Tangentbord och mus fungerar inte (inte ens vid uppstart)

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus fungerar inte (inte ens vid uppstart)

Efter att jag flyttade på datorn så har tangentbordet och musem slutat fungera totalt. Detta har hänt förut mem efter ett antal omstarter ochväxlande mellan olika portar så löste det sig. Jag försökte nyligen kära ett linux start upp usb men datorn gicl nara förbi . Antigen beror det på att jag måste ha tangentbordet för att välja att starta upp med det, eller så känner den helt enkelt inte av det eftersom portarna inte fungerar.

När jag sökt så har de flesta som haft samma problem kunnat amvända portarna i bios-menyn, men eftersom mitt inte ens funkar i uppstart så försökte jag komma åt menyn genom att avbryta uppstarten och nu står det

"all settings were reset to default values. The previous overklock settings have failed, system have been restored to its default settings.
Press F1 to run setup
Press F2 to load default values and run setup"

Men jag kan ju inte trycka! Samma sak stog också när jag ändrade på en liten switch på moderkortet som jag hittade via manualen .

Jag har ingångar för ps2 mus eller vad nu dwn gamla varianten heter men hittar ingwn sådan mus eller tangentbord varesig att låna ellee köpa. Går säkert att beställa men jag vet ju inte om det fungerar och börjar wn distanskurs om ett par dagar.

Moderkorter heter: x79a-gd45 eller X79A-GD45-EN stod ena på kortet och andra på manualen som jag goglade fram som verkade stämma (så jag hittade switchen)

Tacksam för svar /Björn

Permalänk
Medlem

@Wtzenb: Det finns/fanns adaptrar för att ansluta USB möss/tangentbord till ps/2 hål med.
Har du tur, bor du "rätt", så finns det sådana i en affär inom promenadavstånd från dig.

adapter usb ps/2

/Curt

infogat länk
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@Wtzenb: Jag antar att det INTE är en märkes dator.

Koppla ur ALLA diskar/DVD, kablarna till diskar/DVD, USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord, kring utrustning.

Nollställ bios. Antingen gör du som moderkorts manualen säger eller så tar du bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln så vara utdragen vid båda sätten.

Koppla sen in tangentbordet igen. Fixa Felet INNAN du kopplar in mus mm igen. Glöm inte att både chassit och baksidan av datorn kan ha USB portar du kan testa tangentbordet.

Tex kan man behöva ta bort trasig pryl/kabel och nollställa innan resten av datorn startar normalt igen. Också lättare att hitta fel med färre saker inblandade.

Edit:
Gällande PS/2 adaptar så är det inte alltid dom funkar i bios. Helst vill man felsöka med riktiga PS/2 tangentbord. Låna ett USB tangentbord när du ändå är letar för att utesluta din gamla.

Permalänk
Medlem

Annan mus och annat tangentbord har jag provat mem pckså dessa usb då det är allt jag har att tillgå. Ska jag alltså koppla ur grafikkort ram psv. Kommer datorn ens att starta då? Jag har varit och pillat på det där batteriet men imte fått ur det. Måste jag ha något visst verktyg eller är det bara att kämpa på? Tack för snabbt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wtzenb:

Annan mus och annat tangentbord har jag provat mem pckså dessa usb då det är allt jag har att tillgå. Ska jag alltså koppla ur grafikkort ram psv. Kommer datorn ens att starta då? Jag har varit och pillat på det där batteriet men imte fått ur det. Måste jag ha något visst verktyg eller är det bara att kämpa på? Tack för snabbt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

För att få ut batteriet kan man använda en skruvmejsel eller nått som passar. Va lugn så går det nog bra.

Du behöver se om du kommer in i bios med tangentbordet och då behöver du 5 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel
Grafikkort+Skärm

Man kan ta bort OCH sätta tillbaka grafikkort, minnen, kablar som går från chassit till moderkortet mm för att utesluta glapp mm MEN problem med USB bruka bero på något annat om USB portarna på baksidan av datorn inte heller funkar.