPU.

Köp ett begagnat GTX970 ~1000SEK eller ett R9 290X för samma peng.

Om nu inte ditt r9 270x ej klarar spelet efter dina behov.

Är dessa ett bättre val än gtx 1050? Finns även många RX modeller, någon som är motsvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är rätt stor skillnad mellan R9 280 och 290/290X dock.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R9-290-vs-AMD-R9-28...
Så tror 290+ lär klara det bättre.

290 korten är runt 970/1060 3GB, medan 280 är typ 1050 Ti. 285 är ju sämre än 280 många gånger. 270 och under lär inte vara kul här dock, så ja vi behöver lite mer info. Men inte alla 200 serien är dåliga.

Är nog värre med CPU, då 3770 och 2600k (oklockad) är typ samma nivå/frekvens, och Ivy tar nån % mer pga högre IPC. Klockar han upp 2600kn dock, och kanske höjer upp RAM frekvensen så bör det gå bättre.

Jämfört å haft mig men jag får fram annat men vet inte
om jag hittar rätt. Får 84poäng på r9 290x och 92poäng på gtx 1050ti. Är inte 1050'n bättre då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ERRORR:

Är dessa ett bättre val än gtx 1050? Finns även många RX modeller, någon som är motsvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 1050 och GTX 1050 Ti är inte särskilt kraftfulla och sjukt dåligt prisvärda. Jag hade inte rekommenderat dem alls i det här läget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ERRORR:

Tackar för all hjälp och tips!
Hur stor vikt skall jag lägga på om det är 4gb eller 6gb? Tänkte på spelets skull

OM det blir en snålvariant och jag då väljer mellan gtx 1050, gtx 970, R9 290 är det någon av dessa att föredra eller undvika?

Skickades från m.sweclockers.com

Av detta är GTX 970 och R9 290 de klart bättre alternativen.

R9 290 och GTX 970 presterar ungefär likadant (men GTX 970 är mer energieffektivt): https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-AMD-R...

GTX 1050 är en potatis i jämförelse: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-Nvidi...

Till och med en nergradering från vad du har nu: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-R9-270X-vs-Nvidia-G...

Med allt detta sagt så ska detta jämföras med ett RX 570 som har bara en gnutta sämre prestanda än R9 290 och GTX 970 och kostar 1500 kr från amazon.de *nytt*. https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-AMD-R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Jämfört å haft mig men jag får fram annat men vet inte
om jag hittar rätt. Får 84poäng på r9 290x och 92poäng på gtx 1050ti. Är inte 1050'n bättre då?

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen du talar om, är det de första som är alldeles vid bilderna på produkten? Om jag så är det bara att ignorera dem för det är vad användarna RÖSTAR, fortsätt skrolla ner så ser du bla "effective speed" och "average user bench" där börjar det intressanta!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.