Vad tycks om Audio-Technica ATH-M50x?

Permalänk

Vad tycks om Audio-Technica ATH-M50x?

Tjena! Har funderat i några dagar nu på vilka hörlurar jag ska köpa och kom fram till att det får bli dessa: Audio Technica ATH-M50X. Nu undrar jag bara vad ni tycker om dom? För jag har hört att dom har rätt bra byggkvalité, bas, etc vilket är ett + poäng för mig.

Sen tänkte jag även fråga om det finns någon lösning för huvudbandet för jag gillar huvudbandet på mina nuvarande Philips Fidelio X2 och har alltid gillat den typen av huvudband. Går det kanske att göra något hemmagjort band som liknar det? Eller finns det något lättare sätt?

EDIT: Mest för musik med mycket bas då jag både är en audiophile och ett ''basshead''.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

@Boomer112: audio technica ath-m50x är väldigt populära då de ger mycket ljud för pengarna men de är något plastiga i konstruktionen. Men för dig som har ett par philips fidelio X2 så ser jag detta som en nedgradering i ljudkvalitet överlag, av vilken anledning är du ute efter att byta lurar?

Jag rekommenderar dig att ta en titt på beyerdynamic dt 770 eller dt 990 som ligger i samma prisklass som m50x om du bestämt skall byta ut dina fidelio

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Boomer112: audio technica ath-m50x är väldigt populära då de ger mycket ljud för pengarna men de är något plastiga i konstruktionen. Men för dig som har ett par philips fidelio X2 så ser jag detta som en nedgradering i ljudkvalitet överlag, av vilken anledning är du ute efter att byta lurar?

Jag rekommenderar dig att ta en titt på beyerdynamic dt 770 eller dt 990 som ligger i samma prisklass

Jaha ok! Tur att jag inte har köpt dom ännu då. Anledningen till att jag vill byta lurar är för att mina nuvarande Philips börjar gå sönder runt öronkuddarna som snart är helt öppnade och till slut kommer bara vara memory foam. lol Andra anledningen är att jag bara vill ha nya lurar då jag haft dessa Philips i mer än 2 år sen vill jag även slippa dac/amps.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

@Boomer112: försök hitta ett par universal öronkuddar som passar dina lurar och byt dem istället för att köpa ett par helt nya hörlurar, det är väldigt svårt att hitta ett par bättre hörlurar än Fidelio X2 för under 2000kr

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att byta till M50x om du sitter på ett par X2:or. Skaffa nya kuddar eller något helt annat istället. Är ingen större beundrare av M50x. Klaustrofobiskt ljud som inte passar riktigt till akustiskt eller klassiskt, inte något jag föredrar till rock heller. I mina öron lämpar sig M50x mer för modernt dunka-dunka. Ingen höjdarlur för pang-pang-spel heller.
Söker du en portabel lur med en klaustrofobiskt ljudupplevelse och lyssnar mycket på modern musik, då förstår jag dig.
Givetvis ska du testlyssna lurarna tycker jag, dom kanske faller dig i smaken. Inte min kopp av te helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Provat en kompis lurar en gång, jag blev imponerad av ljudet. Lite klumpiga att ha på sig på stan men nice hemma eller på kontoret

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Ljud*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Ser ingen anledning till att byta till M50x om du sitter på ett par X2:or. Skaffa nya kuddar eller något helt annat istället. Är ingen större beundrare av M50x. Klaustrofobiskt ljud som inte passar riktigt till akustiskt eller klassiskt, inte något jag föredrar till rock heller. I mina öron lämpar sig M50x mer för modernt dunka-dunka. Ingen höjdarlur för pang-pang-spel heller.
Söker du en portabel lur med en klaustrofobiskt ljudupplevelse och lyssnar mycket på modern musik, då förstår jag dig.
Givetvis ska du testlyssna lurarna tycker jag, dom kanske faller dig i smaken. Inte min kopp av te helt enkelt.

Ja alltså... Pang-Pang-spel spelar jag ändå inte så mycket av. Glömde säga det i inlägget men jag ska mest använda hörlurarna för musik och inte skit musik utan mest Trap, edm, och sånt som brukar ha mycket bas. Orkar inte leta efter nya kuddar helt enkelt och jag vill testa något nytt också.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Boomer112: försök hitta ett par universal öronkuddar som passar dina lurar och byt dem istället för att köpa ett par helt nya hörlurar, det är väldigt svårt att hitta ett par bättre hörlurar än Fidelio X2 för under 2000kr

Hade ingen aning att det var svårt att hitta lurar för under 2000kr... Bra att veta! Orkar inte hitta nya kuddar och vill ändå testa något nytt par.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Geeks Gaming

har kört m50X i två omgångar, när jag använt de varje dag både på jobb och hemma så slets de ut och gick sönder(efter typ två år, varje dag på av säkert 10 gånger), så köpte ett par nya för de fungerar så bra och gillade att sladden gick att koppla loss.
Så jag rekommenderar de starkt, har även slängt på en modmic för att enkelt kunna snacka via discord när det önskas. Kör numera med ett par Sony 1000xM2 som har noice cancellation, nu kan jag inte leva utan dessa och använder bara m50x när jag ska spela och sitter hemma. Men sony lurarna kostar också dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Ja alltså... Pang-Pang-spel spelar jag ändå inte så mycket av. Glömde säga det i inlägget men jag ska mest använda hörlurarna för musik och inte skit musik utan mest Trap, edm, och sånt som brukar ha mycket bas. Orkar inte leta efter nya kuddar helt enkelt och jag vill testa något nytt också.

Förutom M50x, kika på Master And Dynamic MH40 (också portabla). Levererar än mer muller i dom lägre frekvenserna än M50x. Outhärdliga till akustisk musik. Mer riktade till basälskare. Fint bygge med flera olika färgkombinationer att välja mellan, för den som tycker sånt är viktigt.
Dock dyrare än M50x. Ramlar ner till 2500 pengar med jämna mellanrum enligt prisjakt.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Förutom M50x, kika på Master And Dynamic MH40 (också portabla). Levererar än mer muller i dom lägre frekvenserna än M50x. Outhärdliga till akustisk musik. Mer riktade till basälskare. Fint bygge med flera olika färgkombinationer att välja mellan, för den som tycker sånt är viktigt.
Dock dyrare än M50x. Ramlar ner till 2500 pengar med jämna mellanrum enligt prisjakt.

Lycka till

Kikade på dom lite snabbt och bestämde mig faktiskt direkt att jag vill ha dom. Så det får bli dom! Dock så ser dom inte alls sköna ut... Sen hittade jag dom lite billigare på eBay så man får hoppas att dom blir levererade till mig när jag väl har beställt. En fråga bara, Behövs en dac/amp till dom? Gissar på ett nej då dom bara har 32 ohms.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Kikade på dom lite snabbt och bestämde mig faktiskt direkt att jag vill ha dom. Så det får bli dom! Dock så ser dom inte alls sköna ut... Sen hittade jag dom lite billigare på eBay så man får hoppas att dom blir levererade till mig när jag väl har beställt. En fråga bara, Behövs en dac/amp till dom? Gissar på ett nej då dom bara har 32 ohms.

Det krävs ingen extra juice. Du kan spränga öron och drivers med en laptop om så önskas. Hoppas du gillar dom. Är alldeles för basiga för mig personligen.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Det krävs ingen extra juice. Du kan spränga öron och drivers med en laptop om så önskas. Hoppas du gillar dom. Är alldeles för basiga för mig personligen.

Hah jaha! Bra att det inte krävs extra juice då iaf. Får se vad jag tycker om dom sen när jag väl har fått dom!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina älskade x2 efter många rekommendationer, framförallt lyssnade jag på vad Zeos hade att säga. Rekommendera att kolla hans recension av[url="https://www.youtube.com/watch?v=7UrKy1EuO0k"]M50X[/url (den är inte positiv), dock rekommenderar han M40X och M60x om du är intresserade av några Audio technica lurar.

Kan också rekommendera att spana in hela hans lista med hörlursrekommendationer

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Dessa lurar sammanfattas enklast med ett ord: överskattade. Äkta plast rätt igenom, gäller även kuddarna som spricker. Ömtålig konstruktion, särskilt gångjärnen. Kabeln blir styv (nästan helt stel) efter ett par års användning. Dt 770 pro är liknande men med en mer gedigen konstruktion och bättre tillgång till reservdelar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Hah jaha! Bra att det inte krävs extra juice då iaf. Får se vad jag tycker om dom sen när jag väl har fått dom!

Jag lyssnade på MH40. Direkt efter kastade jag på Fidelio X2HR. Philipslurarna lät som en stucken gris. Man måste avvänja öronen från MH40. Såpass basiga är dom i mina öron. Tror dom som gillar ecstasydunk kan uppskatta MH40. Hör gärna av dig efter du testat dom. Ett riktigt åskmoln till lurar.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Dessa lurar sammanfattas enklast med ett ord: överskattade. Äkta plast rätt igenom, gäller även kuddarna som spricker. Ömtålig konstruktion, särskilt gångjärnen. Kabeln blir styv (nästan helt stel) efter ett par års användning. Dt 770 pro är liknande men med en mer gedigen konstruktion och bättre tillgång till reservdelar.

Ok. Så då är det helt enkelt inget att ha? Dom verkar ju bra enligt några reviews. Nu vet jag iaf att dom är sämre än mina nuvarande Philips.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Jag lyssnade på MH40. Direkt efter kastade jag på Fidelio X2HR. Philipslurarna lät som en stucken gris. Man måste avvänja öronen från MH40. Såpass basiga är dom i mina öron. Tror dom som gillar ecstasydunk kan uppskatta MH40. Hör gärna av dig efter du testat dom. Ett riktigt åskmoln till lurar.

Hah det låter ju som att dom var gjorda specifikt för mig då så jag hoppas jag gillar dom. Ecstasydunk är inget jag gillar iaf. Men jag tänker definitivt höra av mig efter jag testat dom!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Ok. Så då är det helt enkelt inget att ha? Dom verkar ju bra enligt några reviews. Nu vet jag iaf att dom är sämre än mina nuvarande Philips.

De är absolut inte dåliga, tycker de låter bra men efter ett tag visar de sina brister när det kommer till bygget. Finns helt enkelt bättre lurar i den prisklassen enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har haft mina M50x i snart fyra eller fem år och skulle inte påstå att de är dåligt byggda. Framför allt de senaste tre åren har de slitits upp och ner ur väskan i princip varje dag och har dessutom fallit i marken ett antal gånger. Kan inte säga att deras funktion har påverkats alls sedan dag ett. Öronkuddarna börjar lossna lite från resten men inte så att jag oroar mig för att de ska falla av inom den närmsta tiden. Det är väl snarare så att kuddarna nästan är i bättre skick än vad jag skulle förvänta mig, särskilt med den behandling jag ger dem var dag. Dessutom är de lätta att byta. Kabeln är det inte heller några problem med.
Jag kan dock inte jämföra ljudet med något av de andra alternativ du fått, men skulle säga att de fungerar till det mesta!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Om lurarna ska användas främst hemma och inte behöver stänga ute/inne ljud så tycker jag att du hellre ska satsa på ett par öppna lurar, som dina X2, än stängda. Generellt ger slutna lurar ett mycket mer instängt och "litet" ljud och detta tycker jag definitivt stämmer på M50x. Bortsett från att de har en ganska "liten" ljudbild så låter de annars helt okej, även om jag själv föredrar M40x, som har ett neutralare ljud utan någon puckel i basen.

Vill du ha en sluten lur som låter lite mer öppet så skulle du kunna kolla på AKG K550. De är visserligen ganska neutrala i sin återgivning och har inte någon puckel i basen. Däremot upplever jag att de spelar avsevärt djupare än M50x och faktiskt väldigt många andra lurar jag lyssnat på.

Fast det känns ju rimligt att köpa nya kuddar till de lurar du har...

Permalänk
Medlem

Gick själv från m50x till dt 770 och har bara positivt att säga om det. Mest för att det är lite djupare kåpor och sitter betydligt bekvämare på mitt huvud, men även ljudet upplever jag som skönare.
Är dock inte stenhårt inbiten gällande ljud, men ställer ganska höga "vardagliga krav".

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Vill du ha mycket bas eller bra bas? Det är två olika saker. Vill du bara ha mycket så duger säkert ett par M50X eller liknande, men vill du ha bas med bra kvalitet så titta på ett par billigare ortodynamiska lurar, t.ex. Hifiman HE-400i. Kan du sträcka budgeten en del (vilket jag tror att du behöver om du vill märka någon substantiell skillnad från X2) så kommer Hifiman Sundara reas ut i februari.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Vill du ha mycket bas eller bra bas? Det är två olika saker. Vill du bara ha mycket så duger säkert ett par M50X eller liknande, men vill du ha bas med bra kvalitet så titta på ett par billigare ortodynamiska lurar, t.ex. Hifiman HE-400i. Kan du sträcka budgeten en del (vilket jag tror att du behöver om du vill märka någon substantiell skillnad från X2) så kommer Hifiman Sundara reas ut i februari.

Jag vill typ ha både och. Bra bas och mycket bas. Jag vill ju jätte gärna ha lurar av Hifiman men jag har inget tålamod att vänta på mer pengar. Hur mycket kommer Sundara reas ut förresten?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Jag vill typ ha både och. Bra bas och mycket bas. Jag vill ju jätte gärna ha lurar av Hifiman men jag har inget tålamod att vänta på mer pengar. Hur mycket kommer Sundara reas ut förresten?

Jag tror att de kommer ligga på 3990. Har du inte tålamod att vänta skulle jag faktiskt i din sits bara skippa att köpa något och försöka reparera dina X2 istället. Det mesta kring 2k kommer inte vara bättre än det du har.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Jag tror att de kommer ligga på 3990. Har du inte tålamod att vänta skulle jag faktiskt i din sits bara skippa att köpa något och försöka reparera dina X2 istället. Det mesta kring 2k kommer inte vara bättre än det du har.

Jaha ok! Ja alltså det är ju enklast att fixa mina X2's men jag vill ju även testa nya lurar. Vi får vad jag gör helt enkelt. Det står mellan Hifiman HE400i, Hifiman Sundara, och Master & Dynamic MH40 nu när jag vet att Audio-Technica lurarna jag skulle köpa är sämre än mina X2's.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Har haft mina i flera år - Bekvämaste lurarna jag har ägt...

Har numera införskaffat ett par andra Marshall BT-lurar för att använda när man är på språng, men AT-lurarna är fortfarande kung hemma. Upplever dem väldigt neutrala i ljudet, kanske inte så mycket för bas-fantaster, men de har ett bra spektrum för mig som mest lyssnar metal/hårdrock

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem

Har haft mina lurar i nog 4 år eller nåt, kan inte säga att jag stämmer in i att kvalitén på dom skulle vara dålig. Känns lika sköna och fräscha som dagen jag köpte dom, då har dom knappast heller behandlats ömsamt. Utan dom har genomlidit regn, snö osv. Enda som gått sönder var kabeln gick sönder på nåt sätt i själva kontakten, sen blir sladden väldigt "snurrig" efter ett tag. Fast jag antar att det gäller dom flesta kablar som inte är sleevade på nåt sätt.
Frågan är bara vad man ska uppgradera till den dagen dom ger upp, köpte dom för samma pris som dom ligger på nu, runt 1100:- på rea. Vill inte lägga mer än 2000:- och föredrar ljudkvalité framför trådlöst, för inte kan väl ex 1000xm2 (som är dom jag kollar på) mäta sig med trådade lurar i samma prisklass. Eller?
Kraven jag har är att det ska vara lurar som tål lite stryk, dom ska inte behöva användas varsamt inomhus med rätt temperatur och med silkeshandskar för att inte förstöra dom om ni förstår vad jag menar.
Vilka lirar är det som rekommenderas skulle ni säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X