RTX 2060 + i7 8700 eller Ryzen 2700x med AMD vega 64? (Gaming och musikproduktion)

Permalänk

RTX 2060 + i7 8700 eller Ryzen 2700x med AMD vega 64? (Gaming och musikproduktion)

Hej! Som rubriken lyder så har jag ett stort val framför mig.
Jag måste välja mellan två datorer på komplett.se som kostar ungefär lika mycket.
Jag har funderat i flera dygn, kollat på fler forum än jag kan räkna, och tittat på alla videos jag hittar om detta på youtube.
Ändå så har jag problem med att välja, och nu är det sista sekund eftersom att REAN går mot sitt slut och jag har en dag på mig.

Det skiljer sig alltså 1000kr mellan dessa datorer.
Datorn med RTX 2060 kostar 17.000kr (ingen REA).
AMD datorn kostar 16.000kr (REA från 21000kr).
Skärmen jag ska köpa har Freesync och jag har svårt att väga in hur mycket adaptive sync spelar roll eftersom jag aldrig sett det med egna ögon. Jag är en tidigare Apple användare så allt detta är lite nytt för mig. Är det värt att välja AMD kortet för att få Freesync?

Uppenbarligen så är AMD datorn värd mer pengar eftersom den kostar så mycket mer, men enligt benchmarks så är RTX-2060 kortet bättre i vissa spel. Jag lutar somsagt åt AMD datorn pga adaptive sync osv. Men alla vänner säger att AMD suger och att man ska köpa Nvidia utan någon som helst källa på att AMD faktiskt suger.

Så för att göra valet lättare för mig, vad hade ni valt? Kan tillägga att skärmen jag ska köpa är 144hz 1440p.
Jag aimar mot att spela Overwatch, Fortnite, PubG, CS och ganska lättkrävande spel men vill ändå ha utrymme för att prova något AAA spel någon gång men då är inte FPS jätteviktigt sålänge de håller sig över 60FPS.

Här är länkar till datorerna:
https://www.komplett.se/product/11421/datorer/komplett-pc/kom...

https://www.komplett.se/product/11489/datorer/komplett-pc/kom...

Permalänk
Medlem

det här att "amd suger" är inte sant och det är tråkigt att höra om att "vanligt folk" tänker så. nvidias marknadsföring har verkligen lyckats få sig att verka som det enda alternativet.

nvidia har nyligen börjat stödja adaptive sync (eller freesync) så det kan du använda med 2060 också.

2060 drar mindre ström och har stöd för ray tracing, men hur högt värde det stödet har på 60-kortet kan man fråga sig. dlss verkar eventuellt kunna bli något bra men nu pratas det om mlss för amd så vem vet hur det blir på den fronten. samtidigt har vega 64 8gb vram istället för 6gb på 2060 och det är en ganska bra fördel.

du får en fin variant av vega 64, rog strix oc. med 2060 får du en enklare budgetmodell, msi ventus och jag har för mig att jag har hört att kylaren på den är ganska högljudd. kolla gärna upp om det stämmer. min gissning utan att faktiskt kolla upp det är att det lär bli väldigt likt då 2060-kortet har en sämre kylare som har mindre värme att ta hand om.

vad gäller 2700x vs 8700 så är det värt att notera att 8700 inte är 8700k. den är alltså både låst för överklockning och klockad lägre än k-varianten. 2700x är upplåst men har inga enorma marginaler för överklockning så det går lite ett ut där. jag vet inte hur krävande musikproduktion är eller hur många trådar man kan tänkas behöva för det.

kort och gott så lär 8700 gå om i spel medan 2700x går om i lägen där den får sträcka på benen ordentligt så det beror på hur dina prioriteringar ser ut där samt hur musikproduktionen är då. en sak som kan vara värt att tänka på är att om musikproduktion nu är tungt så lär 2700x vara betydligt bättre på att spela spel och producera musik på samma gång.

i praktiken tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad mellan grafikkorten. man kan stirra sig blind på specifikationer om man vill men när du sitter där och spelar lär upplevelsen vara densamma i nästan alla fall. det viktiga valet är i mina ögon processorn samt att amd-datorn är 1000kr billigare. där blir det en fråga om prioriteringar och det är svårt att svara på åt någon annan.

Permalänk
Inaktiv

Stirra dig inte blind på priset "Amd är dyrare betyder det inte att det är bättre dstor.
Vill fatta mig kort, Freesync o G-Sync är härliga. Har du valt Freesync skärm
så skulle jag gå på Ryzen o Vega. Om man bortser från skärmen för mig är det
givet val 8700K samt Rtx 2060.
Diggar 8700k faktiskt som är bättre än Ryzen och Rtx 2060 imponerande på mig, väldigt nära prestandan mot
gtx 1080 vilket jag inte hade förväntat mig.

Lycka till med valet, båda är bra som sagt.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara svårt att säga det här på AMDClockers men Vega 64 suger, köp inte. Det rekommenderades inte i Sweclockers recension och är knappast mer prisvärt nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Alla säger att ryzen 2700x och vega är inget för cs, men byggde ihop min nu i helgen och 1080p allt på high utom msa som jag drog ner till x2 så ligger jag på 550fps dippar till 350 fps i benchmark och 75fps genom smoken på benchmark banan har inte försökt att ställa in för att få det bättre men helt säker på att de går få till. 7766 i 3dmark timespy 1.0 så då vet ungefär prestanda på en sån burk.
Bäställde mina grejer i mellandagarna å då fanns inte 2060, jag hade Nog velat ha 2700x och 2060 för raytracing
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@seanashkann:

Här har du 2700x ihop med 2060 istället och snabbare minnen som ryzen gillar. Bör passa dina behov perfekt om du håller på med spel/musikproduktion.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12246678

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1057950/2700xrtx2060

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@AndersBlomdahl: Varför 850W? Sen skulle jag tagit Asus ROG Strix X470-F Gaming för 50 kr mindre (hos komplett).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

@versions: Tack snälla för infon. Jag är minst sagt kluven och har fortfarande inte riktigt bestämt mig ännu!

Ett annat alternativ är att punga upp 1000kr till och köpa denna:
https://www.komplett.se/product/11478/datorer/komplett-pc/kom...

Frågan är dock om jag behöver en så kraftfull dator. När det kommer till musikproduktion så har jag redan en kraftig macbook som jag gör all mix/master på. Vill dock kunna ha möjlighet att producera musik på PC:n också, göra lite synt sekvenser osv, men ville bara tillägga att det inte kommer vara min primära dator för musikproduktion.

Det lutar somsagt mer åt AMD pga Freesync och det billigare priset. Jag hörde att Nvidia kommer ge pass till freesync men ingen vet väl när det händer. Och det rör ju sig bara om ett antal utvalda skärmar misstänker jag. Vågar inte riktigt sätta mina pengar på detta. Men vill inte vara tvungen att köpa en G-sync monitor i framtiden, eftersom man kan få samma skärm med freesync för 2000-3000kr billigare.

Det är iallafall tankebanorna jag är i just nu.

Permalänk
Medlem

@anon254573: Fast nu är det 8700 och inte 8700k som det handlar om.

Permalänk
Medlem

@seanashkann: Med tanke på vilka spel du ska spela så tycker jag att du ska gå för intel. Gärna den senare du pasta som kosta 1k mer.
Angående freesync:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26920-nvidia-slapper-drivru...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@AndersBlomdahl: Varför 850W? Sen skulle jag tagit Asus ROG Strix X470-F Gaming för 50 kr mindre (hos komplett).

Inte så stora pengar i skillnad å min son kan lyfta 50kg jag kan lyfta 100kg, vem hade du satt på bära hem tvn som väger 45kg? Är väl lite så jag tänker, men kan ha fel å. Jo X470 kort kan ju eventuellt fukna bra med Nesta gen. Prollar från Amd, men då vill man nog a ett x5** istället tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Behöver du så många trådar? Jag tror en överklockad intel i5 + 2070 hade varit bäst för dina spel. Väldigt, väldigt få spel som blir snabbare av att ha mer än 6 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanashkann:

@versions: Tack snälla för infon. Jag är minst sagt kluven och har fortfarande inte riktigt bestämt mig ännu!

Ett annat alternativ är att punga upp 1000kr till och köpa denna:
https://www.komplett.se/product/11478/datorer/komplett-pc/kom...

Frågan är dock om jag behöver en så kraftfull dator. När det kommer till musikproduktion så har jag redan en kraftig macbook som jag gör all mix/master på. Vill dock kunna ha möjlighet att producera musik på PC:n också, göra lite synt sekvenser osv, men ville bara tillägga att det inte kommer vara min primära dator för musikproduktion.

Det lutar somsagt mer åt AMD pga Freesync och det billigare priset. Jag hörde att Nvidia kommer ge pass till freesync men ingen vet väl när det händer. Och det rör ju sig bara om ett antal utvalda skärmar misstänker jag. Vågar inte riktigt sätta mina pengar på detta. Men vill inte vara tvungen att köpa en G-sync monitor i framtiden, eftersom man kan få samma skärm med freesync för 2000-3000kr billigare.

Det är iallafall tankebanorna jag är i just nu.

om musikproduktionen är en uppgift som din macbook klarar av lär samtliga processorer som har nämnts i tråden klara den alldeles utmärkt. då tycker jag att du ska titta på processorer som du vore om det endast hade varit en speldator. då du ska spela i 144hz så har intels något högre spelprestanda ett vettigt mervärde i ditt fall.

vad gäller prisnivå så kan man lägga på 1000kr till i alla evigheter och i varje steg kommer det att ge något extra. egentligen kanske du lägger dig i lite för hög prisklass med processorer här och skulle ha mer nytta av ett vassare grafikkort än 2060/vega 64.

vad gäller freesync så vill jag klargöra att nvidia har stöd för det just nu. inte att de har sagt att de kommer stödja det någon gång i framtiden, det kan alltså användas idag. sedan kan man ju inte garantera att det kommer fungera bra med nvidia om den inte är certifierad, men det verkar som att det fungerar ändå för de flesta.

Permalänk

Tack för alla svar och för all hjälp!
Jag valde AMD datorn. Inte pga att AMD vann omröstningen utan för att den kommer klara av det jag behöver för 1000kr billigare. Skärmen jag har valt är en freesync skärm vilket väger in en del (Den är inte på listan av freesync skärmar som fungerar ihop med Nvidia).

Nu har jag en sista fråga ifall någon orkar/kan svara på detta. Jag behöver WiFi tillfälligt tills att jag har flyttat (om ca 4-5 månader). Jag konfigurerade därför Komplett-PCn som jag köpte för att lägga till ett WiFi kort.

https://www.komplett.se/product/833426/datorutrustning/natver...

Är det någon som vet ifall komplett själva installerar WiFi kortet eller om jag kommer få kortet separat? Jag är somsagt en tidigare Apple användare och har verkligen ingen koll på hur man bygger på en PC eller hur man kopplar in ett nätverkskort, så jag kan ju hoppas på att dem skruvar in den själva

Permalänk

Du öppnar datorlådan på vänstra sidan (framifrån sett) och sticker in wifi-kortet där det passar.
Svårare än så är det faktiskt inte
Du kan även behöva ladda ned drivrutiner till wifi-kortet. Tex genom usb och mobil.

Skickades från m.sweclockers.com