Datorn krashade igen, någon rimlig förklaring?

Permalänk
Medlem

Datorn krashade igen, någon rimlig förklaring?

Datorn krashade för tredje gången på 1,5 år nu.
Datorn byggdes 2012, funkat bra till sommaren 2017 då den började bete sig. Vill minnas att det var upprepade blue screen och krasher under uppstart. Jag misstänkte att SSDn som jag hade windows på var påväg att ge upp så inhandlade ny SSD som jag installerade windows på och formaterade den gamla och har sedan dess haft den att installera spel på.
Den äldre SSDn(speldisken) har inte uppvisat några konstigheter sedan dess.
Den nya har funkat fint. Men i sommras så krashade datorn, spelade GTA som jag gjort många gånger förr med plötslig blue screen som följd. Fick inte igång datorn igen efter det utan fick formatera systemdisken(den nyare SSDn), reparera windows lyckades inte.

Sen har det fungerat fint igen men igår så blev skärmen plötsligt vit och datorn låste sig, vill minnas att jag bara öppnade en ny flik i webläsaren. Stängde av datorn och försökte starta den.
Vid tidigare krångel har jag iaf kommit så långt att jag kunnat gå in i BIOS men denna gång så var skärmarna svarta, de låg kvar i viloläge som om de inte kände av att datorn startade. Jag plockade ur grafikkorten(för att komma åt batteriet) och tog ur klockbatteriet från moderkortet, väntade ett tag och satte sedan i det igen.
Satte tillbaka ena grafikkortet och nu går datorn igång(och primärskärmen vaknar) såpass så att jag kommer förbi menyn där man kan gå in i BIOS, sedan står det att windows inte kan startas, "startalternativet misslyckades eftersom begärd enhet inte är tillgänglig". Möjligt att den kom dit även när skärmen inte vaknade.

Det meddelandet verkar indikera att den inte känner av systemdisken. Jag får väl prova gå in i BIOS och se om alla diskar finns kvar där.
Skulle alltså kontakten till den SSDn ha brutits helt plötsligt, känns rätt otroligt. Troligare då att den helt plötsligt skulle lagt av, men bara sådär? Att det funkar felfritt och sedan tvärt totalkrasha.

Det är för övrigt Windows 7 64 bitars.
Provade byta ramminnena mot mina äldre(samma frekvens men mindre minne) men utan någon skillnad.
Någon annan komponent som skulle kunna orsaka felet känns otroligt. Jag hade inte rört datorn(förutom att trycka på power-knappen) på nån månad så det beror ju knappast på någon yttre påverkan på komponenterna(skada eller glapp).

Någon som har någon aning om vad som pågår? Och om det är troligt med korrupt windows såhär ofta?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att SSDn funkar öht? Haft koll på SMART-värden under tiden på disken?

En SSD från -12 kan säkert gå i graven.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Ser du os SSDn i bios eller inte?
Funkar det att starta i felsäkert läge?

Permalänk

Kanske sata-porten/ sladden som glappar, här du möjlighet att testa med annan sladd och port?

Permalänk
Medlem

Tydligen så bruka SSD ofta gå sönder plötsligt och backup är därför mycket viktigt.

Koppla ur alla diskar utom SSD med Windows. Testar andra SATA kablar och SATA portar på moderkortet för dom kan också gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du kollat så att SSDn funkar öht? Haft koll på SMART-värden under tiden på disken?

En SSD från -12 kan säkert gå i graven.

Disken från 2012 bytte jag 2017, när den rensades och numera har jag spel på den.
Disken jag har windows på är således från 2017. Bara 1,5 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag tog bort båda grafikkorten så kommer jag så långt att jag passerar bios. Ser att jag skrivit att jag kom lika långt med ena grafikkortet monterat igårkväll. Nu var jag iaf tvungen att ta bort båda. Oklart om jag skrev fel igår.
Jag kunde gå in i bios och där finns diskarna, så jag väljer systemdisken och då kommer jag in i windows.
Allt är som vanligt, förutom att jag kör på moderkortets inbyggda grafik.
Men att stänga av datorn, återmontera ett kort eller två och sedan starta igen så är skärmarna svarta...
Nu la jag i windowsskivan och ska köra reparation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kopplade loss sata kablarna från både ssd och moderkort, men som sagt, disken syns ju i bios och windows går utan grafikkort monterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Jag kopplade loss sata kablarna från både ssd och moderkort, men som sagt, disken syns ju i bios och windows går utan grafikkort monterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det bara boot ordningen som inte funkade efter du tagit ur batteriet.
Således är ssd ok.
Grafikkorten däremot låter inte bra.
Prova med 1 och 1 i båda portarna om du har 2.
Vore bra att du kollar i bios efter graphic, efter den ska det stå : auto eller igpu+gpu. Det ska inte bara stå igpu.
Kolla det innan du prövar grafikkorten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Startgas:

När jag tog bort båda grafikkorten så kommer jag så långt att jag passerar bios. Ser att jag skrivit att jag kom lika långt med ena grafikkortet monterat igårkväll. Nu var jag iaf tvungen att ta bort båda. Oklart om jag skrev fel igår.
Jag kunde gå in i bios och där finns diskarna, så jag väljer systemdisken och då kommer jag in i windows.
Allt är som vanligt, förutom att jag kör på moderkortets inbyggda grafik.
Men att stänga av datorn, återmontera ett kort eller två och sedan starta igen så är skärmarna svarta...
Nu la jag i windowsskivan och ska köra reparation.

Skickades från m.sweclockers.com

Nätaggregatet?

Kan du testa ett annat?
Det verkar inte orka med att driva systemet mer med 2 grafikkort.
Så det kanske är på väg att gå sönder.

Permalänk
Medlem

Japp, boot ordningen funkar vid varje uppstart nu.
Vill dock inte fungera med vare sig ett kort eller båda korten.
Jag kollar i bios nu men hittar ingenting om GPU, men om inga GPU är installerade så finns det kanske ingen info alls om GPU i bios?

Ja, det känns ju som att det kan vara nätaggregatet som inte orkar med längre.
Men hur mycket drar ett grafikkort på idle jämför med HDD och SSD? Jag har kopplat ur mina 2 HDD och 1 SSD, och ena grafikortet. Tycker att borde kunna vara tillräckligt, när den går igång utan båda grafikkorten men med alla 4 diskar inkopplade.
Men GPU drar kanske såpass mycket mer än en HDD?

Har tyvärr inget annat nätagg att testa med. Så vore ju lite onödigt att köpa ett nytt om något annat orsakar felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Japp, boot ordningen funkar vid varje uppstart nu.
Vill dock inte fungera med vare sig ett kort eller båda korten.
Jag kollar i bios nu men hittar ingenting om GPU, men om inga GPU är installerade så finns det kanske ingen info alls om GPU i bios?

Ja, det känns ju som att det kan vara nätaggregatet som inte orkar med längre.
Men hur mycket drar ett grafikkort på idle jämför med HDD och SSD? Jag har kopplat ur mina 2 HDD och 1 SSD, och ena grafikortet. Tycker att borde kunna vara tillräckligt, när den går igång utan båda grafikkorten men med alla 4 diskar inkopplade.
Men GPU drar kanske såpass mycket mer än en HDD?

Har tyvärr inget annat nätagg att testa med. Så vore ju lite onödigt att köpa ett nytt om något annat orsakar felet.

Tex när sämre nätagg delvis går sönder, blir utsliten mm kan man få alla möjliga konstiga fel. Det beror på att nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan börja ge konstiga fel när nätagget har problem.

När du köper nätagg bör du veta hela namnet på nya och vilka grafikkort för att kunna avgöra om nya är tillräckligt bra. Gäller det problem kan nätaggets ca ålder också behövas.

När grafikkort tester och folk i forum säger att ett visst antal watt räcker så menar dom med BRA nätagg. Budget och skräp nätagg vill man inte ha för de orsakar ofta problem efter en tid oavsett hur långt över kraven deras siffror ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tex när sämre nätagg delvis går sönder, blir utsliten mm kan man få alla möjliga konstiga fel. Det beror på att nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan börja ge konstiga fel när nätagget har problem.

När du köper nätagg bör du veta hela namnet på nya och vilka grafikkort för att kunna avgöra om nya är tillräckligt bra. Gäller det problem kan nätaggets ca ålder också behövas.

När grafikkort tester och folk i forum säger att ett visst antal watt räcker så menar dom med BRA nätagg. Budget och skräp nätagg vill man inte ha för de orsakar ofta problem efter en tid oavsett hur långt över kraven deras siffror ligger.

Mitt nuvarande nätagg heter Silverstone Strider, 1000W, 80 plus, Gold. Så jag har väl tänkt att det är bra kvalitet, men det har gått nästan dagligen i 7 års tid så det kan väl vara slitet.

Permalänk
Medlem

Nu gick datorn igång med ena grafikkortet monterat.
Tänkte jag skulle ladda hem senaste drivrutinerna, men installation kan inte slutföras pga inget grafikkort anslutet. Datorn känner alltså inte av kortet är inkopplat.

Är den slutgiltiga tolkningen att det är nätaggregatet som är defekt?