Permalänk
Medlem

Köpråd av färdigbyggd dator

Hello! Tänkte köpa en färdigbyggd dator ifrån inet, den här för att vara exakt

https://www.inet.se/produkt/1512013/taurus-gaming-elite-rtx-2...

Dock har jag hört och även läst att 9900k skall ha temperatur problem. Använder datorn rätt ofta så att säga, så vet inte hur den kylaren håller till under långa perioder. Datorn kommer primärt att användas för Gaming med streaming/inspelanden utav spel.

Permalänk
Medlem

1x 120mm fläkt radiator till en 9900k känns väldigt klent om man ska köra oc.
Nån annan med en 9900k som kan bekräfta det?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Är inte så haj på färdigbyggda datorer, så jag kan inte uttala mig om dessa.

Dock skulle jag tänka om med tanke på den budget som verkar finnas. Det är bättre att plocka ihop en egen dator, för att vara säker på att kylning är adekvat, kan direkt säga att den CPU-kylningen som finns med, är på gränsen, om man inte vill flaskhalsa grafikkortet.

Hade också valt ett bättre RAM. Vet inte hur krävande ditt användningsområde är när det gäller RAM-storlek, men om det inte är det, välj 16gb av ett snabbare isåfall.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

@creediuz:

Som med andra prebuilds så förstår jag inte vad som händer. Varför har Inet gjort detta?

Bättre kylning till processorn och snabbare RAM. Jag använder dock alla 4 slots men 32 gb lär räcka för använingsområdena du har uppgivit.

Jag skulle nästan gärna vilja rekommendera ett AMD system med 2700X istället så länge, tills AMD släpper sina nya processorer i sommar som man räknar med ska vara bättre än 9900K.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@Stromming90: Ser bra ut! Måste dock fråga, är det någon skillnad ens på grafikkorten? Och skulle det hjälpa en anning om man tog med mer fläktar?

RBG hade ju varit fint, men antar att kostnaden hade gått upp ett antal

Permalänk
Medlem
Skrivet av creediuz:

@Stromming90: Ser bra ut! Måste dock fråga, är det någon skillnad ens på grafikkorten? Och skulle det hjälpa en anning om man tog med mer fläktar?

RBG hade ju varit fint, men antar att kostnaden hade gått upp ett antal

ROG kortet är väl bättre, men argumenterbart hur mycket, om man kommer märka skillnaden och om det är värt att betala extra pengarna för det. Jag prioriterade bättre kylning för processorn och snabbare minnen till exempel.

Fler fläktar hade förmodligen inte hjälpt. Det följer med 3 som standard i chassit +3 i radiatorn för kylaren, och 3-4 är sweet spot.
Med RGB skulle det bli rätt mycket dyrare.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

ROG kortet är väl bättre, men argumenterbart hur mycket, om man kommer märka skillnaden och om det är värt att betala extra pengarna för det. Jag prioriterade bättre kylning för processorn och snabbare minnen till exempel.

Fler fläktar hade förmodligen inte hjälpt. Det följer med 3 som standard i chassit +3 i radiatorn för kylaren, och 3-4 är sweet spot.
Med RGB skulle det bli rätt mycket dyrare.

Okej det blir bra då! Kör på den här beasten, tack!

Permalänk
Medlem

Som en jämförelse, kör jag själv en 2x140mm AIO på min i9:a som är klockad till 5ghz över alla kärnor och jag kan intyga att det är rätt svettigt under tung belastning. Hade nog kört en 360 om jag hade köpt ny

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

Som en jämförelse, kör jag själv en 2x140mm AIO på min i9:a som är klockad till 5ghz över alla kärnor och jag kan intyga att det är rätt svettigt under tung belastning. Hade nog kört en 360 om jag hade köpt ny

Skickades från m.sweclockers.com

Villken 360 då? Har redan gjort beställning, men fattar det som man kan ändra innan eftermiddag.

Permalänk
Medlem

@creediuz: Finns en hel hög att välja på, beror mest på vad man ska ha, typ RGB eller annat. Kan själv bara utgå från den jag har nu, Corsair 115i Pro, som jag är nöjd med, men som sagt, lite för klen för en ordentlig överklockning. Det bästa är väl att försöka ha samma fabrikat på så många grejer som möjligt för att minska behovet av olika programvaror. Har hört en del positivt från EK:s variant.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

@terasque: Vet inte om EK är kompatibel med nyvarande, då jag inte verkar hitta den på dator byggnaden om jag nu skulle försöka ändra ordern, frågan är ju mer om det är nödvändigt att överklocka Processorn, då jag alrdig gjort det innan.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/TiNBQ/
Kostar 31000kr på inet
Vill man ha mer ssd lagring är det bara att lägga på.
Windows hade jag aldrig slösat pengar på när man kan köpa det för 50kr på eBay.
Glömde säga att aorus moderkort är det bästa när det gäller överklockning temp vram osv. Tittade på lite Youtube videos.
Såg att det kom med fel grafikkort. Ville välja samma som ditt blir kanske billigare då. Min mobiltel. Suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Är nog enklare för mig om jag bara byter ut mitt modekort i det jag redan beställde För mig hade jag kört större ssd. Tack för informationen iallafall! ska ta i hand om modekortet du nyss sa!

Permalänk
Skrivet av creediuz:

@_F1GHT3R_: Är nog enklare för mig om jag bara byter ut mitt modekort i det jag redan beställde För mig hade jag kört större ssd. Tack för informationen iallafall! ska ta i hand om modekortet du nyss sa!

Hmmm du kan ju ändra jag hade ändrat lite. Rgb minnen eftersom du vill ha rgb. Moderkort. Nätaggregat. Cpu kylare. De delarna iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Hade nog kört RGB om det nu inte var så dyrt, dock har jag oftast svårt att föreställa mig hur slut produkten ser ut när man väljer olika Rbg delar även fast allt säkert kan matcha i färg, kanske är svårt att få det att se dumt ut?

Såg dock en form utav tier på modekorten, då var den du listade iallafall en utav dom bättre för 9900k.

Permalänk
Medlem

@creediuz: Så länge du inte lirar i 4k behöver du överklocka för att inte slösa prestanda. Min i9a bromsar nästan för mig nu i BF5 och Black ops 4 då 2080ti:t är så himla starkt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

@terasque: Varför skulle man behöva överklocka om man inte kör 4k? Borde inte i9an samt 2080ti kunna ta det utan problem i 100+fps 1440p ovasett överclockning.

Permalänk
Medlem

@creediuz: Visst fan ligger allt i 100fps men du kommer också hamna på typ under 90% GPU-load beroende på spel och inställningar. Du missar alltså >10% prestanda på GPUn för din processor ligger och bromsar, vilket den gör om du inte stressar upp den ordentligt. Det är min erfarenhet i alla fall.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat