Vilket är snabbast win 7 eller win 10 + bloatware fråga

Permalänk
Medlem

Vilket är snabbast win 7 eller win 10 + bloatware fråga

Ska försöka hjälpa en släkting snabba på sin laptop(HP ProBook 4540s). Har uppgraderat ram minnet till 8gig, det är väll en I5:a nånting.
Funderar på ifall jag ska välja win 7 eller win 10, är 7an snabbare ifall man installerar om utan all bloatware?

Grejen med 10an verkar vara att åtminstone med min stationära så hittar den drivrutiner själv när win uppdateras, misstänker att 7an är sämre på det. Ingen aning riktigt vad man behöver leta fram för drivrutiner till en laptop annars, om man ens behöver leta fram något?

Angående bloatware så är windows mappen uppe i nästan 49gig(win 7 på den nu). Är det något nödvändigt program som jag inte begriper här eller är det verkligen massa onödigt skräp?

Ibland bara tuggar ju datorn, tycks vara helt utan logik, någon som kommit fram till vad det är som segar ner laptops? Har ju samma problem med min ännu äldre hp probook modell.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddisk i laptopen? Om det sitter en HDD så bör du uppgradera till SSD. Det gör stor skillnad både i 7/10. Men enligt mig bör du installera Windows 10 (tar mindre utrymme än 7).

Permalänk
Medlem

Gör så här:
1. Plocka ut produktnyckeln med t ex Produkey och kolla om det är Home el Pro.
2. Hämta ner W10 via Media creation tool och skapa bootbart USB-minne för installationen.
3. Byt ut disken mot en SSD (viktigt), minst ca 250 GB.
4. Installera rätt version enligt 1 ovan.
5. Aktivera W10 med produktnyckeln du plockat ut.
6. Sök efter uppdateringar för att installera de flesta drivrutinerna.
7. Kolla i enhetshanteraren om det saknas någon drivrutin, leta i så fall på tillverkarens sida efter rätt datormodell. Ofta kan det vara t ex Intel Active Management.. (AMT) el någon kortläsare som saknas.
8. Installera de program som behövs via Ninite.

W10 är betydligt smidigare att installera än W7.
Med den där proceduren går det snabbt att få till en välfungerande installation och datorn kommer att vara rätt pigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för svar och tips. Ninite har jag inte sett innan, blir kanon sen när man ska installera allt igen.

Det är en HDD nu, jag vet att SSD gör stor skillnad.

Antar att datorn hittar SSDn när man bootar ifrån USB stickan man installerar nya OS.
Men ifall man vill byta tillbaka till gamla HDD, utan att installera om (ha den gamla som backup). Hur gör man då för att systemet ska hitta den igen?
Behöver man ändra i BIOS ifall man byter mellan HDD och SSD?