M.2 SSD eller vanlig 2.5" SSD?

Permalänk

M.2 SSD eller vanlig 2.5" SSD?

Tjena! Jag undrar hurvida m.2 SSD är värt för mig som spelar mycket eller om jag bara ska köra på med en vanlig 2.5" SSD? De med 1tb+ börjar gå ner i pris alltmer nu varför denna fundering poppade upp i min lilla hjärna! För övrigt använder jag väl datorn rätt vardaligt, ser film, youtube kanske något skrivarbete i Microsoft Word men det är väl i princip allt jag gör på datorn. Kanske en vanlig 2.5" för OS och en m.2 för spel?

Permalänk
Medlem

Vanlig 2,5 SSD duger för allt du vill göra.

Men m.2 eller 2.5" är egentligen missvisande om det är hastigheten du menar. Det som avgör hastigheten är NVMe eller SATA. Det finns m.2 sata SSD som inte är snabbare än 2.5" SSD.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Vanlig 2,5 SSD duger för allt du vill göra.

Men m.2 eller 2.5" är egentligen missvisande om det är hastigheten du menar. Det som avgör hastigheten är NVMe eller SATA. Det finns m.2 sata SSD som inte är snabbare än 2.5" SSD.

Märker man dock rent spontant någon skillnad dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Torhrolfr: Nää du märker ingen skillnad mellan dem 2 i spel. Knappt någon skillnad i övrigt heller. Kör en vanlig SSD å spara några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Tycker m.2 (x4 modeller) gör att Windows känns mer responsivt. Kan vara ren placebo. Fördelen är väl att man slipper sladdar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Nån spontant som vet va en m2. Ssd klarar för temperatur. Körde stresstest idag å tempen låg på 55grader som max enligt HWm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt för spel så är det strunt samma. De har båda grym prestanda och det är väldigt få tillfällen NVMe-M.2 skulle vara märkbart bättre. Däremot så är ju M.2-diskarna vansinnig små så om man har riktigt små chassin är de ju att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Tjena! Jag undrar hurvida m.2 SSD är värt för mig som spelar mycket eller om jag bara ska köra på med en vanlig 2.5" SSD? De med 1tb+ börjar gå ner i pris alltmer nu varför denna fundering poppade upp i min lilla hjärna! För övrigt använder jag väl datorn rätt vardaligt, ser film, youtube kanske något skrivarbete i Microsoft Word men det är väl i princip allt jag gör på datorn. Kanske en vanlig 2.5" för OS och en m.2 för spel?

M.2 är bara en formfaktor och avgör inte hur snabb den är, skillnaden är vilket gränssnitt den använder, PCIe eller SATA.

PCIe som är den snabba disken är endast lönt till systemdisken vad gäller hastigheten, som speldisk funkar en vanlig SATA lika bra.
Att tänka på är också att en M.2 PCIe disk gör att du inte kan använda 1 - 2 av de vanliga SATA portarna beroende på om du använder M.2:1 eller M.2:2 slottet, kolla manualen för moderkortet vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Ta till exempel de här två:

2.5" SSD
https://www.inet.se/produkt/4300686/samsung-860-evo-500gb?gcl...

M.2 NVMe
https://www.inet.se/produkt/4300792/samsung-970-evo-500gb?gcl...

Jag hade tagit NVMe disken alla dagar i veckan, bara att slippa sladdarna är värt de extra 250kr
Med NVMe disken känns Windows mycket mer responsivt.

Permalänk
Medlem

Köp en vanlig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torhrolfr:

Märker man dock rent spontant någon skillnad dock?

Skickades från m.sweclockers.com

hade ssd sata samsungs pro
köpte deras 960 evo M.2 version och jag märkte skillnad.
windows ska installeras på den snabbaste och en m.2 är ofta att föredra där

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

hade ssd sata samsungs pro
köpte deras 960 evo M.2 version och jag märkte skillnad.
windows ska installeras på den snabbaste och en m.2 är ofta att föredra där

En m.2 för OS och en 2.5 för spel med andra ord. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

En m.2 för OS och en 2.5 för spel med andra ord. 😊

Nej en PCIe för OS och en SATA för spel, m.2 och 2.5 är bara formfaktors och har inget med hastigheten att göra

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från 980Ti och 840Evo till 1080 + 970evo.

Skillnaden är enorm i PUBG, men det kan vara grafikkortets förtjänst, men jag vill tro att SSD också påverkar, saknar dock bevis utan det är enbart min subjektiva åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Uppgraderade från 980Ti och 840Evo till 1080 + 970evo.

Skillnaden är enorm i PUBG, men det kan vara grafikkortets förtjänst, men jag vill tro att SSD också påverkar, saknar dock bevis utan det är enbart min subjektiva åsikt

Att förändra flera variabler samtidigt är inget bra sätt att utröna vilken förändring som bidrog med vad. Byt tillbaka till ditt förra grafikkort, men behåll den nya SSD:n och återkom efter att ha testat och jämfört😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att förändra flera variabler samtidigt är inget bra sätt att utröna vilken förändring som bidrog med vad. Byt tillbaka till ditt förra grafikkort, men behåll den nya SSD:n och återkom efter att ha testat och jämfört😀

Skickades från m.sweclockers.com

Haha indeed, har dock sålt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att tänka på är också att en M.2 PCIe disk gör att du inte kan använda 1 - 2 av de vanliga SATA portarna beroende på om du använder M.2:1 eller M.2:2 slottet, kolla manualen för moderkortet vad som gäller.

vänta lite nu..
Jag har ett MSI H100i . Den har 4 sata portar och en m.2 plats. Om jag sätter in en PCI-e baserad M.2 (samsung 970 EVO) så påverkar det väl inte mina SATA platser? Kan väl fortfarande använda 4 sata portar för hårddiskar?

Däremot om jag använder en SATA baserad m.2 disk så ryker någon av de vanliga SATA portarna på morderkortet och jag kan ha färre vanliga hårddiskar inkopplade då.
Korrekt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersBlomdahl:

Nån spontant som vet va en m2. Ssd klarar för temperatur. Körde stresstest idag å tempen låg på 55grader som max enligt HWm.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen som allt annat kisel, runt 100 grader plus minus 20

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vänta lite nu..
Jag har ett MSI H100i . Den har 4 sata portar och en m.2 plats. Om jag sätter in en PCI-e baserad M.2 (samsung 970 EVO) så påverkar det väl inte mina SATA platser? Kan väl fortfarande använda 4 sata portar för hårddiskar?

Däremot om jag använder en SATA baserad m.2 disk så ryker någon av de vanliga SATA portarna på morderkortet och jag kan ha färre vanliga hårddiskar inkopplade då.
Korrekt?

Kan faktiskt inte hitta något gällande det moderkortet (H100i finns inte, tittade på H110i pro) men har kollat på ett par ASUS moderkort och på dom korten jag kollat är det enligt den beskrivningen jag gjorde ovan.
Antingen har m.2 porten egna pcie lanes eller så delar den med sata portarna.
Många gånger när ett moderkort har 2st m.2 portar har m.2:1 egna lanes för att funka i sata mode/hastighet, stoppar man i en m.2 pcie disk så tar den ytterligare lanes från en av sata portarna som då inte kan användas. M.2:2 porten har enbart delade lanes och tar antingen 1 eller 2 portar beroende på om du ansluter en sata eller pcie disk.

Sen kan jag inte garantera att alla tillverkare har gjort denna lösningen och inte heller att alla modeller har det, men de jag tittat på har haft den lösningen och den är ganska vanlig om jag förstått det rätt.

Edit: Så att den bara skulle ta sata portar om det är en m.2 sata är fel, däremot tar den max 1 port medans en m.2 pcie kan ta upp till 2 portar.

Edit 2: Sen kan det vara så att ditt moderkort inte stödjer m.2 pcie (nvme) utan bara klarar m.2 sata och att din m.2 port har egna lanes för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan faktiskt inte hitta något gällande det moderkortet (H100i finns inte, tittade på H110i pro) men har kollat på ett par ASUS moderkort och på dom korten jag kollat är det enligt den beskrivningen jag gjorde ovan.
Antingen har m.2 porten egna pcie lanes eller så delar den med sata portarna.
Många gånger när ett moderkort har 2st m.2 portar har m.2:1 egna lanes för att funka i sata mode/hastighet, stoppar man i en m.2 pcie disk så tar den ytterligare lanes från en av sata portarna som då inte kan användas. M.2:2 porten har enbart delade lanes och tar antingen 1 eller 2 portar beroende på om du ansluter en sata eller pcie disk.

Sen kan jag inte garantera att alla tillverkare har gjort denna lösningen och inte heller att alla modeller har det, men de jag tittat på har haft den lösningen och den är ganska vanlig om jag förstått det rätt.

Edit: Så att den bara skulle ta sata portar om det är en m.2 sata är fel, däremot tar den max 1 port medans en m.2 pcie kan ta upp till 2 portar.

Edit 2: Sen kan det vara så att ditt moderkort inte stödjer m.2 pcie (nvme) utan bara klarar m.2 sata och att din m.2 port har egna lanes för detta.

Jag har H110i pro ursäkta.
Jag ska kolla närmare om jag hittar ifall m.2 slotten tar SATA lanes eller inte. svårt att hitta exakt detta.

Edit 1: Hittade detta... http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3396994/pcie-mode.ht...
Ganska tekniskt svar den sista posten men jag tror det han säger är att det inte kommer deaktivera någon SATA port.
Hur uppfattar du det?

Edit2: Dum jag är. gick ju scrolla ner ännu mer där samma snubbe förtydligar sitt svar. Alltså att det bör gå att använda en disk i m.2 slotten utana tt påverka SATA portarna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja M.2 för att den är mindre och tar således mindre plats i burken. Du slipper sladdar och bös och annats stoppar upp luftflödet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har H110i pro ursäkta.
Jag ska kolla närmare om jag hittar ifall m.2 slotten tar SATA lanes eller inte. svårt att hitta exakt detta.

Hittade detta... http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3396994/pcie-mode.ht...
Ganska tekniskt svar den sista posten men jag tror det han säger är att det inte kommer deaktivera någon SATA port.
Hur uppfattar du det?

Jupp, jag tolkar det på samma sätt.
Värt att tänka på är det gäller just detta moderkortet, byter man så får man se vad som gäller för det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Edit: Så att den bara skulle ta sata portar om det är en m.2 sata är fel, däremot tar den max 1 port medans en m.2 pcie kan ta upp till 2 portar.

Edit 2: Sen kan det vara så att ditt moderkort inte stödjer m.2 pcie (nvme) utan bara klarar m.2 sata och att din m.2 port har egna lanes för detta.

Va? det beror ju på moderkort och chipset.

Med Z390 och två PCIe M.2-diskar så har man fortfarande alla SATA-portar lediga. Med en M.2 SATA och en M.2 PCIe så försvinner en SATA-port.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Va? det beror ju på moderkort och chipset.

Med Z390 och två PCIe M.2-diskar så har man fortfarande alla SATA-portar lediga. Med en M.2 SATA och en M.2 PCIe så försvinner en SATA-port.

Jo det verkar som dom ändrat lite på nyare moderkort, sist jag kollade i manualer var Z97 eller Z170.
Sen kan man också köra i antingen X2 eller X4 hastighet över pcie, men då verkar det ta 2 sata portar.

Så man får nog kolla varje moderkort vad det är som gäller för just det, verkar skilja en del.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så spelar det i överlag inte så stor skillnad när det kommer till spel, såg något test som visade att det var typ 1-2s skillnad mellan NVME och sata ssd.

Därmed sagt så om du spelar path of exile så gör det stor skillnad. Då spelet laddar all data dynamiskt allt eftersom eller hur jag ska beskriva det.
Finns ett "meme" om detta att spelet är ospelbart på en icke ssd, vilket det ligger en del sanning i.

Har man en vanlig 7200 rpm snurrdisk så kan det ta upp till 10 minuter innan spelet är laddat och klart, sedan får man lätt stutters i spelet när olika saker ska laddas, allt detta försvinner med ssd. Tar kanske en eller en halv minut för en standard SSD att ladda.

Har själv ingen NVME just nu, men ett bra exempel var när en streamer som under en race competition eller hur jag nu ska förklara det lättast.

Han crashade 3 gånger under spelets gång, men tack vare NVME disken så hade han igång PoE på typ 10 sekunder om ens det. Det var snarare internet som slöade ner hans loadings innan han var tillbaka i spelet.
Dvs disken var snabbare än vad servrarna han skicka och ta emot information att han ens hade spelet öppet.

I vilket fall som helst så vann denna snubbe tävlingen, trots sina 3 crasher som i övriga fall skulle kosta honom flera minuter vilket är skillnaden mellan vinst eller förlust i ett speedrace. Lite svårt att förklara hur stor skillnaden egentligen är om man inte själv spelar spelet.

Men jag hade valt en NVME över en sata ssd om jag hade haft det valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo det verkar som dom ändrat lite på nyare moderkort, sist jag kollade i manualer var Z97 eller Z170.
Sen kan man också köra i antingen X2 eller X4 hastighet över pcie, men då verkar det ta 2 sata portar.

Så man får nog kolla varje moderkort vad det är som gäller för just det, verkar skilja en del.

På Z390 kan man ha två NVMe i 4X (men bandbredden delas mellan båda diskarna) utan att SATA-portar påverkas.

På min nya dator har jag en Samsung 970 EVO 1TB för spel och en Toshiba 256GB NVMe för OS och program (sen kommer det fyllas på med SATA-diskar).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om du har m2-platser så kan du definitivt köra på en sådan SSD. Men du behöver inte köra på NVMe om du inte har behov av det, ta en med SATA-gränssnitt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Finns många videos på youtube som visar skillnaden mellan nvme / ssd / hdd.
Oftast skiljer det bara en sekund mellan nvme och ssd i spel.

https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo&t=172s

Men i Windows-miljö är oftast Nvme snabbare än en sekund.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Man slipper sladdarna, men sen när man får slut på utrymme och måste köpa fler SSD finns det ingen mer plats för M.2. och då är sladdhärvan tillbaka

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vänta lite nu..
Jag har ett MSI H100i . Den har 4 sata portar och en m.2 plats. Om jag sätter in en PCI-e baserad M.2 (samsung 970 EVO) så påverkar det väl inte mina SATA platser? Kan väl fortfarande använda 4 sata portar för hårddiskar?

Däremot om jag använder en SATA baserad m.2 disk så ryker någon av de vanliga SATA portarna på morderkortet och jag kan ha färre vanliga hårddiskar inkopplade då.
Korrekt?

Om jag inte har själv missuppfattat så delas ofta PCIE-lanes mellan SATA och PCIE portar, så om du ansluter en PCIE SSD så försvinner ev. några SATA portar. Jag själv har förlorat två stycken när jag anslöt min PCIE SSD.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova