Permalänk
Medlem

Kylning samt överklockning => 9900K

Goddagens kära sweclockers undrar om någon har lite tips och råd ang mitt nya bygge:
Operativsystem: Win 10 Pro
Bios: Version F8d Länk
Processor: Intel Core i9 9900K
Processorkylare: Fractal Design Celsius S24 240mm
Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS MASTER
Minne: Kingston HyperX Predator DDR4 3333MHz 2x8GB (HX433C16PB3K2/16)
Nätaggregat: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
Övrig kylning: Corsair LL Series LL120 RGB Svart 3-pack (pga estetiskt och placering val har jag bytt ut Celsius standard fläktar mot 2 av dessa)

Standars bios settings (dvs auto på det mesta) lite temps osv under 15min aida64 system stability test:

Utförda test med:
Overclocking guide #1 GIGABYES Officiella guide: Länk
Overclocking guide #2 Tweaktown guide: Länk

Första frågan är väl hur ser tempsen ut vid reset bios ser ut som jag har lite otur med "silicon lottery"? Vad jag förstått är 240 kylning kanske för svag för att kyla ner denna processor. Har även bytt ut fläkten till RGB som har svagare rpm har det någon betydelse?
Jag vill komma upp i 5ghz (på alla cores) och maximera har försökt med båda guiderna men misslyckas först med guide nr 1 så kommer jag in i windows men när jag stresstestar med prime95 så tar det ett par minuter så får jag blue screen även efter lyte korrigeringar med volt så håller stresstestet längre men når typ 10min max som bäst. Tempsen kommer upp över 100 då men tror inte den kraschar pga thermal throttle? (vad jag förstått ska cpun klara av tempsen upp emot 110).

När jag följer guide #2 så får jag blue screen direkt efter bios mer eller mindre så fort windows ska börja. Även där när jag gör lite ändringar så kommer jag in i windows men så fort jag startar stresstest så får jag blue screen. Även här tror inte det är värmen som orsakar bluescreen för den hinner knappt starta testet.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp! Vad är felet är kylningen för svag? Är det jag som inte får till rätt bio setts för min setup? Är det minnet som strular vid bios ändringar? (kör på XMP1 med rätt hastighet) Har jag bara otur och bör nöja mig med standard settings, även om jag inte nu klara 5ghz så skulle jag uppskatta om setts som gör att den inte övervoltar? Vill inte leka för mycket är som ni märker inget proffs på detta. Jag använder burken bara för att spela o film inget annat vet att jag inte behöver all cpu kraft men vill utnyttja all kraft om det nu går med min setup och vill inte pajja processorn heller då den är dyr.

Permalänk
Medlem

Du är nog ute och cyklar.
Satan om du kör AVX @ 5 GHz har du tur att endast få en bluescreen.
Samt XMP bör man ha på först efter man har hittat stabil CPU OC för att utesluta det.

Edit:
Läste att den var för spel, finns knappt någon skillnad mellan stock och 5 GHz.
Själv skulle jag se hur turbon beter sig och nöja mig med 1-2 cores i 5 GHz.

Permalänk
Medlem

Joo jag har fattat att prime är overkill men kollar man gigabyes egna guide så ska man stabilitets testa med just prime. Är det inte konstigt att man från officiell gör denna rekommendation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BecaHa:

Joo jag har fattat att prime är overkill men kollar man gigabyes egna guide så ska man stabilitets testa med just prime. Är det inte konstigt att man från officiell gör denna rekommendation?

Step 3C (If Prime95 Fails): If you aren’t stable at 5GHz on Prime95 you can try setting
AVX offset to “2”. This will lower your CPU multiplier by 2x when running AVX instruction sets. For
instance if your CPU is set go 5GHz it will run at 4.8GHz during Prime95.