Jetmotor till laptop och höga temps MSI

Permalänk
Medlem

Jetmotor till laptop och höga temps MSI

Tjenare!
Idag var det sista tålamodet slut på min MSI GS63vr laptop. Jag har haft den runt 2 år, och första året så har den använts i max 10h pga att jag inte har haft tid att använda den. Men resten av tiden så har jag haft den som stationär dator. Tanken var först att jag skulle pendla osv osv....ja ni förstår varför man skaffar laptop, men istället så har den legat på skrivbordet precis som en stationär. Den har varit väldigt bra skött. Dvs inget damm, inga smällar eller slag, liksom jag kan inte komma på något datorn råkat ut för då den bara legat på ett skrivbord där jag kopplat in tangentbord, mus och skärm.Laptopen ligger på en kylplatta .
Trots allt detta så ligger tempen på laptopen runt 65/70 grader på cpun och gpun. Detta är när jag inte gör något på datorn dvs på IDLE, (inga program är startade och bara skrivbordet syns).

*Jag har jämfört tempsen på flera olika program och MSI:s program visar rätt

[Hög prestanda som energi profil] Jag har testat att via MSI:s program att dra fläktarna på max/ stänga av fläktarna helt men endast CPU:ns fäkt stängs av och tempen ligger nästan på samma nivå, men tempen på cpun ryker uppåt när något tungt körs (72 grader).

[eco (power save mode)] I den här profilen så stryps CPU:n till 1GHz och CPU:ns interna "grafikkort" används istället för Nvidia 1060. Fläktarna stängs av helt och tempen ligger fortfarande runt 60 grader, dvs ingen stor skillnad egentligen.

Här är tempen när jag gamear

Jag har tagit upp det här med inet och att det coil whina efter ett halv års användande men det var inga som helst konstigheter enligt deras tekniker. Så jag undrar om era laptop också låter som en jetmotor när ni inte gör ett enda dugg? För mig är det en gång för mycket av msi iaf.
Den var 6 månader gammal när detta kom upp, och då är man inte så jättesugen på att byta kylpasta. Man förväntar sig bättre när man köper "premium" laptop för 20 lax. Så det är uteslutet

Permalänk

Tja!

Jag har också en GS63VR och jag har använde den dagligen i över 2 års tid men nu har jag lagt den på bokhyllan då jag valt att köpa en GS65 från MSI. Jag var/är jätte nöjd med min GS63 då jag har aldrig stött på de problem med den.

Kanske något fabriksfel med ditt exemplar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin Kojonkoski:

Tja!

Jag har också en GS63VR och jag har använde den dagligen i över 2 års tid men nu har jag lagt den på bokhyllan då jag valt att köpa en GS65 från MSI. Jag var/är jätte nöjd med min GS63 då jag har aldrig stött på de problem med den.

Kanske något fabriksfel med ditt exemplar?

Ändå var det jag som hade fel både enligt inet och MSI. Går ju inte ens ha laptopen på knäna....
aja, vissa läxor är dyrare än andra, varit med liknande trams med inet tidigare. Om det inte är 110% trasigt så är det ingen support alls...De antog att det var 1 år garanti i början med så jag kunde inte lämna in den, men jag påpekade direkt att laptopen var "premium" klassen då är det 2 års garanti. (MSI ger 2 års garanti på deras "premium" laptops..)

Permalänk
Medlem

Även om du tycker att den är varm håller den sig inom specifikationerna.

Jag hade samma temps på min ASUS Strix innan jag undervoltade och bytte kylpasta.
Den var också högljudd.
I "fabriksutförande" låg jag på 60-65c på CPU idle. Gpu typ samma ( delar heatpipes ).
Vid spelande i låg den på ca 95-98c CPU och 80C gpu.

Efter undervolt och byte av kylpasta kom jag ner i 55c Idle på CPU.
Nu vid spelande ligger den på 80C Cpu och 70c gpu,

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Jag har en MSI GE63VR och jag hade samma problem som dig. Jag drog bort kylaren och ser att MSI har från fabrik haft på tok för mycket kylarpasta,. Efter jag tog bort allt gammalt och satte dit lite nytt så sjönk mina temps med typ 30 grader plus att fläktarna inte går lika snabbt.