Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Bästa skärmen till en laptop?

Tjena! Har en laptop som jag använder. Och tänkte köpa en extra skärm som jag kan använda ist för laptopen.

Min laptop:
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/a...

Skärm: 15,6" 1920x1080 LED
Proccessor: Intel® Core™ i7-4720HQ
Ram/hårddisk: 8GB RAM / 256GB SSD
Grafik: GeForce GTX 950M 2GB
HDMI: HDMI 1.4

Jag vet att det är bättre med en stationär, men jag vill inte lägga dom pengarna nu. Så jag köper hellre bara en skärm och har laptopen som en extra skärm.

Jag vill få en sån bra skärm som möjligt men också en skärm som min laptop klarar av att skicka ut en bild på!

Vad skulle ni rekommendera? Klarar den av 75hz eller starkare? Just nu använder jag en riktigt gammal 60hz, den funkar perfekt, men jag får inte ut 1920x1080 1080p som dom flesta skärmarna har.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Hodza: Din GPU orkar troligtvis att ansluta 4K/60 Hz-skärmar och visa bild på dem. Eller för den delen driva 1080p i 144 Hz eller mer. Men det kan fortfarande finnas andra begränsningar från systemkretsarna vilka kan sätta andra gränser. Men det är heller inte någon lastgammal dator du har så en sämre gräns kanske i värsta fall är en 2560x1600-skärm som mest.

Sedan är det förstås en annan sak att rendera spel i 144 fps eller liknande. Då behöver du mer lättdrivna spel. Fast att bara köra en extra arbetsskärm ska inte vara några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Ok, nämen jag snackade med komplett och dom sa att mitt grafik kort inte kunde klara av mer än 60hz. Samt tack vare att jag bara har 1,4 HDMI så kan jag inte få ut 144hz. Så är lite osäker på vad jag ska köpa. Vill ju få ut det mesta av pengarna samtidigt som att jag vill att det ska vara så bra upplevelse när jag spelar spel.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Hodza: Ifall du endast har HDMI på datorn är dina möjligheter begränsade. Du kan eventuellt nå 1920x1080 i 120 Hz beroende på kretsuppsättning. Har du Displayport öppnas möjligheterna upp en hel del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Laxpudding: Jo det stämmer, men det är där jag undrar om resterande komponenter klarar av den sorten av skärm. Jag beställde både en 24" LED 1920x1080, 1ms, 20m:1 60hz , och en 27" LED 1920x1080 IPS, 5ms, 1000:1 75hz. Så ska jag testa mig fram. Är rädd att min dator inte klarar av att skicka iväg bilden så att det skapar som ett överlägg av tidigare bilder som skickats från datorn. Funderar starkt på att beställa en 120hz skärm också för att se om datorn klarar det med.

Mer än 120hz är mest overkligt att min dator ska kunna överföra både p.g.a HDMI och grafikkortet

Men ska kolla hur det fungerar med 60hz och 75hz. Sen får jag se om det klarar av 75hz om jag ska försöka 120hz. Komplett har ju 60dagars öppet köp så blir perfekt för mig XD.

Använder just nu 60hz med 1680x1050 och det funkar bra. Men det är en riktigt gammal TV skärm som jag gärna vill byta ut.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Hodza:

Är rädd att min dator inte klarar av att skicka iväg bilden så att det skapar som ett överlägg av tidigare bilder som skickats från datorn.

"...ett överlägg av tidigare bilder"? Jag begriper faktiskt inte vad du menar. Men jag gissar att du är orolig för att din begränsade anslutning på något sätt ska påverka bilden till det sämre?

Det kommer aldrig kunna hända. Det enda som faktisk kan hända är att du får bild. Eller så får du inte bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@Hodza: Se upp lite med 75 Hz-skärmar bara, då det är relativt vanligt att de i själva verket inte klarar 75 Hz i 1920x1080. Laxpudding skriver om problemet i denna artikel, se "Fälla 3" längre ner på sidan.

Men om din dator klarar 1920x1080 i 75 Hz så klarar den det troligtvis i 120 Hz också, baserat på att pixelklockan (= bandbredden) i datorer med HDMI 1.4 oftast ligger på antingen 165 MHz eller 300 MHz. Och 1920x1080@75Hz kräver oftast en pixelklocka på över 165 MHz, vilket betyder att begränsningen sannolikt ligger på 300 MHz och därmed räcker till för 120 Hz också.

Det bästa hade ju varit om Asus faktiskt kunde bemöda sig om att tala om vad HDMI-porten på datorn faktiskt klarar av, men som så ofta är fallet skriver de inte ens ut vilken HDMI-version det är i specifikationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Laxpudding: Det jag menar är att om GPU inte hänger med så blir det som en överlappning på skärmen. Det blir som ett streck över skärmen där du ser en gammal tidigare bild som skickats och på ena sidan en annan bild som precis har precis skickats. kan skicka en bild om jag hittar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@perost: Ska kolla på videon! HAr även 60dagar öppet köp så kan testa mig fram!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Hodza:

Det blir som ett streck över skärmen där du ser en gammal tidigare bild som skickats och på ena sidan en annan bild som precis har precis skickats.

Aha, du tänker på tearing? Det får du om du kör med v-sync:off. Förklarar principerna här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863 och även om artikeln inte specifikt handlar om just v-sync så förklaras funktionen.