EU röstar ned kompromiss kring Artikel 11 och 13 – trilogmöte skjuts upp

Permalänk
Melding Plague

EU röstar ned kompromiss kring Artikel 11 och 13 – trilogmöte skjuts upp

Det föreslagna upphovsrättsdirektivet som ordförandelandet Rumänien presenterat har röstats ned. Nu ska ett nytt utkast förberedas innan Europaparlamentet kan ta ställning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enda detta betyder är att man inte har hunnit köpa alla politiker ännu. Det kommer...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

För att förslaget ska gå igenom krävs att 55 procent (kvalificerad majoritet) röstar för, men nu uppges enbart 53 procent ha röstat för. Puh en sådan god marginal då kan man sova gott.

Är det bara jag eller blir politiker bara galnare för varje år? Och nej jag syftar inte enbart på de svenska.

Permalänk
Medlem

Det är väl som alla andra omröstningar - rösta om och om igen tills det önskade resultatet som myndigheterna vill ha kommer upp, sen rösta aldrig någonsin mer på det för att det är folkets vilja.

Permalänk
Medlem

Åt hel**te med dessa artiklar, ingen har bett om dem.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Stora amerikanska företag som styr den politiska agendan även här tyvärr. Dessutom vill man att företag även ska få stämma hela länder för utebliven vinst osv. Grym utveckling vi går till mötes.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Borde finnas olika tester som politikerna måste genomgå genom åren för att följa tekniken..

Slår vad om dessa 40-75åringarna har inte en aning om vad en Mejmej (Meme) är för nåt..eller vad dessa artiklar 11 och 13 innebär..

De har bara läst snyfthistorierna från diverse bolag som är kåta på att stämma folk för att få pengar när ingen vill köpa deras skräp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det här med upphovsrätten har gått alldeles för långt ärligt talat. Finns det några gränser för hur långt vissa kan gå för att få maximalt med pengar? Girigheten har ingen gräns tydligen. Borde vara kriminellt att scanna igenom folks privata dokument, t.ex.

Snart är jag för att avskaffa upphovsrätten helt om detta fortsätter. :/

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det här med upphovsrätten har gått alldeles för långt ärligt talat. Finns det några gränser för hur långt vissa kan gå för att få maximalt med pengar? Girigheten har ingen gräns tydligen. Borde vara kriminellt att scanna igenom folks privata dokument, t.ex.

Snart är jag för att avskaffa upphovsrätten helt om detta fortsätter. :/

Intressanta tankegångar. Hur långt vill du dra det? Vad händer om sagda dokument innehåller terrorhandlingar? Anstiftan till brott? Barnporr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Åt hel**te med dessa artiklar, ingen har bett om dem.

Du behöver inte vara så hård i tonen, tycker själv att @MrAdde och @Epic har gjort en bra rapportering i deras artiklar.

Nej men ärligt talat kan jag inte annat än att hålla med, min uppfattning är att det är en ytterst liten del av folket som är för de ändringar som direktiven innebär, inte för att det spelar någon roll i praktiken då det är EU vi pratar om och ingen demokratisk union.

Blir ju inte bättre heller med följande uppgifter:

Citat:

...har Sverige inga större problem med Artikel 11. Detta för att den så kallade länkskatten går att välja bort på nationell nivå.

Så varför inte rösta ned Artikel 11 och på så vis undvika helt att den implementeras? Detta uttalande är endast till för att ge falskt hopp, om politikerna inte har för avsikt att implementera direktivet så hade de inte gått ett steg närmare att just göra detta. För mediebolagen vars förluster bara fortsätter öka med tiden är Artikel 11 en sista livlina innan en säker död och med tanke på hur stort stöd MSM har hos politikerna så blir jag inte förvånad ifall direktivet genomförs i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

För att förslaget ska gå igenom krävs att 55 procent (kvalificerad majoritet) röstar för, men nu uppges enbart 53 procent ha röstat för. Puh en sådan god marginal då kan man sova gott.

Är det bara jag eller blir politiker bara galnare för varje år? Och nej jag syftar inte enbart på de svenska.

Makten framför allt. Var ett stort jä..la misstag att gå med i EU från början!!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Du behöver inte vara så hård i tonen, tycker själv att @MrAdde och @André har gjort en bra rapportering i deras artiklar.

Nej men ärligt talat kan jag inte annat än att hålla med, min uppfattning är att det är en ytterst liten del av folket som är för de ändringar som direktiven innebär, inte för att det spelar någon roll i praktiken då det är EU vi pratar om och ingen demokratisk union.

Blir ju inte bättre heller med följande uppgifter:
Så varför inte rösta ned Artikel 11 och på så vis undvika helt att den implementeras? Detta uttalande är endast till för att ge falskt hopp, om politikerna inte har för avsikt att implementera direktivet så hade de inte gått ett steg närmare att just göra detta. För mediebolagen vars förluster bara fortsätter öka med tiden är Artikel 11 en sista livlina innan en säker död och med tanke på hur stort stöd MSM har hos politikerna så blir jag inte förvånad ifall direktivet genomförs i Sverige.

Fel. EU är en representativ demokrati som speglar det t.ex. Sverige har på riksnivå. Man röstar på partier som i sin tur utser någon att representera deras väljare i EU. Med andra ord.. indirekt väljer du vilken policy som ska bedrivas. Angående artikel 11 och 13 så är det uppenbart att Sverige tillsammans med en hel del andra tyngre nationer är emot detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressanta tankegångar. Hur långt vill du dra det? Vad händer om sagda dokument innehåller terrorhandlingar? Anstiftan till brott? Barnporr?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ÄR ju redan olagligt...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Det kommer vara slut på 🛤️ här snart....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Makten framför allt. Var ett stort jä..la misstag att gå med i EU från början!!

Och vill man gå ur så kommer skuldbrev till staten på flera miljarder euro. Hot och annat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är väl som alla andra omröstningar - rösta om och om igen tills det önskade resultatet som myndigheterna vill ha kommer upp, sen rösta aldrig någonsin mer på det för att det är folkets vilja.

Om mins rätt så får det tas upp ett antal (3?) ggr med möjlighet till omarbetning, sedan hamnar det på soptippen. Inte helt orimligt att få möjlighet att omarbeta förslag efter nedröstning så man kan justera det som folk är kritiska mot.

Med en rejäl brasklapp för att jag plockar detta från mitt aningen luddiga minne från diskussionerna här på forumet förra gången det var aktuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressanta tankegångar. Hur långt vill du dra det? Vad händer om sagda dokument innehåller terrorhandlingar? Anstiftan till brott? Barnporr?

Skickades från m.sweclockers.com

Din jämförelse är som att säga "Bura in varenda person, någon kan ju ha sysslat med olagligt". Faktum är att a) kollektiv övervakning har aldrig varit ett effektivt brottsbekämpningsmedel och b) vad du tar upp är redan olagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Och vill man gå ur så kommer skuldbrev till staten på flera miljarder euro. Hot och annat skit.

Personligen tycker jag att man skall stå för det som man lovat att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fel. EU är en representativ demokrati som speglar det t.ex. Sverige har på riksnivå. Man röstar på partier som i sin tur utser någon att representera deras väljare i EU. Med andra ord.. indirekt väljer du vilken policy som ska bedrivas. Angående artikel 11 och 13 så är det uppenbart att Sverige tillsammans med en hel del andra tyngre nationer är emot detta.

Svenska folket har varken fått rösta för eller emot Jean Claude Juncker eller några av de andra ländernas representanter för den delen, ändå så har dessa människor makten att bestämma över det svenska folket, det är inte demokrati i mina ögon. I en demokrati utgår makten från folket, något som går stick i stäv med åsikterna hos röststarka EU-vurmare:
https://www.youtube.com/watch?v=-xg7JwbJfWA
https://twitter.com/junckereu/status/468847798725918720
https://www.kas.de/veranstaltungsberichte/detail/-/content/-d...-

Vad gäller din sista mening så motsäger nyhetsartikeln ditt påstående om Artikel 11. Det var vad den andra delen av mitt inlägg handlade om, att svenska politiker inte tycks ha något emot den artikeln utan bara Artikel 13.

Permalänk
Medlem

Saken är den att om det går igenom måste forum som detta antingen stänga helt eller plocka bort alla bilder/texter som innehåller varumärkesskyddad information.

Tex om du lägger upp en bild på en i7 processor måste du ha godkännande från Intel att få använda deras bild annars kan du eller SweClockers bli stämda för varumärkesintrång.

Det är långt allvarligareän att några memes blir förbjudna, vilket folk inte verkar förstå.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Saken är den att om det går igenom måste forum som detta antingen stänga helt eller plocka bort alla bilder/texter som innehåller varumärkesskyddad information.

Tex om du lägger upp en bild på en i7 processor måste du ha godkännande från Intel att få använda deras bild annars kan du eller SweClockers bli stämda för varumärkesintrång.

Det är långt allvarligareän att några memes blir förbjudna, vilket folk inte verkar förstå.

Har du en källa för det påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Åt hel**te med dessa artiklar, ingen har bett om dem.

Jo, många företag, intresseorganisationer, lobbyer, politiker osv har bett om detta. Spelar ingen roll hur mycket du och jag hatar det, många är tyvärr för detta

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Var länge sen man kände att ett medlemskap i EU gav mer än det tar.
Vad fan får vi för pengarna?(halvseriös.)

Permalänk
Sötast

Så det var alltså 2% ifrån att internet gick åt helvete?

OK, jag förbereder!

www.duckduckgo.com
www.swelockers.com
www.youtube.com
www.nordichardware.se
www.flashback.org
www.codecademy.com

Fyll på med fler grabbar, de är gratis idag men vem vet, snart kanske man får pröjsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så det var alltså 2% ifrån att internet gick åt helvete?

OK, jag förbereder!

www.duckduckgo.com
www.swelockers.com
www.youtube.com
www.nordichardware.se
www.flashback.org
www.codecademy.com

Fyll på med fler grabbar, de är gratis idag men vem vet, snart kanske man får pröjsa

https://www.change.org/p/european-parliament-stop-the-censors...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Svenska folket har varken fått rösta för eller emot Jean Claude Juncker eller några av de andra ländernas representanter för den delen, ändå så har dessa människor makten att bestämma över det svenska folket, det är inte demokrati i mina ögon. I en demokrati utgår makten från folket, något som går stick i stäv med åsikterna hos röststarka EU-vurmare:
https://www.youtube.com/watch?v=-xg7JwbJfWA
https://twitter.com/junckereu/status/468847798725918720
https://www.kas.de/veranstaltungsberichte/detail/-/content/-d...-

Vad gäller din sista mening så motsäger nyhetsartikeln ditt påstående om Artikel 11. Det var vad den andra delen av mitt inlägg handlade om, att svenska politiker inte tycks ha något emot den artikeln utan bara Artikel 13.

Samma gäller ju i Sverige. Det är ytterst sällan något går till folkomröstning. Så hur det på något sätt skulle motbevisa representativ demokrati är ju frågan.

Att det skulle gå emot demokrati det EU gör håller jag inte med om. Iallafall inte beslutsfattandet eftersom det är de representanter som blivit framröstade (eller rättare sagt.. deras partier om man inte personröstat dvs) som röstar.. alltså är det indirekt du som röstar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati

Skrivet av Majorkraft:

Var länge sen man kände att ett medlemskap i EU gav mer än det tar.
Vad fan får vi för pengarna?(halvseriös.)

Schengen... Tillgång till den inre marknaden.. Ytterligare en instans att överklaga till. Tullfrihet, rörelsefrihet etc. etc. etc. Närmare 70% av Sveriges totala export går inom EU pga. just de handelsregler och marknader som tillhör den inre marknaden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressanta tankegångar. Hur långt vill du dra det? Vad händer om sagda dokument innehåller terrorhandlingar? Anstiftan till brott? Barnporr?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker tvärt om. Det spelar ingen roll vad dokumenten innehåller. Det är liksom inte som att folk måste skapa sådana dokument för att bedriva sådana brott, det är bara det att det görs för att de inte scannas igenom i dagsläget. Men brotten kommer inte försvinna hur många dokument du än scannar. Visst några kommer initialt åka fast, men vi snackar om pengar här, så de kommer snabbt att rätta sig efter den nya verkligheten och inte ladda upp dokumenten där som de scannas.

Det moraliska argumentet håller inte, för det här kommer kosta så enormt mycket att du garanterat skulle få mångfaldigt mer resultat om du bara dumpade hälften av beloppet i famnen på poliskåren. Gå över ån för att hämta vatten och allt det där...

Min åsikt är att det helt klart finns vettigare ställningstaganden som politikerna borde ägna sig åt, inte en frihetshämmande samhällsförändring med enorma ekonomiska kostnader och otydlig handlingsplan som i bästa fall kommer få några enstaka procent av brottslingar i några enstaka brottskategorier att upptäckas. Det hjälper heller inte att upptäcka brotten om poliserna är underbemannade och inte har tid att agera mot brottslingarna. Så att ge en bråkdel av pengarna det här kommer kosta till polisen är ett sunt alternativ som vi alla vinner på.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Din jämförelse är som att säga "Bura in varenda person, någon kan ju ha sysslat med olagligt". Faktum är att a) kollektiv övervakning har aldrig varit ett effektivt brottsbekämpningsmedel och b) vad du tar upp är redan olagligt

Nej? Jag menar bara att man inte kan per automatik skydda dokument och handlingar bara för att de är privata. Det var ett direkt svar på någon som bokstavligen menade att privata dokument borde vara helgade. Dokument till terrorism är inte per automatik olagliga heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Saken är den att om det går igenom måste forum som detta antingen stänga helt eller plocka bort alla bilder/texter som innehåller varumärkesskyddad information.

Tex om du lägger upp en bild på en i7 processor måste du ha godkännande från Intel att få använda deras bild annars kan du eller SweClockers bli stämda för varumärkesintrång.

Det är långt allvarligareän att några memes blir förbjudna, vilket folk inte verkar förstå.

Nej, det handlar inte om att du inte får fota Asus märke och inte lägga upp det. Sluta sprid falska saker.
Det handlar om material som folk skapar, som t ex en video. Så ska det inte bara kunna gå och ta den och dela den vidare som om det var du som skapa den utan att skaparen får ersättning för det.

Det är rätt tänkt men samtidigt fel. Artiklarna måste tillbaka till ritbordet och göras om. Men samtidigt så sprids väldigt mycket snabbt där folk tjänar grova pengar på material de har stulit. Istället för en länkskatt, så borde den som laddat upp bli ersättningsskyldig vid ekonomisk vinst anser jag.

Sweclockers har skrivit om det innan exakt vad det går ut på.

https://www.sweclockers.com/nyhet/25899-eu-rostar-om-upphovsr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Samma gäller ju i Sverige. Det är ytterst sällan något går till folkomröstning. Så hur det på något sätt skulle motbevisa representativ demokrati är ju frågan.

Att det skulle gå emot demokrati det EU gör håller jag inte med om. Iallafall inte beslutsfattandet eftersom det är de representanter som blivit framröstade (eller rättare sagt.. deras partier om man inte personröstat dvs) som röstar.. alltså är det indirekt du som röstar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_demokrati

Schengen... Tillgång till den inre marknaden.. Ytterligare en instans att överklaga till. Tullfrihet, rörelsefrihet etc. etc. etc. Närmare 70% av Sveriges totala export går inom EU pga. just de handelsregler och marknader som tillhör den inre marknaden.

Schengen funkar ju inte ens. EU-domstolen ser jag inte som en fördel då jag föredrar att varje land ska kunna ha sina egna lagar utan att EU kan köra över en. Det är bara EU som gör allt för att jävlas med Storbritaniens utträde så att andra inte ska våga följa efter. EU lägger sig i alldeles för mycket som t.ex. svenskt snus och hur många vi ska ta emot, det räcker med fri tull och handel men ge fan i gemensamma lagverk som inte rör handel.