Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008

Backup mot molnet 2019

Med inspiration från denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544310-brand-harddisk...
Så sitter jag och funderar vad finns det för vettiga backuplösningar i molnet?
Vi har ju Onedrive, Google Drive, dropbox osv men vad är egentligen bäst?
Frågan är bred så får försöka smalna av den lite.

Jag har idag 1 mobiltelefon (android), en laptop och en stationär dator jag skulle vilja ha säker backup av.
Google drive hade nog varit enklast men känner att det är lite av en risk att lägga det hos google. De säljer väl ut min information till högstbjudande. Då kanske Fortlax hade varit bäst sett till informationssäkerhet men det tror jag inte jag har råd med.

Så någonstans en balansgång där jag fortfarande äger min data och betalar för att någon ska lagra den, finns det?

Jag är har inte riktigt klargjort hur mycket lagring jag behöver men skulle uppskatta under 100GB.

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Jag använder de service providers som jag bedömer minst sannolika att upphöra med tjänsten (Google, Microsoft). Stabilitet går före pris alla dagar i veckan imo.

Känsliga saker krypterar jag, så har inga privacy issues där. Sedan har de (troligtvis) ganska hårda regler, jag försökte få Microsoft att kolla på en skadad fil som inte gick att nå via OneDrive men de kunde inte hjälpa till p.g.a. sekretess (de har ingen behörighet att försöka ladda ned användarnas filer, även om du ber om det).

Office 365 är ju rätt oslagbart prismässigt vad man får, annars verkar Google Drive ha lägre overhead, OneDrive äter upp prestandan emellanåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av grönsaksröra:

Jag använder de service providers som jag bedömer minst sannolika att upphöra med tjänsten (Google, Microsoft). Stabilitet går före pris alla dagar i veckan imo.

Känsliga saker krypterar jag, så har inga privacy issues där. Sedan har de (troligtvis) ganska hårda regler, jag försökte få Microsoft att kolla på en skadad fil som inte gick att nå via OneDrive men de kunde inte hjälpa till p.g.a. sekretess (de har ingen behörighet att försöka ladda ned användarnas filer, även om du ber om det).

Office 365 är ju rätt oslagbart prismässigt vad man får, annars verkar Google Drive ha lägre overhead, OneDrive äter upp prestandan emellanåt.

Tack för svaret. Jag har ingen information som är känslig i den bemärkelsen, bara lite tråkigt om den skulle försvinna. Tex bilder osv. Läste ett test där Google Drive var med och de ansåg att det var långsam uppladdning dit något du upplevt?

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

@Litenskit: Elgiganten Cloud med Jotta som leverantör kan vara värt att tänka på.
59 kr i månaden för helt obegränsad lagring, har nog aldrig sett billigare än så.

Asus Rog Strix Z370-H Gaming - Intel i7 8700K @ stock - Noctua NH-D15 - Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC Gaming - Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) / 3000Mhz / - Evga Supernova G3 750W - Samsung 250gb 840 EVO - OCZ Vertex 460A 480GB - Samsung 500gb 850 EVO - Fractal Design Define S - AOC AGON AG271QG / 27" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Whiskey89:

@Litenskit: Elgiganten Cloud med Jotta som leverantör kan vara värt att tänka på.
59 kr i månaden för helt obegränsad lagring, har nog aldrig sett billigare än så.

Ser definitivt intressant ut. Ska kika mer på det, skulle annars kosta 67,5:-/månad om man tar direkt via jotta. Ska överväga om det är värt att slippa mellanhanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Man kan ju också sätta upp ett eget cloud. Precis som du så kända jag mig inte bekväm med att någon annan ska ha mina filer/uppgifter hos sig. Dessutom är det gratis och inga begränsningar på lagringsstrolek. Det var mycket jobb att få till, men det var det värt.

Bytt nick från Defcon till Eazy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Mega är min favorit -> https://mega.nz/
50GB gratis och end to end krypterat (mega själva vet inte vad du lagrar).
Har du väldig känslig info eller inte litar på dom så lägg till ett lager kryptering själv.

Kör personligen
Enhter (mobil dator mm) -> NAS (raid5) -> NAS (raid5) hos kompis.
Så jag håller samtlig data inom min egen ägo och kontroll, dock är det inget billigt alternativ direkt.

CPU: 1600x @ 4Ghz 1.35Vcore
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Xbox one X (Helt ny på konsol sedan dec -18).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Litenskit:

Med inspiration från denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544310-brand-harddisk...
Så sitter jag och funderar vad finns det för vettiga backuplösningar i molnet?
Vi har ju Onedrive, Google Drive, dropbox osv men vad är egentligen bäst?
Frågan är bred så får försöka smalna av den lite.

Jag har idag 1 mobiltelefon (android), en laptop och en stationär dator jag skulle vilja ha säker backup av.
Google drive hade nog varit enklast men känner att det är lite av en risk att lägga det hos google. De säljer väl ut min information till högstbjudande. Då kanske Fortlax hade varit bäst sett till informationssäkerhet men det tror jag inte jag har råd med.

Så någonstans en balansgång där jag fortfarande äger min data och betalar för att någon ska lagra den, finns det?

Jag är har inte riktigt klargjort hur mycket lagring jag behöver men skulle uppskatta under 100GB.

Blev nyfiken. Vad valde du tillslut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Christiaan:

Blev nyfiken. Vad valde du tillslut?

Inget ännu, har knappt gått 5 timmar. Funderar på antingen ett eget moln eller Jottacloud just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

@Litenskit: Där ser man! Trodde att tråden var några dagar gammal

Vet du om man måste ha en kopia av allt på datorn, likt iCloud drive?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Christiaan:

@Litenskit: Där ser man! Trodde att tråden var några dagar gammal

Vet du om man måste ha en kopia av allt på datorn, likt iCloud drive?

Det har jag svårt att se att man måste, och det vill jag inte heller ha. Ganska onödigt att köra backup mot molnet på spelinstallationer.