Samarbete med ett spel för VR

Permalänk

Samarbete med ett spel för VR

Hej, jag undrar om någon är intresserad av att hjälpa till att göra "Galaxy Forces VR" med Unity/C#? Det blir ett 2D spel men man ser det i 3D. Det finns ett färdigt spel redan, men det är helt i 2D. Har just genererat grottan utifrån en karta i originalet. Förutom kodning är det en del objekt som måste ritas i 3D eller hittas på nätet och ev köpas.

I första hand är det single player Race och Mission som ska stödjas (multiplayer är uteslutet även om det finns i originalet). Global hiscore-lista ska i slutändan finnas som nu på nätet med replays då det tillför spelet mycket. För varje bana i menyn ska man kunna välja en av tre saker - se replay av sitt bästa score, och värdsbästa, eller spela banan.
Stora möjligheter till att komma med egna förbättringar utlovas. En förändring är att spelet blir lättare för att bli mer attraktivt då folk inte har tålamod annars.

Här är original-versionen: http://www.galaxy-forces.com/

Jag är nybörjare i Unity, och har små kunskaper i att rita i 3D, men kan behöva hjälp med kodning också.

Delar med mig av en bild och en demoversion av spelet i nuvarande skick, för att locka någon att bli med i projektet. Planen är att släppa på Oculus Store om ett halvår, och det finns en todolista. Jag lovar att jobba mycket med det för att det ska bli klart och delar gärna ev intäkter med den som vill vara med och har hjälpt till.
Demot fungerar att köra på PC utan VR, men VR (Oculus Rift) rekommenderas för att kunna välja bana i menyn. Annars får man trycka Return och spela defaultbanan...

Galaxy Forces VR v0.1
https://drive.google.com/open?id=1GpcfMzAsgsBPkht_RV3lTJcRR0z...

Det är ett hobbyprojekt, men jag tror det har goda möjligheter att bli accepterat av Oculus och det finns ett stort innehåll på 50 banor, som inte behöver ändras särskilt mycket för denna version.

Utseendet nu behöver inte bli det slutgiltiga, särskilt menyn behöver förbättras med mer innehåll.
Jag berättar gärna mer om någon visar intresse.

Bildlänken fungerade inte
Permalänk

Galaxy Forces VR - TODO

Detta är hela todolistan, tror att den täcker allting. Det är inte orealistiskt mycket, utan bör gå att uppnå.

  • Map elements
    - Landing zone, hangar building
    A low poly model (only visual)
    - Landing zone, antenna
    A low poly model (only visual)
    - Map decorations, trees
    A low poly model (visual, and collision in map)
    - Map decorations, barrels
    A low poly model (visual, and collision in map)
    - Map decorations, red/green house in 3 parts (left, center, right)
    A low poly model (visual, and collision in map)
    - Z-objects for decoration
    Objects that can be placed in a map that are larger and sticks out towards the player to make it more visually pleasing to play VR for example brick walls in different shapes (only visual, placed inside walls not accessible to the ship)

  • The levels
    - Now there are 23 race levels and 23 mission levels
    There also exist levels for dogfight and mission_coop, take these levels and convert them to race and mission to get 50+ levels
    - Need to fix the editor to make it possible to place the new Z-objects in the maps and go through each map and add them

  • Door element
    - A low poly model for the end points of the door (only one needs to be created, can be rotated in 4 different angles to make all parts)
    - Implement the door element in code

  • Enemies
    - Create them in 3D [enemy 0..6]
    - Implement them in code

  • Game Status
    - Race: show Time, Current checkpoint, Current lap/Total laps, Health bar
    - Mission: show Lives, Health bar, Fuel bar, Cargo bar, Score

  • Sound
    - Add existing music to the menu and game
    - Add existing sound fx in the game

  • Menu
    - More contents (could be Game Name text, animated objects, clouds, anything really)
    - Better gfx (different textures for the level select elements)
    - Show your score vs the world best on each level, also show your rank (gold, silver or bronze)
    - Make part 2 of the menu - after a level is selected in part 1, part 2 shows 3 options - play, play your best replay, play the world record replay
    - Settings to turn the music on/off (a minimum of other settings).

  • The VR room around the player
    - More contents (could be clouds and a skybox, or a room, or blackness in space, anything really)

  • Replay
    - Implement replays in code
    - Online hiscores - that is, be able to send/load the replays to the website (either HTTP or HTTPS if possible, currently HTTP only for the original game since it is done in pure C++, but may be easily possible with HTTPS with C# ?)
    - The hiscore implementation on the website.

  • Website
    - galaxy-forces-vr.com registered and a web-hotel exists.
    - Add some contents + the hiscores (replays will not be able to play directly on the web, must view them from the game for now)

  • Release
    - Images in different sizes for release on the Oculus Store
    - Gameplay promotion video
    - Test/fix it working on minimum req hardware

Permalänk

Ny fungerande demo

Demoversionen fungerade tydligen inte om man inte har Oculus Rift... Men nu ligger demo v0.3 ute på webbsidan och där har jag hunnit en bit längre, man kan där emulera huvudrörelser med F och G på tangentbordet + musen. Längst ner på http://galaxy-forces-vr.com/ finns länken. 55 spelbara banor, men dessa saknar en del fiender - bara en blå fiende finns med just nu i vissa banor. Man kan spela upp replay på en nyligen spelad bana genom att trycka R när man är åter i menyn.

Prova gärna.

Permalänk

Nästan klart

Jag gör en uppdatering här - spelet är nästan klart. Men söker några testare med Oculus Rift och skulle gärna se folk från Sverige.

Skicka din mail-adress (som hör till Oculus-kontot) i ett PM eller maila till contact@galaxy-forces-vr.com.
Då lägger jag till dig och du får ett mail från Oculus med en länk att klicka på, sedan går spelet installera från Oculus Home.

Permalänk

Släppt

Jag lovade att spelet skulle bli klart, och så har det blivit.
Spelet finns nu på Oculus Home och Steam.

Här är spelets hemsida med trailer och hiscore.
https://www.galaxy-forces-vr.com/

Sidan på steam.
https://store.steampowered.com/app/1035550/Galaxy_Forces_VR/

Permalänk

Nycklar

Här är några gratis nycklar för Steam... spelet går spela utan VR men det är inte helt rättvisande då det är gjort för VR.

HB7X7-LE269-4WNT5
RPX5F-YNELQ-C03JV
K30E0-05Q5N-ZQ6C9
FW7GA-9PWL7-2HNYM

Och ett par Oculus home nycklar:

AY6CX-QTK9Q-XFNWW-PC4NX-TYKRE
4G6JQ-K3FNH-YX3P9-JTJYE-TERR3

ingen rubrik
Permalänk

Public Domain

Nu public domain, för att ge andra kunskap om att göra ett VR-spel. Det blev inga inkomster för mig, men jag gillar VR.

https://sourceforge.net/projects/galaxy-forces-vr/files/

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du inte fick tjänat nåt på det, men kul att du släpper det öppet nu! Ska definitivt ta en titt om jag börjar pyssla med VR någon gång!

Ett tips ang. licensen: Public Domain är inte ett koncept som finns i svensk / europeisk juridik riktigt, så om du vill göra det riktigt "rätt" är det mer lämpligt att använda en licens som MIT-licensen, vilken nog är den standardiserade mjukvarulicens som ligger närms konceptet "public domain". Detta är bara ett lite tips dock, och spelar väl egentligen ingen större roll i praktiken -- koden har du ju redan lagt upp, så oavsett vad exakt licensen är så kan ju folk fortfarande lära och dra nytta av ditt arbete

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk

Multiplayer

Har funderat på att lägga till multiplayer i GFVR, och undrar om någon vill hjälpa mig? Det går koda och köra även utan VR på Linux, Mac och Windows. Men VR-utrustning är bra att ha.

Det som ska göras är

4 players
Race (befintliga banor) players do not collide
Mission (befintliga banor) co-op transport cargo
Dogfight (4 nya banor som jag fixar) p vs p

GUI för multiplayer i Menu.cs (håller på med ett första försök utan text input)
Connection logik mha php-db på servern (det kanske går göra bättre?)
Planen är att den som skapar ett spel kör en php-sida en gång i minuten som lägger upp i en tabell:
spelarnamn(från steam) ip current_time
Den som vill joina laddar listan och ser vilka spel som finns öppna
(en port måste forwardas om man har router - går det göra enklare när man är utan extern server?)

Nya klasser
OtherPlayer.cs - härmar Player.cs men spelar upp övriga spelares rörelser/action, olika färg på skeppet annars samma.
SendRecv.cs - create/join logik, ta emot skicka meddelanden, blir lite liknande Replay.cs fast med nätverkskomm.

Spelet kommer alltid vara lite ur sync och det kommer tex vara möjligt att ett skott går just förbi en stängande dörr på en dator tror jag, men särskilda meddelanden för kill_player och kill_enemy ska göra att spelet beter sig rätt.

Den som skapar spelet blir master och agerar server och styr datorfienden och dörrarna.

Det ligger på github, multiplayer-branchen är ny men just nu samma som master https://github.com/rh-galaxy/galaxyvr
Använder unity 2019.2.10f1 (laddas med unityhub https://unity3d.com/get-unity/download/archive)

Permalänk

Bara för att göra en uppföljning. Spelet finns nu gratis på SideQuest, utvecklat på min Quest 2 utan gamepad. Skulle gärna se att någon testar det med Quest 1 för att se om det är spelbart. Även test av gamepad support vore intressant. Lycka till!

https://sidequestvr.com/app/2058/galaxy-forces-vr

Fortfarande intresserad av att göra multiplayer enl ovan, men jag behöver en till programmerare med mig då.

Permalänk

Intresserade kan kontakta mig på Discord-servern för detta ändamål. https://discord.gg/PrT2n89t

Permalänk

Ny discordlänk som ska fungera en längre tid, https://discord.gg/cjptxT5JCb

Där diskuteras multiplayer för detta spel. Intresserade att delta eller annat.
Det mesta är löst, och det är "bara" implementationen kvar. Tex agerar PHP servern som loby, och Open.Nat används för port forwarding.

Permalänk

Nyheter

- Oculus Quest version på AppLab.
- Se alla hiscore uppspelade direkt i webläsaren.
- 35 extra banor gjorda av andra spelare.

https://www.galaxy-forces-vr.com/#hiscore2
https://www.galaxy-forces-vr.com/webreplay/index.html?Level=2...

Permalänk

Stor uppdatering av alla versioner

v1.90
- use Universal render pipeline (PC)
- add glow postprocessing (PC)
- collision stuck fix
- replaced skyboxes
- replaced planet
- removed recentering
- add adjust height
- door base collision fix
- auto land with point motion
- auto fire with point motion
- not instant kill on stationary enemies
- major update to build env

Trådens ämne om sammarbete gäller fortfarande, men ingen som nappat ännu.
Det är främst multiplayer, men även eventuellt nytt game mode där man har lasten hängande i en tråd från skeppet, som då kommer att svinga fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Utan stöd för VR kontrollers så är jag inte intresserad tyvärr.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Vive Cosmos

Skrivet av chksix:

Utan stöd för VR kontrollers så är jag inte intresserad tyvärr.

Det är ju det som är en del av nyheten. Det jag kallar point motion är att man pekar med handkontrollen i kartan och skeppet flyger dit.

Steamversionen stödjer alla headset och alla kontollers eftersom man kan definiera egna.
Men ser att du har Cosmos, jag har nyss lagt till en default configfil för den. Men jag vet inte om den fungerar, testa gärna!

Permalänk
Medlem

Kan göra ett försök

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Kul att följa utvecklingen lite, fortsätt gärna posta här

Permalänk

Swinging cargo update

För ett tag sedan lades till "swinging cargo" mode. Det blev inte lika bra som jag tänkt mig men fungerar hyfsat. Kommer nog aldrig att använda kedjelänkar i Unity igen, mycket bråk och allt havererar när man petar på någon inställning.

Fixade även ett problem med sorting order på text och pekare, så nu är allt tiptop.

Har också en version till indiska JioGlass pågång. Det är bara 3DoF (degrees of freedom), och kontrollen har bara en knapp så det krävs att man kör mode där man pekar vart man vill flyga, och har autofire mot fiender.

Permalänk

Alla kan spela på Steam

Glömde säga det, men spelet går spela utan VR på PC om man laddar hem det från Steam. Man kan dock inte få rekord sparade. Alla banor är upplåsta från början då.

Permalänk

Nu på itch.io

Nu finns windows och mac versioner av spelet som spelas med hischore och progress utan VR. En ny lista finns på hemsidan. Hiscore är per device och inte knutet till en användare.

Permalänk

Passerat v2.00 och nytt menytema

Delar ett screenshot från utvecklingen. Har radikalt ändrat tema i menyn för rörelse och gladare färger, från tidigare stjärnbakgrund. Två skepp som flyger runt där. Och fixat en otrevlig bugg som gjorde att poängen inte alltid registrerades.

Den indiska JioGlass blir på två devicer (JioGlass Lite och JioDive), och är klar, men dom är inte riktigt redo med sitt än.