Backupbatteri redan slut ? Sprillans ny PC men klockan långsam.

Permalänk
Medlem

Backupbatteri redan slut ? Sprillans ny PC men klockan långsam.

Hej jag har en sprillans ny pc som inte håller tiden.

Är det något man får räkna med numera om man som jag i detta fallet har stängt av automatisk uppdatering av tiden och stänger av strömmen fram till datorn helt när den ej är i bruk ?
Eller är det bara backupbatteriet som redan är slut ?

Mina gamla datorer håller konfiguration och tidsinställningar rätt i åratal = det tar jättelång tid innan backupbatteriet tar slut.

Det verkar bara vara ett halvår sedan datorn lämnade fabriken.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk

Har du uppmätt spänningen på batteriet eller testat det i nån annan apparat för att se om det är där felet ligger? Vad menar du med att klockan är "långsam"? Vanligtvis när cmos-batteriet är slut så ställs klockan till 19xx-01-01 00:00 varje gång du startar datorn. Att den går långsammare låter mer som nåt fel i kretsen som upprätthåller tiden.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Jag älskar redan det här forumet. Så raka och hjälpande svar.

Skrivet av hipstergamer:

Har du uppmätt spänningen på batteriet eller testat det i nån annan apparat för att se om det är där felet ligger?

Nej.
Fast båda tipsen är ju helt rätt. Så felsöker man.
Men datorn är sprillans ny och fabriksbyggd så den ska fungera oklanderligt i minst 3 år.
Sådan är lagen.
Vad beträffar förbrukningsmateriel som batterier ska de hålla minst ett år i klockor (de som har ett års garanti) och i datorer från förra seklet så håller de tid och konfiguration rätt i uppåt tio års kontinuerlig strömlöshet.

Så det blir till att gå tillbaks till butiken.

Jag bara undrade om det hade blivit vanligt på senare år med att backup-batterier tog slut i datorer.

Citat:

Vad menar du med att klockan är "långsam"?

Den har visat många timmar fel varje gång datorn har stått strömlös ett halvt dygn.

Citat:

Vanligtvis när cmos-batteriet är slut så ställs klockan till 19xx-01-01 00:00 varje gång du startar datorn.

Jovisst, när det är helt slut. Men enligt min erfarenhet börjar klockan sakta sig långt dessförinnan.

Citat:

Att den går långsammare låter mer som nåt fel i kretsen som upprätthåller tiden.

Och vad kan man i så fall göra åt det ?

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk

Okej, möjligt att det stämmer. Har själv aldrig märkt av att klockan missat timmar när batteriet håller på att dö, men det kanske är för att datorn synkar tiden med internet efter varje start. Om det skulle vara så att kretsen som styr klockan är felaktig så får de du köpt datorn av byta ut moderkortet, men tror det är troligare att det är batteriet.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Batteriet kanske inte sitter fast i hållaren ordentligt?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Visar bios och windows allrid samma tid?
Ex, starta kolla klockan i bios, boota upp och kolla klovkan i win.

Vad har du för tidsinställning i win?

Du kör ingen "olovlig" mjukvara? Vissa mjukvaror går efter klockan för ex ha koll på när registreringen går ut. Inte helt orimligt att någon liknande mjukvara därför skulle trixxa med klockan. Tror iof att det var mååånga år sedan man uppehöll licenser på enbart klockan dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Visar bios och windows allrid samma tid?
Ex, starta kolla klockan i bios, boota upp och kolla klovkan i win.
Vad har du för tidsinställning i win?

Jag har ändrat <inställningar/justera datum och tid> i W10home till
<ställ in tiden automatiskt> = AV
<Ange tidszon automatiskt> = AV

Har inte startat och gått in i BIOS när den visat fel.
Just nu visar den rätt i W10.

Citat:

Du kör ingen "olovlig" mjukvara?

nej inte oLAGlig, och inte fuskat med tidsinställningen för att provperioder inte ska gå ut; bara en del tredjeparts frivaror.

Skrivet av CubaCola:

Batteriet kanske inte sitter fast i hållaren ordentligt?.

Det är möjligt men jag öppnar inte maskinen de första månaderna. På det att inte försäljaren ska kunna anklaga mig för att ha gjort något.

/Curt
som tycker det är konstigt att man i detta forum för att markera en text som citat måste skriva in funktionsparanteserna manuellt, istället för att bara markera en text och sedan klicka på [quote]knappen

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk

@svein:
En tanke. cmosbatteriet sätts dit i fabriken och sedan ska moderkortet fraktas hit och en butik sälja detta kort. Hur lång tid tror du det tar? Detta gäller även om du köper en färdig dator så har ingen bytt detta batteri. Dessutom så försvinner lite varje gång du stänger av strömmen helt.
Enklaste lösningen är att köpa ett batteri och byta, för butiken kommer byta batteriet och är förmodligen inget som går på garantin.

Måste även fråga, varför stänger du av elen helt. Det som sker är att batteriet tar slut snabbare.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

De 55 W som mina dataprylar drar i vila (avstängda med ström påkopplad) kan jag använda bättre till annat.

Jag har aldrig haft problem med det förut.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du inte använder funktionen att Win10 hämtar tid ifrån nätverket?
Tyvärr är det varierande kvalitet på rtc (real time clock)-chipsen som används och vissa drar sig sekunder per dag. (Har själv märkt det i små hembyggda experiment)
Det är en billig energisnål krets och ska inte jämföras med atomur i precision.
Batteriet som används brukar hålla i runt 10år.
Är det inget konstigt med moderkortet etc så brukar inte chipet som håller klockan dra någon ström alls och batteriet håller i år.

Edit. Du fick inget virusprogram på köpet med nya datorn? Virusprogram kan ibland ställa till det har jag själv märkt. Det är det första jag avinstallerar ifrån nya datorer

Edit 2: Letade efter vilken RTC som användes på ett gammalt moderkort jag hade liggandes för att kontrollera vad tillverkaren uppgav för nogrannhet men hittade ingen.
Googlade lite då, och det visar sig att RTC:n flyttade in i Southbridge när den kom ut, och idag så antar jag att den är en del av någon annan krets på moderkortet då southbridge inte heller finns kvar.

Så gå tillbaka med datorn till butiken där den inhandlades ifall det är något som inte är som det ska med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Så fick jag lära mig fler ny saker. Tack.

Skrivet av CubaCola:

Får man fråga varför du inte använder funktionen att Win10 hämtar tid ifrån nätverket?

Just för så här de första månaderna utnyttja en av de få funktioner som enkelt visar om allt inte är ok. Jag brukar stänga av automatiska uppdateringar också i början.

Citat:

Batteriet som används brukar hålla i runt 10år.

Så minns jag det också.

Citat:

Edit. Du fick inget virusprogram på köpet med nya datorn? Virusprogram kan ibland ställa till det har jag själv märkt. Det är det första jag avinstallerar ifrån nya datorer

Jag har samma inställning men denna gång ville jag först se hur allt är upplagt från hp när det nu är 10 år sedan jag hanterade en ny maskin från dem senast.

Men McAfee har slutat att fungera, tror jag, Det är kanske därför klockan går rätt nu.

Citat:

.....antar jag att den är en del av någon annan krets på moderkortet då southbridge inte heller finns kvar.

Där ser man. Bra att veta om problemet kommer åter och jag måste prata med butiken.

Citat:

Så gå tillbaka med datorn till butiken där den inhandlades ifall det är något som inte är som det ska med datorn.

Precis vad jag avser att göra de närmaste tre åren. Men just nu verkar det inte behövas.
/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk

@svein:
Om datorn drar 55 watt i avstängt läge har du allvarliga problem med den datorn. Min drar cirka 5 watt avstängd, lite mer i stand by. Att du stänger av skärm och andra enheter är helt upp till dig, men kan inte förstå varför du stänger av datorn helt då det kan påverka bland annat kondensatorer. Det beror i och för sig på hur länge de är utan ström, då de självurladdar. Strömrusningen när allt ska laddas upp igen kan förkorta livslängden på nätagg, moderkort etc.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: Nej,
det är äldre datorer, tjockskärmar och annan kringutrustning som tillsammans drar så mycket.

Fast även 5w*24*365 blir 43 kWh/år.

*1 kWh kostar i genomsnitt 1,50 kr. Priset baseras på SCB:s uppgifter om genomsnittskostnad för nätavgiften och ett ettårigt elavtal inklusive kostnad för energiskatt, elcertifikat och moms.
https://www.jamtkraft.se/kundservice/guider/lev-energismart/v...

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------