Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC, lite åsikter och ett fläktstyrningsproblem

Permalänk
Medlem

Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC, lite åsikter och ett fläktstyrningsproblem

I går inventerade jag de ekonomiska tillgångarna och bestämde mig för att jag faktiskt hade råd att unna mig ett 2080 Ti! Jag är nog lite galen. Det var så sent som början av november som jag byggde ihop min nya dator efter att hela livet ha använt färdiga lösningar, om än med viss modifiering då och då. Har redan, från ursprungskonfigurationen (16 GB RAM, 1050 Ti, Corsair Carbide 100R Silent), lagt till 16 GB minne, ett 1070, en extra hårddisk, flera fläktar, ett större chassi och nu ett 2080 Ti!

Nå, det nya kortet är ett ganska stilrent kort från Palit, som tar upp 2.5 platser i bredd, ungefär. Två rätt så små fläktar, som inte har några missljud för sig, utan bara ger rent vindsus vid högre varvtal. Surr- och skorrfritt.

Enligt GPU-Z är minnet från Samsung. Kanske spelar sånt ingen roll längre, men jag blev i alla fall positivt överraskad eftersom detta ändå får räknas som ett budgetkort.

Kortet kom med senaste BIOS-versionen installerad, och tillåter power limit upp till 126 procent (tydligen bara 112 procent tidigare). I stresstester nådde den upp till peak-värden på 129 procent, och då ca 337 W.

Men nu till det egentliga problemet. Jag är van vid att använda MSI Afterburner för att styra fläktarna, men det verkar inte funka med Palit-kortet. Det enda sättet jag lyckats få fläktarna att uppföra sig normalt är genom att installera Palits mjukvara ThunderMaster, som verkar vara kodat av en PRAO-elev. Knappar gör inte det man förväntar sig. I fläktinställningsfönstret finns det två knappar: "OK" och "Quit". "OK" gör inget alls, vad jag kan märka, medan "Quit" verkar spara inställningarna och stänga fönstret. Det förväntade hade varit att "OK" sparade inställningarna och stängde fönstret medan "Quit" stängde utan att spara. Allra helst borde "Quit" hetat "Cancel" eller "Back" och "OK" borde hetat "Save" eller "Apply".

Men det som stör mig mest är att det inte går att skapa en manuell fläktkurva. Eller jo, det finns en ruta där man kan ställa in, men den inställningen påverkar inget. Kortet och fläktarna uppför sig på exakt samma sätt, enligt default-kurva, oavsett vad jag ställer in. Har även testat att starta om för att få inställningarna vid uppstart, men det var ingen skillnad. Minimivarvtal är också 35 procent, vilket innebär ca 770-780 RPM på mitt kort. Inget heltyst läge alltså, men jag får erkänna att fläktarna knappt hörs ändå på lägsta nivå.

I MSI Afterburner påverkar fläktkurvan inget alls. Däremot, lite otippat, kan jag styra fläktvarvtalet manuellt där, genom att dra reglaget i sidled. Det är för övrigt det enda sättet att få upp fläktarna över 67 procent. Hur jag än stressar grafikkortet så går fläktarna inte högre än så. Visserligen slår tempen inte i taket heller, för power limit nås först, men det är ändå lite underligt.

Enda sättet att få kortet att följa den inbyggda fläktkurvan är genom att ha ThunderMaster igång. Med det avslaget ligger kortet på 35 procent fläktnivå oavsett belastning, och kommer då att throttla ner vid hög temp. Kanske har jag missat nån inställning i det konstiga programmet, men detta är min erfarenhet hittills, efter ett halvt dygns användning.

Som en parentes kan jag nämna att jag kortet kom med en BF V/Anthem-bundle. Inga spel jag hade köpt, men så klart ska jag utnyttja koderna, i synnerhet som BF V är enda spelet med ray tracing än så länge. Men vilken procedur för att få ner BF V! Först fick jag starta Geforce Experience och skapa ett konto där, sen välja "Redeem", vilket tog mig till en webbsida där jag behövde logga in igen på det nyskapade kontot. Trots det påstod sidan att det var fel lösenord. Skapade ett nytt lösenord (dvs samma igen) och då funkade det. Kom till länken för att göra "redeem", och sen länkades jag vidare till Origin/EA, där jag fick skapa ännu ett nytt konto. När kontot var skapat skickades jag tillbaks till "redeem"-sidan. Ingen förklaring alls hur jag skulle få fatt i spelet. Försökte gå till EA för att logga in med det gick inte. Efter några försök bytte jag webbläsare och då gick det. Jag fick leta lite för att hitta en länk till spelet, men det gjorde inte att spelet laddades ner utan i stället installeraren för en Origin-klient. Installerade och startade och fick så klart logga in igen. Där fanns BF V igen, och jag kunde äntligen påbörja nerladdningen. Pust! Detta kunde ha varit mycket, mycket enklare!

Hur det går med Anthem vet jag inte eftersom det inte släppts än. Koderna gäller väl inte särskilt länge...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig att köra med en användar definierad fläktkurva. Jag justerar fläktkurvan, klickar OK, ställer in övriga parametrar så som powerlimit, minnes frekvens, max boost klock och sedan sparar jag inställningarna i en av dom 5 användar profilerna. Se till att Thundermaster startar med Windows.

Permalänk
Medlem

Ok, jag får testa i morgon igen.

Jag kan tillägga att kortet hittills inte uppvisar några som helst tendenser till spoltjut. Inte ett knyst ens i menyer där FPS:en skjuter i höjden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
Annars kan du ladda ner EVGA Precision X1 den funkar också

Permalänk
Medlem

vill du åt att fläktarna stannar i idle istället för att snurra så är bara flasha ett bios från ett 2080 Ti kort som har det, så kan du köra på bara Afterburner.

https://www.techpowerup.com/vgabios/205879/evga-rtx2080ti-112...

https://www.techpowerup.com/download/nvidia-nvflash/

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C