Problem med "Framedrops" vid anvädning av dator. Virus? Hjälp mig felsöka

Permalänk

Problem med "Framedrops" vid anvädning av dator. Virus? Hjälp mig felsöka

Hej Sweclockers,

Fick grym hjälp här när jag byggde min dator för ca 2 år sedan. Nu behöver jag hjälp att felsöka den.

Specs
Processor: Intel core i7 6700k 4GHz
Grafik: AMD Radeon R9 390 series
Lagring: Samsung SSD 850 EVO 250 GB
Moderkort: Z170 Pro gaming
RAM: 2x 8Gb Corsair 2133MHz DDR4
Nätagregat: Corsair rm750x
Kylning: Noctua fläktar

Ska försöka beskriva problemet så tydligt som möjligt, så hoppas jag att jag kan få guidning i vad nästa steg är. Känner mig orolig att det är nått i datorn som är trasigt eller virus då jag öppnat och kollat, inte särskilt dammigt, har gjort ren med tryckluft vid ett par tillfällen. Burken och luften som kommer ur den är sval. Grafikkortet är det enda som känns lite varmt och fläktarna går bara vid enstaka tillfällen (ex uppstart av dator).

Här om dan så installerade jag Diablo 3 på nytt och helt plötsligt hackar ljudet när det stått på i bakgrunden i ca 5 min. Jag startar spelet och både bild och ljud hackar sig fram, som "framedrops" fast ljudet är med också. Har haft liknande problem med bilden när jag kollat på twitch med Firefox som webbläsare, jag flydde problemet genom att tanka Chrome och inte haft problem sen dess.

Jag har gjort virussökning med windows inbyggda antivirus och antimalwarebytes premium utan resultat.

Efter att jag försökt spela får jag liknande "framedrops" exempelvis när jag flyttar på ett fönster. Ser dock inget utslag i aktivitetshanteraren. Om jag har resursövervakaren uppe ser det ut som att processorn (CPU 0) och disken tar stryk. Skickar med bild på dem båda.
https://imgur.com/gallery/mhCaLAO

Vad är fel på min dator, vad är nästa steg?

Tack på förhand

Permalänk

Insåg att jag inte har uppdaterat Bios sen dess att jag införskaffade datorn. Kan detta påverka prestandan?

Jag slog också av Razers chroma effekt för diablo, startade om datorn och kunde spela både CS och diablo utan liknande "framedrops", så misstänker att detta kan vara del av boven

Permalänk
Medlem

Verkar som du redan hittat boven? Men uppdatera bios och återställa bios till standardinställningarna kan vara en bra ide. Ibland om man överklockar för mycket eller har fel minnesinställningar kan man få skumma problem med ljud och hack.

Kör en bios uppdatering och kör sedan allt standard förutom att sätta på intel XMP för ram-minnena.

Sedan när windows är igång kika i enhetshanteraren vilket problem det är som drar mycket resurser och som inte funkar. Om det inte funkar med chroma kanske du helt enkelt får köra utan, eller så kanske det finns någon som haft samma problem om du googlar och är säker på att det är det.

Ibland kan även en "clean installation" av ljuddrivrutiner hjälpa.

Ibland kan också en dator behöva startas "två gånger" innan den riktigt lirar, dvs. Man bootar up allt och sedan istället för att stänga av den kör man en vanlig restart. En del ljudkort som är känsliga gillar detta.

Permalänk

@CFSsss:

Yes, ja jag kan se att BIOS är en version från 2015, har inte ändrat några inställningar där tidigare, men antar att det är värt att uppdatera?

Känner mig lite skrämd inför att uppdatera dem men ska fixa en USB och följa guide så borde det gå bra?

Permalänk
Medlem

@JustChillin37: Yes, det brukar gå bra om man bara följer instruktionerna