Köpa nya högtalare till skivspelare. Behöver hjälp

Permalänk

Köpa nya högtalare till skivspelare. Behöver hjälp

Hej

Skulle behöva köpa ett par nya högtalare till min skivspelare. Har googlat runt och verkar som att det finns en massa tekniska termer kring ljud och ström osv och att förstärkaren kan förstöra högtalaren eller tvärtom om det blir fel. Skulle ju vara surt om de nya högtalarna gick sönder. Jag själv är helt oteknisk och undrar om nån kan vara snäll och hjälpa mig

Jag har skivspelare och förstärkare som jag fått av min morbror. De är gamla båda två. Lever på studentbudget och skulle helst inte vilja byta ut dessa just nu.

Skivspelaren är Philips 685 Mark II Electronic Control. Förstärkaren heter Technics SA-5370K.

Jag har kollat recensioner på högtalarna Dali Oberon 1. De verkar prisvärda och är ungefär det jag har råd med.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Tror ni dessa skulle kunna funka med den utrustning som jag har idag?

Permalänk
Medlem

@MonotonTid:
Förstärkaren klarar av högtalare mellan 4Ω - 16Ω, och de högtalare du länkade till är på 6Ω, så ja, de kommer att fungera.

(Ω = Ohm)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MonotonTid:

Hej

Skulle behöva köpa ett par nya högtalare till min skivspelare. Har googlat runt och verkar som att det finns en massa tekniska termer kring ljud och ström osv och att förstärkaren kan förstöra högtalaren eller tvärtom om det blir fel. Skulle ju vara surt om de nya högtalarna gick sönder. Jag själv är helt oteknisk och undrar om nån kan vara snäll och hjälpa mig

Jag har skivspelare och förstärkare som jag fått av min morbror. De är gamla båda två. Lever på studentbudget och skulle helst inte vilja byta ut dessa just nu.

Skivspelaren är Philips 685 Mark II Electronic Control. Förstärkaren heter Technics SA-5370K.

Jag har kollat recensioner på högtalarna Dali Oberon 1. De verkar prisvärda och är ungefär det jag har råd med.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Tror ni dessa skulle kunna funka med den utrustning som jag har idag?

Eller så letar du reda på nån tidstypisk högtalare också som fanns i slutet av 70 talet och är bra, designen borde vara nått i mörk träfaner.
Funkar elektroniken bra ? tänkte mest på att receivern kan behöva rengöras och skivspelaren är det förhoppningsvis bytt nål och rem samt gjort en smörjning på på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@MonotonTid:
Förstärkaren klarar av högtalare mellan 4Ω - 16Ω, och de högtalare du länkade till är på 6Ω, så ja, de kommer att fungera.

(Ω = Ohm)

Ah okej. Så det jag kollar efter är det de kallar för impedans?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eller så letar du reda på nån tidstypisk högtalare också som fanns i slutet av 70 talet och är bra, designen borde vara nått i mörk träfaner.
Funkar elektroniken bra ? tänkte mest på att receivern kan behöva rengöras och skivspelaren är det förhoppningsvis bytt nål och rem samt gjort en smörjning på på ?

Bra tips, ska kolla vad som finns på blocket etc.

Skivspelaren är servad, men har inte tänkt på receivern. Ska kolla upp hur dessa ska rengöras
Tack för att du sa det!

Permalänk
Medlem

Det är jäkligt svårt att rekommendera högtalare om man inte vet vad du gillar för typ av ljudbild.
Audiofiler föredrar ju ofta ett detaljerat ljud men det kan upfattas som vasst för andra.
Vissa vill ha ett varmt ljud men då försvinner detaljer och vissa gillar mängder med bas och vissa gillar bose.
Utan några referenser på vilket ljud du föredrar är det omöjligt att veta vad du vill ha.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonotonTid:

Ah okej. Så det jag kollar efter är det de kallar för impedans?

Ja, tänk dock på att om du kopplar in 4st högtalare så halveras det, så 4st på 6Ω blir 3Ω, vilket förstärkaren inte klarar av, och slutsteget i den kommer att brännas förr elller senare.
Jag är dock inte hundra på hur det är på förstarkare som har mer än 2st högtalare utgångar, men jag har för mig att samma gäller där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, tänk dock på att om du kopplar in 4st högtalare så halveras det, så 4st på 6Ω blir 3Ω, vilket förstärkaren inte klarar av, och slutsteget i den kommer att brännas förr elller senare.
Jag är dock inte hundra på hur det är på förstarkare som har mer än 2st högtalare utgångar, men jag har för mig att samma gäller där.

Om högtalarna ansluts i serie dubblas impedansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, tänk dock på att om du kopplar in 4st högtalare så halveras det, så 4st på 6Ω blir 3Ω, vilket förstärkaren inte klarar av, och slutsteget i den kommer att brännas förr elller senare.
Jag är dock inte hundra på hur det är på förstarkare som har mer än 2st högtalare utgångar, men jag har för mig att samma gäller där.

Bara för att förtydliga:
Om man inte spelar med alla högtalare samtidigt utan bara med "Main" _eller_ "Remote" så spelar det ingen roll om man har 4st inkopplade.
Sedan är det där egentligen lite av en rekommendation. Dels är det inte så farligt att ha en högtalare med "för låg" impedans om man inte spelar så högt. Dels så är ju impedansen inte samma på olika frekvenser. En högtalare märkt med 8 ohm kan mycket väl gå ner till både 2 och 1 ohm på en del frekvenser så utan att mäta upp högtalaren vet man eg inte hur den belastar förstärkaren.

Slutsteget har i regel skyddskretsar som slår ifrån om det blir för varmt eller överbelastat men det är värre för högtalaren om förstärkaren inte klarar leverera tillräckligt med ström. Då distar signalen och högtalaren får likström under stora delar av tiden vilket hör att talspolarna (särskilt i diskantelementen) riskerar brinna upp.

Permalänk
Medlem

Tips på inköp

Brukar kolla med uthyrningsbolagen om dem har något som ligger och skräpar. Funkade för mig sist och fick köpa loss ett par helt nya Genelecs till halva nypriset av högtalare Maila dem