Permalänk
Medlem

Byte av processor

Hej!

Jag skulle behöva råd angående min cpu. Har för tillfället en i5-4460 och känner att det skulle behövas en uppgradering. Är det värt att byta till en begagnad i7-4790k eller har ni något annat tips?, och hur mycket är det värt att lägga ner?

Har ett Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3 moderkort.

Permalänk
Medlem

vad för grafikkort har du?

Permalänk
Medlem

Det kan absolut vara värt att byta till en högre klockad i7 men det beror ju på vad du har för problem nu. Kan mycket väl vara något annat som begränsar dig ex GPU eller Ramminne. Är det ex spel du vill ha mer prestanda i och du har ett GTX 760 så lär du inte märka av en processoruppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Funlo: Har ett gtx 970

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Känner bara att ibland så kan det lagga till och det skulle vara skönt med en bättre presterande cpu. Kan se att cpu:ns användning hoppar upp till 100% ibland, dock inte ofta men kan hända. Kör inte krävande spel så mitt gtx 970 grafikkort och 16gb ram borde räcka kan man kanske tycka.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker nog att du skulle stasa på en I7 7700K. Kostar ca 2000 begagnat? I7 4790K funkar säkert bra. Men 7700K är ett jätte lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe413:

Jag personligen tycker nog att du skulle stasa på en I7 7700K. Kostar ca 2000 begagnat? I7 4790K funkar säkert bra. Men 7700K är ett jätte lyft.

Problemet blir att han behöver byta moderkort, ram till ddr4 och skaffa processorn. Blir ganska mycket högre summa än att byta till 4790k som passar hans sockel redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylow:

Problemet blir att han behöver byta moderkort, ram till ddr4 och skaffa processorn. Blir ganska mycket högre summa än att byta till 4790k som passar hans sockel redan.

Jag förstår det. Men när jag uppgraderade passade jag på att sälja allt gammalt och köpa det som passar på tradera eller blocket. Mellanskillnaden blir inte jättestor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylow:

Problemet blir att han behöver byta moderkort, ram till ddr4 och skaffa processorn. Blir ganska mycket högre summa än att byta till 4790k som passar hans sockel redan.

Det är exakt så jag känner, blir väldigt mycket jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe413:

Jag personligen tycker nog att du skulle stasa på en I7 7700K. Kostar ca 2000 begagnat? I7 4790K funkar säkert bra. Men 7700K är ett jätte lyft.

Ungefär noll skillnad mellan 4790k och 7700k i spel med ett 970.

Skulle inte kalla det ett jättelyft i övriga tester heller.

https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...

Ska man ändå byta moderkort och minne också är det bättre att gå på 8700k/9xxx eller ryzen.
Vill man hålla nere priset så är 4790k / 5775c klart vettigast.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."