Känd Bitcoinsäljare blev skyldig skatteverket 8 miljoner!

Permalänk
Medlem

Känd Bitcoinsäljare blev skyldig skatteverket 8 miljoner!

Linus Dunkers sålde bitcoin – blev skyldig Skatteverket 8 miljoner

Linus Dunkers är en av de svenskar som har tjänat miljoner på bitcoin. Nu vill Skatteverket att han betalar skatt på åtta till tio miljoner kronor. Det är ungefär tre gånger så mycket som han själv säger att han har gjort i vinst.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...

Linus lever på att gräva digitalt guld
Vad är det som lockar folk att flytta till Köping? Stockholmaren Linus D­unkers har ett annorlunda svar på den frågan: Att kunna leva på den digitala valutan Bitcoin.

https://www.magazin24.se/koping/linus-lever-pa-att-grava-digi...

https://www.dunkers.nu/

Har pratat med han några gånger på mobilen trevlig kille synd att det skulle sluta så här.
Är det en rättvis bedömning av skatteverket?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem

Ja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Linus Dunkers sålde bitcoin – blev skyldig Skatteverket 8 miljoner

Linus Dunkers är en av de svenskar som har tjänat miljoner på bitcoin. Nu vill Skatteverket att han betalar skatt på åtta till tio miljoner kronor. Det är ungefär tre gånger så mycket som han själv säger att han har gjort i vinst.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...

Linus lever på att gräva digitalt guld
Vad är det som lockar folk att flytta till Köping? Stockholmaren Linus D­unkers har ett annorlunda svar på den frågan: Att kunna leva på den digitala valutan Bitcoin.

https://www.magazin24.se/koping/linus-lever-pa-att-grava-digi...

https://www.dunkers.nu/

Har pratat med han några gånger på mobilen trevlig kille synd att det skulle sluta så här.
Är det en rättvis bedömning av skatteverket?

Med tanke på att inte ens skatteverket är 100% säkra så är jag skeptiskt till att någon här skulle kunna göra en bättre bedömning. Speciellt inte om det inte finns någon mer information kring deras motivering.

Permalänk
Medlem

Man får väl skylla sig själv om man sätter pengarna tillbaka till big brother konto.
Rätt eller fel får vara lika som, endast två saker är garanterade här i livet: döden och skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Man får väl skylla sig själv om man sätter pengarna tillbaka till big brother konto.
Rätt eller fel får vara lika som, endast två saker är garanterade här i livet: döden och skatter.

Motsätter man sig de lagar, regler och normer som finns i det samhälle man bor i så får man skylla sig själv om man blir tillrättavisad - livet är enkelt på det sättet.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Varför verkar så många tro att bara för att man tjänar sina pengar på kryptovalutor så skulle andra skatteregler gälla än om man tjänar dem på annat vis?

Permalänk
Medlem

@Grumie: Nej, man är ju skyldig att motsätta sig orättvisa eller odemokratiska lagar, regler och "normer". Om du inte håller med föreslår jag att du öppnar en historiebok.

Därmed inte lagt nån värdering i den här specifika frågan. Men, i princip.

Permalänk
Medlem

I Sverige skattar man på kapitalinkomster, så jag tycker det är rimligt. Sen så är det väl upp till skatteverket att bedöma hur mycket han ska skatta. Om han ger korrekt fakta till skatteverket så ska nog allt lösa sig. ^^

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

@Grumie: Nej, man är ju skyldig att motsätta sig orättvisa eller odemokratiska lagar, regler och "normer". Om du inte håller med föreslår jag att du öppnar en historiebok.

Därmed inte lagt nån värdering i den här specifika frågan. Men, i princip.

Vad är det som är odemokratiskt eller orättvist då menar du?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Man får tycka vad man vill om att vi har ett så högt skattetryck i Sverige men en förutsättning måste vara att skattesystemet är rättvist fördelat, dvs alla betalar lika mycket efter sin egen ekonomiska förmåga.
Tycker det är helt självklart att han skall dra sitt strå till stacken.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Vad är det som är odemokratiskt eller orättvist då menar du?

Skrivet av phedd:

Därmed inte lagt nån värdering i den här specifika frågan. Men, i princip.

...

Min kommentar hade ingenting med det här eller Bitcoins att göra, det var bara ett svar på det absurda påståendet att "motsätter man sig de lagar, regler och normer som finns i det samhälle man bor i så får man skylla sig själv om man blir tillrättavisad - livet är enkelt på det sättet."

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju såklart inte källgranskat eller kollat upp all fakta, men om man får tro att det ligger någon som helst sanning i det man kan utläsa av artiklarna så har ju skatteverket uppenbarligen uppskattat att han ska betala 8 miljoner i skatt på sin omsättning (25 miljoner)

Om vi spekulerar... Snitt för vinstmarginal i Sverige är 5-7%, räknar vi på 6% i vinstmarginal så har killen tjänat (läs mellanskillnaden på utgifter och inkomster) 1,5 miljoner på sin verksamhet (OBS! han kan både ha högre eller lägre vinstmarginal, jag vet inte)

Men om vi skulle utgå från ovan så tycker skatteverket att han ska skatta 8 miljoner för en vinst på 1,5 miljoner. Dom anser uppenbarligen inte att hans inköp av bitcoin för kontanter (läs kostnader) ska vara en del av ekvationen.

***bort/mod***

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

...

Min kommentar hade ingenting med det här eller Bitcoins att göra, det var bara ett svar på det absurda påståendet att "motsätter man sig de lagar, regler och normer som finns i det samhälle man bor i så får man skylla sig själv om man blir tillrättavisad - livet är enkelt på det sättet."

Fast.. det absurda påståendet stämmer.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu har jag ju såklart inte källgranskat eller kollat upp all fakta, men om man får tro att det ligger någon som helst sanning i det man kan utläsa av artiklarna så har ju skatteverket uppenbarligen uppskattat att han ska betala 8 miljoner i skatt på sin omsättning (25 miljoner)

Om vi spekulerar... Snitt för vinstmarginal i Sverige är 5-7%, räknar vi på 6% i vinstmarginal så har killen tjänat (läs mellanskillnaden på utgifter och inkomster) 1,5 miljoner på sin verksamhet (OBS! han kan både ha högre eller lägre vinstmarginal, jag vet inte)

Men om vi skulle utgå från ovan så tycker skatteverket att han ska skatta 8 miljoner för en vinst på 1,5 miljoner. Dom anser uppenbarligen inte att hans inköp av bitcoin för kontanter (läs kostnader) ska vara en del av ekvationen.

Verkar som många på swec tycker att det är helt ok.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu har jag ju såklart inte källgranskat eller kollat upp all fakta, men om man får tro att det ligger någon som helst sanning i det man kan utläsa av artiklarna så har ju skatteverket uppenbarligen uppskattat att han ska betala 8 miljoner i skatt på sin omsättning (25 miljoner)

Om vi spekulerar... Snitt för vinstmarginal i Sverige är 5-7%, räknar vi på 6% i vinstmarginal så har killen tjänat (läs mellanskillnaden på utgifter och inkomster) 1,5 miljoner på sin verksamhet (OBS! han kan både ha högre eller lägre vinstmarginal, jag vet inte)

Men om vi skulle utgå från ovan så tycker skatteverket att han ska skatta 8 miljoner för en vinst på 1,5 miljoner. Dom anser uppenbarligen inte att hans inköp av bitcoin för kontanter (läs kostnader) ska vara en del av ekvationen.

Hur räknar du nu? Var fick du 6% vinstmarginal från?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AxF:

Nu har jag ju såklart inte källgranskat eller kollat upp all fakta, men om man får tro att det ligger någon som helst sanning i det man kan utläsa av artiklarna så har ju skatteverket uppenbarligen uppskattat att han ska betala 8 miljoner i skatt på sin omsättning (25 miljoner)

Om vi spekulerar... Snitt för vinstmarginal i Sverige är 5-7%, räknar vi på 6% i vinstmarginal så har killen tjänat (läs mellanskillnaden på utgifter och inkomster) 1,5 miljoner på sin verksamhet (OBS! han kan både ha högre eller lägre vinstmarginal, jag vet inte)

Men om vi skulle utgå från ovan så tycker skatteverket att han ska skatta 8 miljoner för en vinst på 1,5 miljoner. Dom anser uppenbarligen inte att hans inköp av bitcoin för kontanter (läs kostnader) ska vara en del av ekvationen.

Han säger själv i artikeln att skatten blev 3 ggr så stor som vinsten, det är ju mycket möjligt att han inte har nån koll alls på bokföring så vi får väl se vad domstolen säger men jag hoppas skatteverket får mer resurser så de kan jaga och få fast alla skattesmitare oavsett vilken typ av mygel de sysslar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur räknar du nu? Var fick du 6% vinstmarginal från?

Skickades från m.sweclockers.com

https://sverigeskommunikatorer.se/nyheter/vinstmarginal

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Det är knepigt tycker jag. Dels är allt relativt nytt så skatteverket vet väl inte riktigt hur de skall hantera det, men tycker också folk är blåögda om de tror att de skall komma undan skatt bara för att det är bitcoin, eller någon annan valuta det handlar om. Inte troligt i något universum att staten skulle låta folk generera stora summor pengar och slippa skatt när allt annat beskattas, så förvåningen är förhoppningsvis inte äkta.

Vad gäller beloppen i sig kan jag inte uttala mig då jag inte vet hur de räknar och bedömer, men det är en annan sak än att helt slippa skatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu har jag ju såklart inte källgranskat eller kollat upp all fakta, men om man får tro att det ligger någon som helst sanning i det man kan utläsa av artiklarna så har ju skatteverket uppenbarligen uppskattat att han ska betala 8 miljoner i skatt på sin omsättning (25 miljoner)

Om vi spekulerar... Snitt för vinstmarginal i Sverige är 5-7%, räknar vi på 6% i vinstmarginal så har killen tjänat (läs mellanskillnaden på utgifter och inkomster) 1,5 miljoner på sin verksamhet (OBS! han kan både ha högre eller lägre vinstmarginal, jag vet inte)

Men om vi skulle utgå från ovan så tycker skatteverket att han ska skatta 8 miljoner för en vinst på 1,5 miljoner. Dom anser uppenbarligen inte att hans inköp av bitcoin för kontanter (läs kostnader) ska vara en del av ekvationen.

Har han kvitton på köpen lär de självklart vara en del av ekvationen, har han inte kvitton så är det inte mycket lagstiftning som tycker det är okej, precis som för alla andra som driver näringsverksamhet som detta högst troligen klassas som. Min gissning är att han inte haft en susning om vad han sysslade med bokföringsmässigt och tagit den dumsnåla vägen och inte anlitat någon som haft det.

Permalänk
Medlem

"svenska företags genomsnittliga vinstmarginal" - Det säger ingenting om vinstmarginalen för denne bitcointrader.

Permalänk
Medlem

Skatteverket gör väl det som dom är bäst på - tar pengar från enmansföretagare (eller little people som Svanberg skulle sagt).

Storföretagen och mellanstora kommer undan. Självklart talar Linus sanning, varför skulle han ljuga. Han har ju frivilligt deklarerat (vilket jag tror han ångrar).

Personligen gör jag alltid rätt för mig, men om jag varit i Linus skor så skulle jag inte räknat med att skatteverket skulle fattat deklarationen. Man ska komma ihåg att det är förhållandevis indoktrinerade och bakåtsträvande människor som arbetar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"svenska företags genomsnittliga vinstmarginal" - Det säger ingenting om vinstmarginalen för denne bitcointrader.

Nej ok...

Men om 8 000 000 som skatteverket vill att han betalar i skatt är 22% av vinsten han gjort i sitt bolag (svenska bolag betalar 22% i skatt på vinst) så skulle vinsten motsvara runt 36 miljoner ?! ?!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Motsätter man sig de lagar, regler och normer som finns i det samhälle man bor i så får man skylla sig själv om man blir tillrättavisad - livet är enkelt på det sättet.

Vilken information sitter du på som vi övriga inte har koll på? Det ligger ju hos förvaltningsrätten och dom institutioner som ska jobba för oss verkar ju inte ha speciellt bra koll på dom lagar, regler och normer i det samhälle dom verkar i heller - Livet blir ibland inte så enkelt

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det ordnar sig i Förvaltningsrätten där han kommer få skatta precis som alla andra får.
Och skattereglerna i sverige är tuffa, men regeln är tycker man de är åt helskotta så är det effektivaste att flytta till ett annat land. För det finns inget parti i riksdagen som i närheten vill nolltaxera de som har hast miljoner i omsättning på bitcoin, detsamma gäller USA

Angående digitalvaluta så tror jag det är framtiden. Folk får betalt för tjänster genom denna, de använder sedan denna för att handla mjukvaror och tjänster på internet. Aldrig någonsin blir något fysisk sak inblandad som berör någon annan. Det kommer alltså inte angå svenska staten i vad man gör.
Ibland måste man köpa fysiska saker(mat, hyra, busskort, kläder etc), men det kan man göra med vanliga pengar.

Permalänk
Medlem

Skatteverket gör ingen "bedömning" , de följer väl det lagen säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Vilken information sitter du på som vi övriga inte har koll på? Det ligger ju hos förvaltningsrätten och dom institutioner som ska jobba för oss verkar ju inte ha speciellt bra koll på dom lagar, regler och normer i det samhälle dom verkar i heller - Livet blir ibland inte så enkelt

Svarade på deras kommentarer. Var inte riktat just mot denna händelse utan rent allmänt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående digitalvaluta så tror jag det är framtiden. Folk får betalt för tjänster genom denna, de använder sedan denna för att handla mjukvaror och tjänster på internet. Aldrig någonsin blir något fysisk sak inblandad som berör någon annan. Det kommer alltså inte angå svenska staten i vad man gör.
Ibland måste man köpa fysiska saker(mat, hyra, busskort, kläder etc), men det kan man göra med vanliga pengar.

Tror de flesta på det här forumet betalar allt med kort idag. En digital valuta. Vad har det med saken att göra att ingen vidrör något fysiskt? Pengar är ju endast en överenskommelse om dess värde och med ett förtroende bakom. Mediet spelar ju ingen roll. Så skatt kommer leva kvar oavsett form på valutan.

Som sidnot: 24 personer äger lika mycket som de 3000000000 fattigaste. Som komplement till skatt bör vi införa ett maxbelopp på vad en individ på den här planeten kan äga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Förmodligen har han spekulerat bort sådant som skatteverket sett som vinst. Och själv inte begripit det skulle betalas skatt för det är ju bitkojn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nej ok...

Men om 8 000 000 som skatteverket vill att han betalar i skatt är 22% av vinsten han gjort i sitt bolag (svenska bolag betalar 22% i skatt på vinst) så skulle vinsten motsvara runt 36 miljoner ?! ?!

Helt rätt, men "på bara några år omsatte han 25 miljoner" (hur länge är några år) - Skatteverket kan väl (om jag mins rätt) justera upp till 5år bakåt i tiden?

sen är det möjligt - beroende på när han starta sin enskilda firma? (före / efter inköp av stora delar av utrustningen). Då ser dom bara vinsterna minus de löpande kostnaderna = löjligt hög vinst. Utöver det beror det dessutom på hur han har deklarerat momsen, om han fört över pengar till sitt personkonto etc. då är det ca 45% skatt som dras