Väggfästa TV - Oklart vilken typ av vägg.

Permalänk

Väggfästa TV - Oklart vilken typ av vägg.

Hej!
Jag vill fästa en 65 tums tv på min vägg. Den väger alltså 21 kilo när stativet inte är monterat. Jag har köpt ett väggfäste. Det är endast tiltbart, alltså ingen vridning i sidled och det är ingen arm som sticker ut från väggen. Jag läste online och förstod att molly-pluggar var det jag skulle satsa på om jag inte kunde hitta reglarna bakom väggen.

Sagt och gjort så försökte jag hitta reglarna. Knackade på väggen men tyckte inte jag kunde urskilja något... köpte en billig regeldetektor men den ger olika resultat varje gång. Så jag litar inte på den. Jag använde den iaf för att försäkra mig och att det inte var något strömförande på platsen jag tror jag kommer fästa fästet.

Jag kontaktade min hyresvärd som sa att det var en gipsvägg och jag trodde även det var gips efter att ha knackat på den lite.
När jag provborrade förväntade jag mig dubbel eller enkelgips, då jag förstått att det var alternativen. Men till min förvåning så kommer jag inte fram till något hålrum. Jag har borrat ca 60mm in i väggen och jag är ganska säker på att det varit gips hela vägen. Jag funderar på om det kanske varit gips i början och sedan efter x antal mm det övergått i något annat men då tycker jag att dammet som kommit ur väggen borde förändrats, vilket det enligt mig inte gjort, samt att det känts likadant när jag borrat dvs. att det låtit och känts likadant hela vägen när jag borrat, jag tänker att om jag plötsligt borrat in i ett annat material hade det förändrats?

Jag testade även att borra cirka 30cm snedd nedåt för att jag tänkte att jag kanske stötte på en regel vid första borrningen (dock borde ju regeln vara i trä och då borde jag känt om jag stött på den?) men fick även samma resultat här, ett hål cirka 60mm djupt där jag tror att det är bara gips jag borrat igenom. Jag funderade på på om det kanske finns så tjocka gipsväggar? Trippelgips? Eller är det gipsskivor ovanpå något annat material?
Det är ett badrum på andra sidan väggen jag borrar i och jag tänker att därför vill jag inte borra så långt in!

*bild på väggen, man kan även se mina två små borrade hål*

Mitt mål är som sagt att fästa min relativt lätta tv på väggen och jag funderar nu hur jag bäst kan göra det? Ska jag fortsätta borra några mm till och hoppas att jag kommer till ett hålrum, för att använda mollypluggar (om det finns så långa, dessutom behöver de väl extra plats bakom gipsskivan och därför kanske inte får plats?)
Ska jag använda en lösning som inte kräver ett hålrum inne i väggen?
edit:
Hela huset är bygget 1969, det är en lägenhet jag bor i.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk

Kommer det bara gips ur borrhålet? inget trä?

edit: är det byggt ordentligt bör det sitta reglar var 60:e cm från början av väggen räknat, normal storlek på träregel är 45mmx45mm är det ett modernt hus kan det vara plåtreglar, sitter (bör sitta) på samma avstånd.
regel
---|----------------------------60cm-------------------------|---

typ

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kommer det bara gips ur borrhålet? inget trä?

Bara gips vad jag kan se! Samma gråa damm, det är inte träspån liksom.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Skrivet av Falukorvig:

Bara gips vad jag kan se! Samma gråa damm, det är inte träspån liksom.

editerade inlägget ovan

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kommer det bara gips ur borrhålet? inget trä?

edit: är det byggt ordentligt bör det sitta reglar var 60:e cm från början av väggen räknat, normal storlek på träregel är 45mmx45mm är det ett modernt hus kan det vara plåtreglar, sitter (bör sitta) på samma avstånd.
regel
---|----------------------------60cm-------------------------|---

typ

Ja, jag läste också något om det med mina knackningar och regeldetektorn avslöjade ingenting... Ska jag testa borra cirka 60 cm från väggkanten? Jag la upp en bild också men den verkar inte vilja synas, den kanske avslöjar något?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Gips låter knappt något från själva väggen när du borrar, om det gnisslar men är ändå ganska lätt att borra i så kan det vara lättbetong vilket kräver vanliga plastplugg (om det inte är allt för poröst och släpper jättelätt). Gips är dessutom vitt medan lättbetong är ljusgrått eller ljusgrått med en blå ton.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Gips låter knappt något från själva väggen när du borrar, om det gnisslar men är ändå ganska lätt att borra i så kan det vara lättbetong vilket kräver vanliga plastplugg. Gips är dessutom vitt medan lättbetong är ljusgrått eller ljusgrått med en blå ton.

Jag skulle nog säga att dammet är ljusgrått! Ska jag borra lite och lägga upp en bild?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Jag skulle nog säga att dammet är ljusgrått! Ska jag borra lite och lägga upp en bild?

Det kan säkerligen hjälpa

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Det kan säkerligen hjälpa

Här gjorde jag en video:

och två bilder, dammet ser lite vitare ut med svart bakgrund än vad det faktiskt är.

jag fixade även bilden i första inlägget

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Är det ett badrum bakom väggen?
Med vattentätt ytskikt?

Borra inte för långt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Är det ett badrum bakom väggen?
Med vattentätt ytskikt?

Borra inte för långt.

Jag kan NADA om sådant men det borde ju vara det, och ja borra för långt vill jag unvdika. Jag stannade efter cirka 6 cm in i väggen nu!
Hela huset är bygget 1969, det är en lägenhet jag bor i.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna vara någon typ av lättbetong. Prova med nån plugg för massiva material, är det väldigt poröst i väggen kan det vara en idé att trycka in montagelim lr likande i hålet innan du trycker i pluggen.

Permalänk
Medlem

gips bara att kolla vart du ska ha tv'n och borra föra molly/gipsankare/expander.
Men köp inte ett fäste där du kan vrida och tillta tv'n massor för det blir väldigt stor belastning på väggen med ett sådant fäste.

När jag får sätta tv'n via jobbet hos olika personer och dom har en gipsvägg där man inte kan hitta någon regel så sätter jag inte upp vrid/tilt bart fäste dom för kan inte garantera att det håller.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är lättbetong, https://www.k-rauta.se/produkt/lattbetongplugg-essve-10x55-50... absolut bästa pluggen för lättbetong👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

gips bara att kolla vart du ska ha tv'n och borra föra molly/gipsankare/expander.
Men köp inte ett fäste där du kan vrida och tillta tv'n massor för det blir väldigt stor belastning på väggen med ett sådant fäste.

När jag får sätta tv'n via jobbet hos olika personer och dom har en gipsvägg där man inte kan hitta någon regel så sätter jag inte upp vrid/tilt bart fäste dom för kan inte garantera att det håller.

Han har borrat 60mm djupt och det är inte hålrum än. 5st gipsskivor på varandra? Och vanliga produkter för gips är gjorde för att använda hålrummet på baksidan. Efter som det är ett MASSIVT material måste plugg för det användas i vilket fall som helst. Oavsett materialet.
Jag hade testat med en universalplugg som expanderar bra, och med montagelim eller liknande
Den pluggen som rekommenderades i förra svaret borde funka fint!

Stavfel
Permalänk
Skrivet av ezah:

Ser ut att kunna vara någon typ av lättbetong. Prova med nån plugg för massiva material, är det väldigt poröst i väggen kan det vara en idé att trycka in montagelim lr likande i hålet innan du trycker i pluggen.

Skrivet av vinylens:

gips bara att kolla vart du ska ha tv'n och borra föra molly/gipsankare/expander.
Men köp inte ett fäste där du kan vrida och tillta tv'n massor för det blir väldigt stor belastning på väggen med ett sådant fäste.

När jag får sätta tv'n via jobbet hos olika personer och dom har en gipsvägg där man inte kan hitta någon regel så sätter jag inte upp vrid/tilt bart fäste dom för kan inte garantera att det håller.

Skrivet av Dimetikon:

Det är lättbetong, https://www.k-rauta.se/produkt/lattbetongplugg-essve-10x55-50... absolut bästa pluggen för lättbetong👍

Tack för svaren! Skönt att veta att det är lättbetong! Då köper jag nog sådana pluggar och sätter upp så fort jag kan! Uppdaterar inom några dagar om hur det gått. Grymt att sweclockers medlemmer alltid hjälper

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Tack för svaren! Skönt att veta att det är lättbetong! Då köper jag nog sådana pluggar och sätter upp så fort jag kan! Uppdaterar inom några dagar om hur det gått. Grymt att sweclockers medlemmer alltid hjälper

Kanske lite väl stor plugg han länkade, vanlig universalplugg (med 30-50 mm längd) ska utan problem hålla vikten.

Permalänk

lättbetong är stumt (som sten) säkerligen puts utanpå också, mjukt först, sen hårdare = lättbetong/hålsten, gips låter mer "trum"-likt, knacka..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kanske lite väl stor plugg han länkade, vanlig universalplugg (med 30-50 mm längd) ska utan problem hålla vikten.

Okej, nu har jag inhandlat 6st sådana iaf. jag har universalpluggar också. Kanske är bättre att använda universal med tanke på att jag måste fixa väggen sedan när jag flyttar? Eller det kanske inte blir så stor skillnad efter de? Ett större hål bara?

Skrivet av adfactory:

lättbetong är stumt (som sten) säkerligen puts utanpå också, mjukt först, sen hårdare = lättbetong/hålsten, gips låter mer "trum"-likt, knacka..

Tack för infon! Jag är nybörjare och det var nog det i kombination med att hyresvärden som sa att det bar gips som gjorde mig övertygad om att det var gips..

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |