Dreamfilms grundare får sänkt straff – döms till 650 000 kronor i skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Helt sjukt rättssytem när våldtäktsoffer får betydligt mindre skadestånd än den som skickat fel 1:or och 0:or blir skyldig.

Helt sjukt när man åker dit för skattebrott på miljoner för några felskickade 1:or och 0:or i Bitcoin som Dunkers gjorde.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Hur gammal är du egentligen?

jag tror vi har hittat den skyldige till branden i alexandria!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

jag tror vi har hittat den skyldige till branden i alexandria!

Japp. Jag var även ansvarig för att ha bränt ner Rom, och korsfäst Jesus. Sen var jag även ansvarig för Big Bang.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Hur skulle det vara med lite faktakoll innan du slänger ut dig saker? Enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) har den genomsnittliga strafftiden för våldtäkt varierat mellan 22,8 och 28 månader mellan år 2000 och 2013. I den rapporten jag läste fanns det inte med någon statistik om fildelare, man jag har svårt att tro att de skulle få längre fängelsestraff.

Sjölvklart borde folk använda sig mycket mer av faktakoll, men att du rättar någon och hänvisar till statistik som är mellan 6 och 19 år gammal gör ju hela ditt inlägg något försumbart.
Oavsett hur det ser ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Hur är det sjukt när man har tjänat på fildelning?

Tekniskt sett har man inte tjänat på fildelning utan det är via annonser man fått in pengar.

Skrivet av trickeh2k:

Hur gammal är du egentligen?

Det första folkbiblioteket öppnade 1905 i Stockholm. Om nu inte personen ifråga är ungefär 114 år gammal...

Skrivet av Ozzed:

Så är det. Men det är pengar som styr. En fjortonårig flicka som blir våldtagen av sitt ex för att han vill hämnas har inte samma ekonomiska muskler som underhållningsindustrin, så enligt vårat "kära" rättsystem är den fjortonåriga flickan inte ens värd skräcken i ögonen medans de feta slipsgubbarna på filmbranchen sätts på pedestal för att de har cash. Det är vidrigt!

Ska vi jämföra minimistraffen kanske? Minimistraff för fildelning är dagsböter. Minimistraff för våldtäkt är 2 år fängelse. Maxstraffet för grov våldtäkt är 10 år. Maxstraffet för fildelning är 2 år fängelse. Alltså är det högsta man kan få för fildelning knappt ens vad man minst kan få för våldtäkt. En klar majoritet av de som åkt fast för fildelning har åkt på dagsböter. Medelstraffet för våldtäkt ligger en bra bit över 3 års fängelse. Med andra ord.. Så det är inte alls som du påstår.

Skrivet av Meurik:

Felet med dessa domar mot fildelare, är att fildelare straffas i många fall hårdare än våldtäktsmän. Lite dagsböter, kanske nån månads fängelse sen är våldtäktsmannen på fri fot igen. Men gud nåde dig om du delar ut en film, då ska du straffas så hårt att du blir ekonomiskt bankrutt resten av livet (om nu straffet hade blivit 8 miljoner som SF först begärde).

Hur går det ihop när ministraffet är 2 år för våldtäkt? Kan du förklara det för mig? Visst kan man resonera (med goda grunder) att straffet är för lågt för våldtäkt MEN att påstå att straffet för fildelning är högre är sannerligen okunnigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zphere:

Sjölvklart borde folk använda sig mycket mer av faktakoll, men att du rättar någon och hänvisar till statistik som är mellan 6 och 19 år gammal gör ju hela ditt inlägg något försumbart.
Oavsett hur det ser ut idag.

Det är bara försumbart om man förväntar sig en stor ändring av den statistiska trenden efter den tiden, vilket det inte finns någon anledning att göra. Att påstå att äldre brottsststistik inte är relevant är snarare mycket konstigt då det i allra högsta grad behövs för att kunna säkerställa hur trender ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är bara försumbart om man förväntar sig en stor ändring av den statistiska trenden efter den tiden, vilket det inte finns någon anledning att göra. Att påstå att äldre brottsststistik inte är relevant är snarare mycket konstigt då det i allra högsta grad behövs för att kunna säkerställa hur trender ser ut.

Och nu gör du precis samma sak som så många andra här, helt taget ur luften påstår du att det inte är någon ändring, utan någon som helst backning av fakta.

Självklart kan historisk borttsstatistik vara av intresse för att säkerställa trender, jag påstod inget annat, men det var heller inte uppe för diskussion här.

Hela mitt inlägg handlade om att man kastar in kommentarer om att andra minsann ska ha faktakollat påståenden, men själv lutar man sig åt, i det här fallet (den enda fakta vi faktiskt fick), gammal fakta, som vi nu inte vet är relevant eller inte. Mer än dina gissningar då eftersom du inte heller backar upp med någon fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ska vi jämföra minimistraffen kanske? Minimistraff för fildelning är dagsböter. Minimistraff för våldtäkt är 2 år fängelse. Maxstraffet för grov våldtäkt är 10 år. Maxstraffet för fildelning är 2 år fängelse. Alltså är det högsta man kan få för fildelning knappt ens vad man minst kan få för våldtäkt. En klar majoritet av de som åkt fast för fildelning har åkt på dagsböter. Medelstraffet för våldtäkt ligger en bra bit över 3 års fängelse. Med andra ord.. Så det är inte alls som du påstår.

Nu syftade jag på summorna och inte på fängelsestraffen. Det högsta skadeståndet som dömts ut jag kunde hitta, var 300 000Kr, för våldtäkter som pågått i många år. Det är alltså mindre än hälften, för fysiska övergrepp som pågått i flera år. https://www.svd.se/valdtagen-far-rekordskadestand

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara för att edge:a lite på den här pågående våldtäkt/fildelningsdebatten... Kollar man enskilda fall så verkar det det vara betydligt dyrare att våldta mediabranchens plånbok...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu syftade jag på summorna och inte på fängelsestraffen. Det högsta skadeståndet som dömts ut jag kunde hitta, var 300 000Kr, för våldtäkter som pågått i många år. Det är alltså mindre än hälften, för fysiska övergrepp som pågått i flera år. https://www.svd.se/valdtagen-far-rekordskadestand

Eftersom Piratkopiering är ett framförallt finansiellt brott medan våldtäkt är ett fysisk sådant så tenderar det att generera mer i skadestånd än i långa fängelsestraff. Dessutom pengar reparerar inte någons psykiska hälsa. Vilket är den största skadan en våldtäkt gör. Sår läker men det psykiska traumat är betydligt högre och långt ifrån alla kan gå tillbaka till ens ett semi-normalt liv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur gammal är du egentligen?

Tja med tanke på när de första biblioteken slog up så minst några tusen år gammal 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Då är det fastslaget. Brottslighet lönar sig 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Nja snarare att fakta gäller i bevisföringen, inte fantasier önskningar och gitighet. Att lagföra någon skall vara sakligt och byggt på fakta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu syftade jag på summorna och inte på fängelsestraffen. Det högsta skadeståndet som dömts ut jag kunde hitta, var 300 000Kr, för våldtäkter som pågått i många år. Det är alltså mindre än hälften, för fysiska övergrepp som pågått i flera år. https://www.svd.se/valdtagen-far-rekordskadestand

Skrivet av Hugashaka:

Bara för att edge:a lite på den här pågående våldtäkt/fildelningsdebatten... Kollar man enskilda fall så verkar det det vara betydligt dyrare att våldta mediabranchens plånbok...

Som sagts tidigare så är skadeståndet inte ett straff, det är huvudsakligen en ersättning för ekonomisk skada. Våldtäkt generar oftast inte speciellt stor ekonomisk skada och ger då inget större skadestånd, upphovsrättsbrott är oftast mängdbrott vilket innebär större ekonomisk skada vilket också då ger större skadestånd. Det är inget speciellt konstigt.

Om någon eldar upp ett hus så är det kanske rimligt att förövaren får betala vad huset var värt alternativt vad det kostar att återställa det? Även om detta skadestånd är betydligt högre än vad våldtäktsoffer får? Man kan (och bör) absolut diskutera huruvida skadeståndet är korrekt i förhållande till den ekonomiska förlusten när det gäller upphovsrättsbrott, men ställer man det mot skadestånden när det gäller våldtäkt så han man (troligen medvetet?) gjort en logisk kullerbytta för att kamma hem indignationspoäng för sin åsikt. Har man synpunkter på våldtäktsoffers skadestånd så tar man rimligen upp det separat istället för att i praktiken förminska problemet genom att endast använda det som ett slagträ mot "upphovsrättsmaffian". Jag tycker det känns klart osmakligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagts tidigare så är skadeståndet inte ett straff, det är huvudsakligen en ersättning för ekonomisk skada. Våldtäkt generar oftast inte speciellt stor ekonomisk skada och ger då inget större skadestånd, upphovsrättsbrott är oftast mängdbrott vilket innebär större ekonomisk skada vilket också då ger större skadestånd. Det är inget speciellt konstigt.

Om någon eldar upp ett hus så är det kanske rimligt att förövaren får betala vad huset var värt alternativt vad det kostar att återställa det? Även om detta skadestånd är betydligt högre än vad våldtäktsoffer får? Man kan (och bör) absolut diskutera huruvida skadeståndet är korrekt i förhållande till den ekonomiska förlusten när det gäller upphovsrättsbrott, men ställer man det mot skadestånden när det gäller våldtäkt så han man (troligen medvetet?) gjort en logisk kullerbytta för att kamma hem indignationspoäng för sin åsikt. Har man synpunkter på våldtäktsoffers skadestånd så tar man rimligen upp det separat istället för att i praktiken förminska problemet genom att endast använda det som ett slagträ mot "upphovsrättsmaffian". Jag tycker det känns klart osmakligt.

Då är de extremt dåliga på att försöka uppskatta skadan i så fall. De brukar ju köpa underhållningsbranchens argument rakt av med att det råder ett 1:1-förhållande mellan "har konsumerat materialet" och "skulle definitivt köpt filmen om det inte gick se olagligt", vilket är helt åt helvete fel, och det vet alla, men Rättsväsendet är nöjda då de vill trycka till folk, statuera exempel osv och medienranchen är såklart nöjda då de får klirr i kassan.

Att jag använder just våldtäkt som exempel är för att det är den grövsta kränkningen av någons person jag kan komma på, och därför det brott som jag själv tycker borde ge mångdubbelt mer skadestånd än att någon stackars slipsnisse som redan är miljonär fått lite dippar i sin fina bokföring, som ytterst är det det handlar om. Men om du kommer på ett annat brott som innebär en grövre kränkning av någons personlighet så kan vi använda det istället.

Det jag vill förminska här är: Fildelning som brott, miljonärer som tycker att upphovsrättsbrott uppenbarligen är en grövre kränkning än att bli våldtagen, etc, inte våldtäktsoffer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Som sagts tidigare så är skadeståndet inte ett straff, det är huvudsakligen en ersättning för ekonomisk skada. Våldtäkt generar oftast inte speciellt stor ekonomisk skada och ger då inget större skadestånd, upphovsrättsbrott är oftast mängdbrott vilket innebär större ekonomisk skada vilket också då ger större skadestånd. Det är inget speciellt konstigt.

Hur beräknar man skadan av ett livslångt psykiskt lidande, bortsett från den fysiska skada som åstadkommits?

Där borde man vara mer generös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Visst...visst.

Måste säga att det är ändå rimligt sätt att tänka.

Att bara dra till med en teoretisk nivå som SF gjort är bara tramsigt. De skulle aldrig få de summorna normalt.
400000 är i sig också en rätt hög siffra men kanske inte så orimlig i sig, och det är bra att högsta domstolen tog lite förnuft till fånga där, då det gör att framtida liknande fall får mer rimliga prisnivåer.

Med det sagt... ja, det är löjligt att det är värre straff att dela ut en film än att skada folk för livet... antar det sätter ett pris på var människoliv är värt rätt tydligt. Det är värt mindre än 1 film på BIO...

Permalänk
Medlem

Brukade spåna att de sparar massa ip adresser så att de kan stämma folk senare om ett par år och tjäna de riktiga pengarna plus stoppa in folk nya stora folk fängelser där man kan göra sig av med dissidenter. Konstigare saker har hänt.

snart får man väl hem räkningar ifrån mimare på stan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Minns för ett antal år sen när Bibliotek kom, då var det ju dödsdomen för alla författare, när folk kunde gratis låna böcker och läsa dom i lugn o ro, utan att författarna fick ett öre i ersättning. Ändå har vi idag både böcker och bibliotek, samt e-böcker. Varför är det så svårt att komma på ett liknande fungerande system för filmer och serier, som faktiskt funkar för böcker?

Men det går ju ner långt mycket mer resurser i form av arbetstimmar och antal människor involverade i en film än en bok. (Om vi pratar typisk skönlitteratur, åtminstone.)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Filmbranschen får redan massvis med skattepengar, kopieringsavgiften som lägger på våra hårddiskar och annat.
För att inte tala om allt dom tjänar på utpressnings bluff fakturor som dom skickar ut i tusental till svenska hushåll.

Dom borde räkna in det i skadeståndet och göra om det till 0 kronor.

I jämförelse med grövre brott så är det sjukt att dom får så mycket pengar.
Lillflickan som blev våldtagen och fick men för livet fick 12.000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hur beräknar man skadan av ett livslångt psykiskt lidande, bortsett från den fysiska skada som åstadkommits?

Där borde man vara mer generös.

Det är omöjligt och därför blir denna jämförelse bara skev. Handlar inte om att vara generös heller utan om att man överväger vad som är mest rimligt. Att försöka slänga pengar på problemet och hoppas att det försvinner eller hoppas att förövarens brott leder till iallafall en liten positiv utveckling för offret. Oberoende är det fruktansvärt smaklöst att jämföra våldtäkt med upphovsrättsbrott bara för att man är bitter på upphovsrättsinnehavarna.

Skrivet av RCA56:

Filmbranschen får redan massvis med skattepengar, kopieringsavgiften som lägger på våra hårddiskar och annat.
För att inte tala om allt dom tjänar på utpressnings bluff fakturor som dom skickar ut i tusental till svenska hushåll.

Dom borde räkna in det i skadeståndet och göra om det till 0 kronor.

I jämförelse med grövre brott så är det sjukt att dom får så mycket pengar.
Lillflickan som blev våldtagen och fick men för livet fick 12.000 kr.

Jaså? Vilka inom filmbranschen skickar ut bluffakturor? Dessutom räkna in vad i skadeståndet? Att någon i branschen skulle fuska? I så fall så kan man ju hårdra det och mena att ingen inom byggbranschen ska få lön eftersom Pelle valde att skattefuska. Din jämförelse med våldtäktsoffer är dessutom helt skevt. Orsaken varför skadeståndet är så lågt är för att skadan (i rent värde) är lågt. Däremot kompenserar detta med att förövaren ifråga får ett betydligt strängare straff i ren fängelsedom. Får man men för livet så spelar det absolut INGEN ROLL hur mycket pengar man får.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är de extremt dåliga på att försöka uppskatta skadan i så fall. De brukar ju köpa underhållningsbranchens argument rakt av med att det råder ett 1:1-förhållande mellan "har konsumerat materialet" och "skulle definitivt köpt filmen om det inte gick se olagligt", vilket är helt åt helvete fel, och det vet alla, men Rättsväsendet är nöjda då de vill trycka till folk, statuera exempel osv och medienranchen är såklart nöjda då de får klirr i kassan.

Att jag använder just våldtäkt som exempel är för att det är den grövsta kränkningen av någons person jag kan komma på, och därför det brott som jag själv tycker borde ge mångdubbelt mer skadestånd än att någon stackars slipsnisse som redan är miljonär fått lite dippar i sin fina bokföring, som ytterst är det det handlar om. Men om du kommer på ett annat brott som innebär en grövre kränkning av någons personlighet så kan vi använda det istället.

Det jag vill förminska här är: Fildelning som brott, miljonärer som tycker att upphovsrättsbrott uppenbarligen är en grövre kränkning än att bli våldtagen, etc, inte våldtäktsoffer.

Som sagt, skadeståndet är huvudsakligen ersättning för ekonomisk förlust och är inte kopplat till eventuell kränkning. Oavsett vad man tycker om det så kanske vi kan vara överens om att det är så svensk lag är utformad? Om man sedan tycker att våldtäktsoffer får för lite är inte speciellt relevant när det gäller upphovsrättbrott. Förslagsvis så lobbar man då för att våldtäktsoffren ska få mer istället för att bara ha det som slagträ mot skadestånden i denna typ av fall.

Tycker inte heller att det är relevant om den som laddar ner eller delar hade gjort det om dom varit tvungen att betala för det. Har man tillgodogjort sig verket så har rimligen upphovsmannen rätt att få betalt för det, har du laddat ner har du fortfarande tillgodogjort dig resultatet av upphovsmannens arbete. Så nej, det är inte så att "alla vet att det är rätt åt helvete".

Sedan kan man skippa att måla upp upphovsmännen som slipsnissar som redan är miljonärer. Oavsett att det inte lär stämma i speciellt många fall så det är inte det minsta relevant i sammanhanget, precis som det exempelvis inte är speciellt relevant om ett våldtäktsoffer hade stringtrosor eller inte. Fokus på brottet och inte på brottsoffret lär gälla även här. Brottet blir varken mer eller mindre allvarligt beroende på upphovsmannens ekonomiska status.

Sedan tror jag inte heller att någon tycker att upphovsrättsbrott är en grövre kränkning än våldtäkt så det blir lite av en halmgubbe där då skadeståndet inte är kopplat till graden av kränkning. Något som uppenbarligen tål att upprepas

Skrivet av videopac:

Hur beräknar man skadan av ett livslångt psykiskt lidande, bortsett från den fysiska skada som åstadkommits?

Där borde man vara mer generös.

Mycket bra fråga och fullkomligt omöjligt att svara på. Gissningsvis är det därför man inte för något direkt skadestånd för psykiskt lidande, det blir ett fullkomligt ormbo av relativiseringar där olika brottsoffer ställs mot varandra.

Skrivet av RCA56:

Filmbranschen får redan massvis med skattepengar, kopieringsavgiften som lägger på våra hårddiskar och annat.
För att inte tala om allt dom tjänar på utpressnings bluff fakturor som dom skickar ut i tusental till svenska hushåll.

Dom borde räkna in det i skadeståndet och göra om det till 0 kronor.

I jämförelse med grövre brott så är det sjukt att dom får så mycket pengar.
Lillflickan som blev våldtagen och fick men för livet fick 12.000 kr.

Som sagt, skadeståndet är huvudsakligen ersättning för ekonomisk förlust och inget som i någon större grad ersätter brottsoffer för lidande. Nu har jag ingen aning om vad ditt exempel handlar om, men skadeståndet där lär huvudsakligen bestå av en uppskattning av faktiska och/eller tänkta kostnader för läkarbesök och/eller psykologbehandling eller liknande.

Permalänk
Medlem

@stenharl: Inte ett dugg.. Pirater förtjänar inget annat.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Hjälte? Snarare parasit.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Då är det fastslaget. Brottslighet lönar sig 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Det har det gjort länge, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zphere:

Och nu gör du precis samma sak som så många andra här, helt taget ur luften påstår du att det inte är någon ändring, utan någon som helst backning av fakta.

Självklart kan historisk borttsstatistik vara av intresse för att säkerställa trender, jag påstod inget annat, men det var heller inte uppe för diskussion här.

Hela mitt inlägg handlade om att man kastar in kommentarer om att andra minsann ska ha faktakollat påståenden, men själv lutar man sig åt, i det här fallet (den enda fakta vi faktiskt fick), gammal fakta, som vi nu inte vet är relevant eller inte. Mer än dina gissningar då eftersom du inte heller backar upp med någon fakta.

Nej, jag förklarade att det inte finns något som backar upp att statistiken är försumbar. Det krävs något som visar på ett stort trendbrott för att gå ut och säga att äldre statistik är försumbar, vilket gör att bevisbördan för detta ligger på dig eftersom du gjorde detta påstående. Du sade inte att den kan vara försumbar, du sade att den är det oavsett hur det ser ut idag. Det du gör nu är att försöka få det till att ditt inlägg sade något annat än det faktiskt gjorde.