Finns det ett "Ljudkort" till receiver så man kan få Dolby Atmos

Permalänk
Medlem

Finns det ett "Ljudkort" till receiver så man kan få Dolby Atmos

Jag har funderat på om man kan få Dolby Atmos till en icke supportad receiver. Så jag tänkte att om man sätter dit ett "Ljudkort" som har Dolby Atmos i sig och kopplar det till receivern eller jag har kanske fel och det kanske blir för avancerat.

Vad säger ni andra om detta?

Permalänk
Medlem

En bra fråga är ju då, har du plats för ett "ljudkort" i din receiver ?

Annars är det ju ett första problem.

Tillverkare brukar ju vilja sälja nya prylar när det kommer nya finesser..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inget ett ljudkort kan fixa. Det krävs mer hårdvara för återgivningen typ förstärkarkanaler och högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja fast de beror ju på hur stort ljudkortet det är isåfall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LukasF:

Ja fast de beror ju på hur stort ljudkortet det är isåfall

Du måste ju ha elektriska anslutningar och slutsteg, du kan inte bara komplettera dekodern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet att till senare nad förstärkare går det köpa till moduler.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

High-en förstärkare brukar ha möjligheten att expandera med nya HW moduler (typ "instickskort" modell större), ex 4K stöd, men det är det som @mrqaffe och @Casten83 beskriver.

EK