Gamingdator budget 18k-19k monterad

Permalänk

Gamingdator budget 18k-19k monterad

Hej

Efter snart sex år med mitt GTX 760 är det dags för mig att köpa en ny dator!

Jag vill att den är färdigmonterad och att Windows levereras tillsammans med datorn. Min budget är ca 18500 kr. Skärm och andra tillbehör har jag redan.

Jag kommer mest att använda datorn för att spela spel i 1080p/144hz och surfa eller kolla på streams samtidigt. Närmast kommer jag att vilja köra Anthem när det släpps. Det viktigaste för mig är att datorn har lång livslängd, är framtidssäker och att grejer flyter på smidigt snarare än att grafiken är den bästa. Jag vill helst att datorn lyser så lite som möjligt.

Först försökte jag mig på att bygga ihop en dator med AMD 2600 och RTX 2060 på Inet och landade på ca 16 000 kr med montering och operativsystem. Det tyckte jag verkade dyrt jämfört med Komplett gamer premium i170. Är det ett bra pris på den? Rekommenderas några modifikationer i så fall? Jag kom fram till nedanstående lista för 18616 efter att ha valt snabbare minnen och ett bättre nätagg, är den väl avvägd och prisvärd givet att jag vill ha både montering och operativsystem?

Corsair Carbide 275R Midi Tower Svart
Corsair TX750M 750W PSU
Intel Core i7-9700K
CM Masterliquid ML120L Komplett Edition
Gainward RTX 2070 Dual Fan
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB KIT 3200Mhz
Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD
Windows 10 Home

Om det finns en bra deal någonstans för mindre pengar och RTX 2060 skulle även det vara intressant. Jag vill gärna ha RTX-kort, men processor spelar ingen roll.

Jag ska försöka att svara på eventuella frågor så gott jag kan. Tack på förhand!

EDIT: Har beställt nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha RTX, knappt användbart med 2080ti. Eller vill du gärna ha GeForce?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dabman:

Varför vill du ha RTX, knappt användbart med 2080ti. Eller vill du gärna ha GeForce?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänner har rekommenderat GeForce. Jag har alltid haft Nvidia och Intel också, så det känns tryggt. Jag tänkte att RTX-serien med raytracing kunde vara mer framtidssäkert, men jag är ingen expert och lyssnar gärna på andra åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasBobby:

Hej

Efter snart sex år med mitt GTX 760 är det dags för mig att köpa en ny dator!

Jag vill att den är färdigmonterad och att Windows levereras tillsammans med datorn. Min budget är ca 18500 kr. Skärm och andra tillbehör har jag redan.

Jag kommer mest att använda datorn för att spela spel i 1080p/144hz och surfa eller kolla på streams samtidigt. Närmast kommer jag att vilja köra Anthem när det släpps. Det viktigaste för mig är att datorn har lång livslängd, är framtidssäker och att grejer flyter på smidigt snarare än att grafiken är den bästa. Jag vill helst att datorn lyser så lite som möjligt.

Först försökte jag mig på att bygga ihop en dator med AMD 2600 och RTX 2060 på Inet och landade på ca 16 000 kr med montering och operativsystem. Det tyckte jag verkade dyrt jämfört med Komplett gamer premium i170. Är det ett bra pris på den? Rekommenderas några modifikationer i så fall? Jag kom fram till nedanstående lista för 18616 efter att ha valt snabbare minnen och ett bättre nätagg, är den väl avvägd och prisvärd givet att jag vill ha både montering och operativsystem?

Corsair Carbide 275R Midi Tower Svart
Corsair TX750M 750W PSU
Intel Core i7-9700K
CM Masterliquid ML120L Komplett Edition
Gainward RTX 2070 Dual Fan
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151
G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB KIT 3200Mhz
Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD
Windows 10 Home

Om det finns en bra deal någonstans för mindre pengar och RTX 2060 skulle även det vara intressant. Jag vill gärna ha RTX-kort, men processor spelar ingen roll.

Jag ska försöka att svara på eventuella frågor så gott jag kan. Tack på förhand!

Ja ifall du inte kan montera själv så är priset bra men skulle också byt kylningen till CM Masterliquid ML240L för 350 kr extra en 120mm AIO kan vara för klen för en i7 9700K.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Blir väl som att svära i kyrkan😇 men jag har inte haft några problem.
https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-4?category_...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ja ifall du inte kan montera själv så är priset bra men skulle också byt kylningen till CM Masterliquid ML240L för 350 kr extra en 120mm AIO kan vara för klen för en i7 9700K.

Ok, ser det bra ut i övrigt? Jag har ingen aning om vilket moderkort eller ram som jag borde välja. Sen så verkar det mest vara SSD från 860-serien som jag har sett rekommenderas på forumet, men det kanske inte spelar så stor roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasBobby:

Ok, ser det bra ut i övrigt? Jag har ingen aning om vilket moderkort eller ram som jag borde välja. Sen så verkar det mest vara SSD från 860-serien som jag har sett rekommenderas på forumet, men det kanske inte spelar så stor roll?

SSD som sitter i komplett paket är en Samsung NVMe SSD som motsvarar ungefär 970 EVO så väldigt bra SSD bättre än 860 EVO.

Moderkortet Komplett valt är ett helt okej moderkort inte det bästa men du bör inte ändra det då alternativ är likvärdiga, sämre eller mycket dyrare.

I övrigt är datorn helt okej.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Är nära att klicka "köp" på samma paket efter konfigurerat lite grejer.
Valde bland annat Corsair vengeance 3200 mhz minnen 16 gb, vita med RGB för ca 680 kr mer., än de HyperX 2666 mhz som ingick. Samt ett nytt chassit och ett bättre nätagg.

Har ingen stationer dator sedan tidigare, senast jag hade en var runt millenium-skiftet, så då kanske det grafikkortet som inkluderas där är en pretty damn bra början eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasBobby:

Vänner har rekommenderat GeForce. Jag har alltid haft Nvidia och Intel också, så det känns tryggt. Jag tänkte att RTX-serien med raytracing kunde vara mer framtidssäkert, men jag är ingen expert och lyssnar gärna på andra åsikter!

Raytracing är absolut framtiden, men generationen som är nu 20xx och speciellt alla kort som inte är ett 2080ti kommer inte kunna driva raytracing påslaget med vettig FPS. Så stirra dig inte blind på Raytracing nu, vänta in nästa generation för det.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1058146/premium

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

@AndersBlomdahl: Ser bra ut! Skulle du rekommendera den över datorn jag länkade?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@KalasBobby: ja eller med i5 9600k kommer va bättre när du klockar upp den https://www.inet.se/produkt/b1058169/intelvari

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Raytracing är absolut framtiden, men generationen som är nu 20xx och speciellt alla kort som inte är ett 2080ti kommer inte kunna driva raytracing påslaget med vettig FPS. Så stirra dig inte blind på Raytracing nu, vänta in nästa generation för det.

Så att spela pubg eller battlefield V med raytracing på ett 2070 är bara att glömma alltså ? :/ säker på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gizmo_8: då måste han bygga själv å då hade jag tagit nåt i denna stil istället

+ win ebay typ https://www.ebay.com/itm/INSTANT-WINDOWS-10-PROFESSIONAL-PRO-...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur mkt ska man lita på det där Win 10 på ebay egentligen, 50 kr låter ju bara så bra för att vara sant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Så att spela pubg eller battlefield V med raytracing på ett 2070 är bara att glömma alltså ? :/ säker på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill nog helst undvika drop under 60fps.
Raytracing kallas även DXR, så kolla in resultaten med DXR i namnet för det kort som är intressant:

1080 low

1080 medium

1080 ultra

1440 ultra

2160 (4K) ultra

Hela benchen finns här: https://www.pcgamer.com/ray-tracing-tested-battlefield-5-show...

Permalänk
Medlem

Men finns ju både RTX 2060 och RTX 2060 DXR..... om Raytracing är DXR varför finns det två?

Permalänk
Skrivet av JexxitS:

Men finns ju både RTX 2060 och RTX 2060 DXR..... om Raytracing är DXR varför finns det två?

DXR = raytracing påslaget

Utan DXR = avslaget

Hade kört på datorn från greattech om man kollar till specifikationer. Har läst både bra och dåligt om de som står bakom shoppen dock, så man kan ju kolla upp det först.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

SSD som sitter i komplett paket är en Samsung NVMe SSD som motsvarar ungefär 970 EVO så väldigt bra SSD bättre än 860 EVO.

Moderkortet Komplett valt är ett helt okej moderkort inte det bästa men du bör inte ändra det då alternativ är likvärdiga, sämre eller mycket dyrare.

I övrigt är datorn helt okej.

Jag hörde mig för med en vän som okejade datorn också. Att han och du gav den tummen gjorde att jag beställde. Hade funderat ett tag, men man blir ju lite osäker när det ändå gäller rätt mycket pengar, iaf för mig. Men det känns bra!

Tack för hjälpen alla : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

DXR = raytracing påslaget

Utan DXR = avslaget

Hade kört på datorn från greattech om man kollar till specifikationer. Har läst både bra och dåligt om de som står bakom shoppen dock, så man kan ju kolla upp det först.

Tack för det svaret. Men om man vill ha det avslaget är det som ett vanligt 1070 kort då om man jämför 1070 med 2070...eller? Kan absolut inget om detta.

Greattech har jag köpt en dator åt en polare för några år sen, inge fel på dom då iaf.
Dock så ingår inte Windows i det paketet och då blir det genast över tusenlappen dyrare. Sen kan jag inte ändra till en vit Corsair carbide som jag gärna vill utan finns bara svart.

Permalänk
Skrivet av JexxitS:

Tack för det svaret. Men om man vill ha det avslaget är det som ett vanligt 1070 kort då om man jämför 1070 med 2070...eller? Kan absolut inget om detta.

Greattech har jag köpt en dator åt en polare för några år sen, inge fel på dom då iaf.
Dock så ingår inte Windows i det paketet och då blir det genast över tusenlappen dyrare. Sen kan jag inte ändra till en vit Corsair carbide som jag gärna vill utan finns bara svart.

Var också ett bronsnätagg. Jag har hört att man ska satsa på guld, men det kändes inget som jag ville kompromissa med på en dator för drygt 20 000.

Permalänk

@JexxitS: Lita på det kan du göra, har köpt 3st nycklar och allt funkar som det ska.
Kolla på deras omdöme dom har ju jättemånga. Därför förstår jag inte varför folk köper windows från butiker för ofantliga priser.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tack för det svaret. Men om man vill ha det avslaget är det som ett vanligt 1070 kort då om man jämför 1070 med 2070...eller? Kan absolut inget om detta.

Nej.

Jämför siffrorna mellan 2070 och 1070 (1070 är med i samma test), så ser du skillnad med DXR avslaget. 2070 är bättre än ett 1070 - förstås.

Skrivet av KalasBobby:

Var också ett bronsnätagg. Jag har hört att man ska satsa på guld, men det kändes inget som jag ville kompromissa med på en dator för drygt 20 000.

Drygt 20000? Vad beställde du till slut?

Permalänk
Skrivet av JexxitS:

Tack för det svaret. Men om man vill ha det avslaget är det som ett vanligt 1070 kort då om man jämför 1070 med 2070...eller? Kan absolut inget om detta.

Greattech har jag köpt en dator åt en polare för några år sen, inge fel på dom då iaf.
Dock så ingår inte Windows i det paketet och då blir det genast över tusenlappen dyrare. Sen kan jag inte ändra till en vit Corsair carbide som jag gärna vill utan finns bara svart.

Nej ett 2070 är mycket snabbare med det avslaget. Slår du på det får du finare grafik, men lägre FPS.

Det går rent teoretiskt köra Raytracing på ett 1070 också, men du kommer inte få många FPS. Anledningen är att på 2000-serie korten så finns det extra beräkningsenheter som man kör Raytracing på, vilket inte finns på 1070. Så på ett 1070 skulle man behöva emulera det på den "vanliga" grafikdelen och det hade den inte orkat.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2070-vs-Nvid...

https://www.sweclockers.com/test/26421-msi-geforce-rtx-2070-a...

Här kan du jämföra de båda korten smidigt. Som du ser skiljer det 25-35% cirka. Det är med Raytracing AVSTÄNGT (går ej jämföra med raytracing på, eftersom funktionen ej finns på 1070).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

@bjornenjohan: Lita på det kan du göra, har köpt 3st nycklar och allt funkar som det ska.
Kolla på deras omdöme dom har ju jättemånga. Därför förstår jag inte varför folk köper windows från butiker för ofantliga priser.

Okej, men varför säljer dom så himla billigt? Är det svensk version eller enbart engelsk?

Skrivet av dabman:

Nej.

Jämför siffrorna mellan 2070 och 1070 (1070 är med i samma test), så ser du skillnad med DXR avslaget. 2070 är bättre än ett 1070 - förstås.

Ah, såg nu. Ja men dåså, då är jag fortfarande villig att köpa med det grafikkortet hehe. Det här med Ray tracing har jag bara sett lite exempel på i BF V och inget som jag direkt måste ha för att kunna spela, visst i den bästa världar kanske det vore kul om allt fungerade som om man hade det avslaget, dvs flyter på lika bra, men om det inte gör det skiter jag i det såklart. Tack för svar

Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej ett 2070 är mycket snabbare med det avslaget. Slår du på det får du finare grafik, men lägre FPS.

Det går rent teoretiskt köra Raytracing på ett 1070 också, men du kommer inte få många FPS. Anledningen är att på 2000-serie korten så finns det extra beräkningsenheter som man kör Raytracing på, vilket inte finns på 1070. Så på ett 1070 skulle man behöva emulera det på den "vanliga" grafikdelen och det hade den inte orkat.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2070-vs-Nvid...

https://www.sweclockers.com/test/26421-msi-geforce-rtx-2070-a...

Här kan du jämföra de båda korten smidigt. Som du ser skiljer det 25-35% cirka. Det är med Raytracing AVSTÄNGT (går ej jämföra med raytracing på, eftersom funktionen ej finns på 1070).

Härligt, nu tvekar jag inte längre haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ah, såg nu. Ja men dåså, då är jag fortfarande villig att köpa med det grafikkortet hehe. Det här med Ray tracing har jag bara sett lite exempel på i BF V och inget som jag direkt måste ha för att kunna spela, visst i den bästa världar kanske det vore kul om allt fungerade som om man hade det avslaget, dvs flyter på lika bra, men om det inte gör det skiter jag i det såklart. Tack för svar

Exakt, det är det jag menar. Man skall inte stirra sig blind på Raytracing än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Exakt, det är det jag menar. Man skall inte stirra sig blind på Raytracing än.

Hehe jag blir bara så tveksam när man läser att det är skit hit och dit, fast i själva verket så är väl allt grymt bra om man inte har någon dator och köper en dator med ett grafikkort som är RTX 2070. Bra början kan man väl säga, right? ^^

Permalänk

@dabman: Greattechdatorn med bättre nätagg och OS hade kostat över 20 000 kr.