Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

m.2 kompatibilitet

Hej,

Har ett MSI H110i. I manualen står det:
1xM.2 slot
supports PCIe 2.0x4 standard, 4.2cm/6cm/8cm length M.2
PCIe-interface SSD cards

Så ett M.2 kort med PCIe 2.0x4 .. Tycker det är så rörigt med de termerna. Filtrerar jag på prisjakt hittar jag enbart 2 stycken stickor.
Hade velat stoppa in ett Corsair Force GT MP300:
Nvme PCI Express Gen. 3 x2

Tror ni den går?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Ja, det borde fungera, PCIe är i regel bakåt- och framåt-kompatibelt. Men du kommer bara få ut PCIe 2.0 x2-hastighet, eftersom MP300 endast använder två PCIe-linor. D.v.s. SSDn kommer vara begränsad till ~1 GB/s.

Om du redan har en MP300 så bör det alltså bara vara att köra på. Men om du ska köpa en ny SSD så skulle det vara bättre att köpa en som använder PCIe 3.0 x4 istället, vilket är det i särklass vanligaste nu för tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av perost:

Ja, det borde fungera, PCIe är i regel bakåt- och framåt-kompatibelt. Men du kommer bara få ut PCIe 2.0 x2-hastighet, eftersom MP300 endast använder två PCIe-linor. D.v.s. SSDn kommer vara begränsad till ~1 GB/s.

Om du redan har en MP300 så bör det alltså bara vara att köra på. Men om du ska köpa en ny SSD så skulle det vara bättre att köpa en som använder PCIe 3.0 x4 istället, vilket är det i särklass vanligaste nu för tiden.

Tack för svar!
Är egentligen bara ute efterett billigt m.2 kort som är NVME PCI-e baserad, för att ha som cache på min NAS.
Trodde inte moderkortet kunde hantera PCIe 3.0 x4 från m.2 slotten. Va borde jag köra för M.2 kort för bra value sett till prestandan om jag vill ha 240-250gb ..?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

har en 970 evo här som jag köpte för 1k sek.. Den är på 500GB så lite överkill för cache.. Men tror du mitt moderkort för fulla hastigheter av den så kanske jag bara slänger in den istället. Blir inte så mycket billigare än 1000k sek för 250gb m.2 kort ändå verkar det som. Om jag nu kan få pci-e 3.0 x4 hastigheter ändå.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

no..?

Citera för svar!