Permalänk
Medlem

Importera 60% tangentbord?

Jag har kollat runt lite, och bestämt mig för att köpa ett 60%. Jag har för tillfället ett Ducky year of the rooster med custom clear top keycaps som jag då tänker sälja. Men jag har hittat tangentbord jag är intresserad av både inom och utanför EU. Min fråga är om någon av er har erfarenhet av import av tangentbord? Kommer jag få pröjsa ordentliga avgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stortand:

Jag har kollat runt lite, och bestämt mig för att köpa ett 60%. Jag har för tillfället ett Ducky year of the rooster med custom clear top keycaps som jag då tänker sälja. Men jag har hittat tangentbord jag är intresserad av både inom och utanför EU. Min fråga är om någon av er har erfarenhet av import av tangentbord? Kommer jag få pröjsa ordentliga avgifter?

Momsen slipper du ju inte, har själv beställt några tangentbord från USA för några år sen. Fick alltså betala både moms å tull, kommer inte ihåg vad det blev. Tullen slipper du om beställer från ett EU land.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Du måste betala moms + hanteringsavgift (typiskt 75kr) vid import. Kolla på https://candykeys.com/ då de ligger inom EU hur priserna ligger på det du är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Det kan bli tull på importen också, och sen blir det förstås moms på tullen. Det brukar bero på hur varan är deklarerad, hur högt värderad den är (det kan finnas en gräns innan de lägger på tull) och hur pass vaken tullaren är ...
Var värdegränsen ligger på innan tull just nu är jag dock inte säker på.

En annan butik inom EU du kan kolla in är FalbaTech i Polen. De brukar ha lådor och GH60-kretskort, bl.a.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Min vän köpte 2st 60% tangentbord från varmillo(Kina) i december.

De skickar via Tyskland och man måste själv tulldeklarera och betala moms. Så du får inte vara glömsk av dig.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Min vän köpte 2st 60% tangentbord från varmillo(Kina) i december.

De skickar via Tyskland och man måste själv tulldeklarera och betala moms. Så du får inte vara glömsk av dig.....

Nej, att de skickar via Tyskland är just för att man inte ska behöva tänka på sånt. De skickar från sig själva i Kina till sig själva i Tyskland. Det man som kund får är ett paket från Tyskland. Nu råkar vi veta att de är baserade i Kina, men det där är ju bara en logistisk fråga för dem. Ingenting man behöver bry sig om. Det är bara att betrakta sidan som baserad i Tyskland, med lite extra frakttid...

Ungefär som KBDFans och England, fast det lär väl ändras snart...