Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Arbetsgivaren har underrättat TS i tid om att provanställningen avbryts och inte övergår till tillsvidare, om ordet varsel används och om det motiveras är väl ändå helt irrelevant. Eftersom TS är underrättad om att arbetsgivaren avslutar provanställningen så slutar också anställningen där och övergår inte till tillsvidare.

Då det normalt är väldigt enkelt att avsluta en provanställning så är jag böjd att hålla med dig men likväl skall rätt termer användas. Varsel är inte rätt term.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då det normalt är väldigt enkelt att avsluta en provanställning så är jag böjd att hålla med dig men likväl skall rätt termer användas. Varsel är inte rätt term.

Varsel om uppsägning hade varit fel term, men det är inte vad TS syftar på med varsel heller. En underrättelse är fortfarande att varsla, det är inte så att arbetsrätten har kidnappat orden och det krävs inga magiska ord eller formalia för att underrätta arbetstagaren om att provanställningen avslutas. Arbetsgivaren hade koll på när arbetstagaren var tvungen att underrättas, bara att be arbetsgivaren ordna alla nödvändiga intyg och be om referenser. Är arbetsgivaren inom kort tid intresserad av att anställa igen kan det sen givetvis vara en god idé för TS att fråga om han kan bli tillsvidareanställd direkt, visstidsanställning kan han säkert skaffa någon annan stans.

Permalänk
Medlem

@Särimner: Låter som en lagvidrig uppsägning. Är ganska säker på att uppsägning skall vara skriftlig och överlämnas personligen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Särimner: Låter som en lagvidrig uppsägning. Är ganska säker på att uppsägning skall vara skriftlig och överlämnas personligen.

Det är inte frågan om en uppsägning eftersom arbetstagaren är provanställd, annars har du rätt i att en uppsägning ska ske skriftligt.

Lag (1982:80) om anställningsskydd
8 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig.
10 § Uppsägningsbeskedet skall lämnas till arbetstagaren personligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som bemanningsbolag, det där är standard proceduren dom meddelar exakt 2 veckor innan kontraktet måste förlängas, bara ut och söka jobb igen, sist jag var arbetslös valde jag att undvika allt som hade med bemanning och göra och har nu haft fast anställning i snart 4 år på grund av det även om jag hade 3 tuffa månader innan jag hittade ett "riktigt" jobb.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: jag håller med gällande bemanningsdelen. Vissa konsultföretag sysslar dock även med direktrekrytering för arbetsgivares räkning, och det kan vara värt att hålla ögonen öppna på såna annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@Oliver91: jag håller med gällande bemanningsdelen. Vissa konsultföretag sysslar dock även med direktrekrytering för arbetsgivares räkning, och det kan vara värt att hålla ögonen öppna på såna annonser.

Yepp, själv kollade jag på direktrekryteringar där företaget i fråga nämndes i annonsen annars skippade jag det också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tråkigt att du ej fick fortsätta på jobbet och de är bar att söka vidare.

Orsaken till varför sånt här sker beror på de i Rosenbad. De har tillåtit 6 månaders provanställning, sedan betydligt krångligare att säga upp folk. Detta har sina för och nackdelar, att de just sa upp dig precis innan 6 månader betyder att de ej tyckte du var dålig, för då hade de sagt upp dig tidigare. Men de var osäkra på att ha dig anställd vid de tuffare reglerna.
Har man ett "kompetent arbete", så är detta inget företag missbrukar då det kostar mycket att lära upp nya.

Så mitt råd är fortsätt bara att söka på. De kommer snart ändra dessa regler, där resultatet som alltid blir sämre för några, bättre för andra. -Bättre för de som ej har jobb, sämre för exakt samma person när den har fått jobb.

Vilka "tuffa" regler pratar du om? Idag kan du säga upp vem fan du vill, när du vill.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Vilka "tuffa" regler pratar du om? Idag kan du säga upp vem fan du vill, när du vill.

Nej det kan man ej och vänstern hotar med misstroendeomröstning om det blir enklare. Det finns för och nackdelar med de båda och det är en politisk åsikt.
Min poäng var dock att arbetsgivaren tyckte TS var bra, annars hade TS aldrig fått jobbat så länge. Men företaget av någon anledning ville en chans med att göra det till en riktig anställning.
Jag tycker det att man kan tänka som att man hyr något riktigt kostsamt men får testa i prov i 6 månader, när dessa 6 månader har gått så blir det mycket mer komplicerat och svårt att säga upp det. Det är då mycket vanligt att tjänsten då avslutas precis innan.
Så man ska ej ta det personligt utan sådan är spelreglerna. Hur man vill ändra spelreglerna är dock en politisk fråga och olika personer tjänar på de olika ändringarna.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Utifrån min erfarenhet som jobbar med arbetsrätt så är det enkelt idag. Förstår din poäng i tråden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem

Det är hårda regler men små påföljder om man bryter mot dem, man får inte säga upp folk hur som helst men gör man det så får man i praktiken inga kännbara straff jämfört med i många andra länder.
Sverige har i praktiken ett väldigt svagt anställningsskydd sett till risken för kännbara straff och företagaren kan därför göra nästan vad som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@Oliver91: jag håller med gällande bemanningsdelen. Vissa konsultföretag sysslar dock även med direktrekrytering för arbetsgivares räkning, och det kan vara värt att hålla ögonen öppna på såna annonser.

Gick dock in en sådan direktrekrytering näst sista gången jag tog jobb genom bemanningsföretag där de dolde namnet på arbetsgivaren och när jag väl kom på intervju där så var det den mest fruktade arbetsgivaren i den kommunen som enbart ger minimumlön till sina alla sina anställda oavsett hur länge de arbetat hos dem därav ej respekterar kunskap inom yrket överhuvudtaget, tog jobbet ändå i 3 månader medans jag sökte annat var ju någon tusenlapp bättre betalt än att gå på a-kassa iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Och därför måste man vara lite uppmärksam när man läser annonserna också. Om rekryteraren inte går ut med vilket företag det gäller finns en anledning, och det är knappast av något sekretesskäl. Oftare är det att företaget har ett säreget rykte på arbetsmarknaden och man vill inte skrämma bort folk innan de kommit några steg in i processen. Det är lättare att få in folk när de står vid tröskeln jämfört med postlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@Oliver91: Och därför måste man vara lite uppmärksam när man läser annonserna också. Om rekryteraren inte går ut med vilket företag det gäller finns en anledning, och det är knappast av något sekretesskäl. Oftare är det att företaget har ett säreget rykte på arbetsmarknaden och man vill inte skrämma bort folk innan de kommit några steg in i processen. Det är lättare att få in folk när de står vid tröskeln jämfört med postlådan.

tyvärr är det så, skulle aldrig sökt om jag visste vad det var från början, blev lurad för att det låg i en grannkommun.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sök ett nytt jobb, det kommer lösa sig.