Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Asmaffigt ju!

Hoppas de gör det till första Quake också. Jag har alltid tyckt att Quake II inte var lika bra som ettan, det känndes för "polerat" medans ettan gav en mer opolerad, skitig ock otäck upplevelse.

OCK? OCK? !!!! KÄNNDES? KÄNNDES?

Permalänk
Medlem

https://svenska.se/tre/?sok=ock&pz=1

"!!!!" ???

Skrivet av nils45:

OCK? OCK? !!!! KÄNNDES? KÄNNDES?

Permalänk
Medlem

Det faktum att spelet kunnat moddas så här antyder att Nvidia har rätt i sitt påstående att DXR-programmering är enkelt och smidigt.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Q2, så jag kan inte kommentera om det märks någon skillnad utseendemässigt.

Skrivet av Hucke:

Har vi inte kommit längre än att det blir nyheter av att man uppnår hela 60FPS med det senaste grafikkortet på marknaden i ett spel från 1997?

Med de grafikkort som fanns 97 var det knappast möjligt (i 1440p, om du lyckats hitta en bildskärm med så hög upplösning). Då var det snarare 800x600 som gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det faktum att spelet kunnat moddas så här antyder att Nvidia har rätt i sitt påstående att DXR-programmering är enkelt och smidigt.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Q2, så jag kan inte kommentera om det märks någon skillnad utseendemässigt.

Med de grafikkort som fanns 97 var det knappast möjligt (i 1440p, om du lyckats hitta en bildskärm med så hög upplösning). Då var det snarare 800x600 som gällde.

Det var inte direkt många som fick 60 FPS - eller brydde sig om det. 24 FPS master race!

Skrivet av kissekotten4:

Vart fan är det svenska språket på väg...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

En anledning till att uppgradera grafikkortet nu då.

BattleField 5 med raytracing?
Ingen bryr sig

Quake 2 med raytracing?
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

BattleField 5 med raytracing?
Ingen bryr sig

Quake 2 med raytracing?
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Hah, känner faktiskt så själv
Hoppas att det bara är början på en flod av konverterade titlar.
Tänk dig Half Life

Faktiskt är jag lite förvånad att nVidia inte trycker in pengar i liknande projekt.
Iofs. är det inte så vanligt med spel där källkoden är släppt, men det finns ju.
DXR (och dess kusiner) måste ju få fotfäste rätt snabbt hos utvecklare för att inte bli ersatt av nånting annat.

Permalänk
Medlem

Kan inte slita ögonen från de extremt pixelerade skuggorna tyvärr. Kul projekt för den som gjorde RTX implementeringen dock...

Permalänk
Medlem

Nostalgitripp delux!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har dom gjort så att spelare går fortar än originalet eller är det jag som miss fel?

Hoppas att detta kommer till Duke Nukem 3D med.

Ser skit bra ut.

Då får dom bygga om Duke Nukem med en motor som hanterar 3D, typ ID Tech.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av e1m1:

BattleField 5 med raytracing?
Ingen bryr sig

Quake 2 med raytracing?
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Det är för att Quake 2 faktiskt är ett bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Då får dom bygga om Duke Nukem med en motor som hanterar 3D, typ ID Tech.

Menar du som detta?

https://www.youtube.com/watch?v=BtD6JRqbNJ8

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det är samma Fredrik som gjort Borderlands som gjorde Duke Nukem NexGen (aka reloaded) vilket är Duke Nukem 3D fast i Unrealmotorn.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hoppas det är så här de bygger spel med "raytracing" i framtiden. AdoredTVs video om raytracing, och varför Pathtracing egentligen är/känns vettigare är väldigt sevärd

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Quake 2 har fotrfarande bästa explosionerna. 3D FTW!

Permalänk

Testade med mitt RTX 2080, ser riktigt fint ut, blev mäkta imponerad när spelet gick igång! Råkade starta spelet med originalgrafiken under installationsprocessen, vilket gjorde att skillnaden i grafik blev mer påtaglig. Är riktigt imponerad över hur snabbt grafikkorten klarar av att rendera med Ray Tracing, för bara 5-10 år sedan tog en bild i ett renderinsprogram ett halvt dygn att rendera. Det bör tilläggas att det flyter på riktigt fint i 1080P, äger tyvärr ingen mer högupplöst skärm.