Permalänk
Skrivet av AndroL:

Ska bygga min första stationära dator. Tänkte mig i5 9600k då den är inte allt för dyr. Era tankar kring den?

Vad du än gör så måste du ta det från webhallen och köpa webhallen config så att de monterar din dator för du vill ju inte montera fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCNörden:

Vad du än gör så måste du ta det från webhallen och köpa webhallen config så att de monterar din dator för du vill ju inte montera fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så svårt att bygga en dator om man har tid och motivationen för detta! Sen finns ju alla här på SweClockers till hjälp också, och även en hel del guider bl.a. här samt på YouTube

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast, var har du datan som bygger under ditt påstående? Och har jag fel för mig att FX också går att överklocka?
FX-8370 är ca 2% snabbare än FX-8350 så där är inte tillräckligt stor skillnad för att förklara den skillnad som syns i nyare spel

Det står ju på sidan du länkat till! Så 2500k är fortfarande bättre i spel år 2019.

Sen om det inte är så stor skillnad mellan FX-processorerna kan vi ju ta Sweclockers slutsats när de testade 2600k och FX-8150: "Med AMD FX-8150 finns dock ingenting att skönmåla. Processorn hade det svårt att hävda sig redan vid lansering och det gör inte situationen bättre idag. Arkitekturen Bulldozer håller helt enkelt inte måttet [...]"

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Heja Intel! Klockfrekvens vinner överlägset till ditt område. Pluggar du till konstruktör eller nåt? Solidworks drar bara nytta av en kärna.

Tvekar inte att detta är sant gällande Solidworks (aldrig använt dock) men för grejerna som har med skola att göra duger vilken skitlaptop som helst typ, definitivt vilken stationär som helst för de simpla grejer man ev. gör på sina egna burkar.

Det är iaf min erfarenhet efter att ha pluggat maskinteknik (5år) i Linköping. Jag hade (har fortfarande) en: https://www.komplett.se/product/599097#technical-details

Den klarade med råge allt den behövde klara även när den var flera år gammal. Tyngsta grejerna jag körde var Matlab och Pro/E (numera Creo). Utöver det (vilket var för det mesta) behövde den klara att ha en PDF öppen och Spotify plus lite ordbehandling....Kostade 10k så egentligen onödigt dyr så här i efterhand men W7 och även andra krav jag hade var inte självklara 2010 så fick bli den.

Men polare med klart svagare diton klarade sig även de utmärkt. Man gör inget så tungt på sina egna burkar i sagda program helt enkelt. Större delen av tiden nyttjades de som sagt för PDFer och Spotify.

Pluggar man något filosofiskt kanske kravet är annorlunda, men för en teknisk utbildning behöver man inte ta i från tårna direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För att motverka stuttering vid ett nyköp skulle jag gjort följande.

1. Vilken cpu har jag råd med och vilken levererar högst lägsta fps. När det är klart, köp.
2. Vid behov i spelen, lås fps efter lägsta fps så det inte svajar upp o ned i fps.
3. Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fast 3570k är 9 år gammal. Byter man så pass sällan så kan man ju lika gärna köpa det värsta typ 9900k. För år 2028 så är det nog ingen högodsare att 9900k presterar märkbart bättre i spel än 9600k.

Ops morgontrött kan inte räkna ^^
8år samt 2027 ska det stå

23 april 2012 släpptes ivy bridge cpuerna, det är i5 2500k som är runt 8 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

23 april 2012 släpptes ivy bridge cpuerna, det är i5 2500k som är runt 8 år

Skickades från m.sweclockers.com

Se där. Min slutsats är att jag får försöka låta bli att skriva när jag är trött. ^^

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

@Yoshman: Det du säger är givetvis rätt, men jag tror du missar hans poäng lite; han menar inte ett kraftigare grafikkort i samma spel, utan i ett potentiellt framtida spel, på samma sätt som han pratar om FX vs i5. I nyare spel hamnar FX-83x0 (8350 eller 8370 är i princip identiska prestandamässigt) före 2500k, trots att den senare var bättre i låga upplösningar när de släpptes.
Hans "förutsägelse" är väl snarare att om ett par år kommer det finnas spel som fullt kan utnyttja kärnorna/trådarna hos en 1800X men som överlastar en 7700k (bara exempel) så att vi får ett scenario som med FX-83X0 och 2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade igenom sektionen igen, kan inte tolka det på något annat sätt än att det som menas är att i7-7700K ligger på 95 % CPU last i just BF1 medan R7-1700 ligger långt från 100 % och är just i detta spel han menar att en starkare GPU kommer leda till att i7-7700K storknar medan R7-1700 drar ifrån.

Sedan nämner han att spel i allmänhet inte kan använda kärnor lika väl som BF1, vilket är en helt korrekt observation. Spekulationen är att framtida spel kommer bli mer som BF1, vilket än idag är mest en gissning (men en fullt rimlig sådan, tror åter igen det kommer ta långt mycket mer tid än de flesta förväntar sig).

Efter det spånar han kring att vi kommer se framtida "Ryzen specifika optimeringar" i spel, "beviset" är att över 1000 Ryzen-system hade vid början av 2017 distribueras till spelstudios. Resultat fram till idag: vi ser inga bevis all för att några sådana specifika optimeringar skulle existera.

Och detta förvånar knappast någon som har lite koll på att skriva optimerad programvara. En rätt talade sak är en fråga som ställs på GCC (kompilatorn som är väldigt populär under Linux), hur kommer det sig att många program uppvisar något bättre prestanda på Ryzen (handlar om någon enstaka procent, men fullt reproducerbart) om de kompileras med "-march=haswell" i stället för "-march=znver1"?

D.v.s man får marginellt bättre prestanda på Zen/Zen+ om man säger åt kompilatorn att generera kod som i teorin ska vara optimal för Haswell.

Handlar som sagt bara om någon enstaka procent, men detta visar väldigt tydligt två saker

  • tiden när man som programmerare kunde få någon relevant boost genom att försöka optimera för en specifik mikroarkitektur försvann när s.k. out-of-order designer blev mainstream (hände vid PPro/K6 på PC sidan men först vid PS4/XBO på konsolsidan)

  • ett av AMDs genidrag med Zen var att designa dess mikroarkitektur så att den på instruktionsnivå är extremt snarlik med Intels Core-serie. Genidrag då man insåg att det är bättre att designa för den verklighet som finns i stället för att tro att man som en mindre spelare kan få världen att anpassa sig efter något mer udda (som var fallet med Bulldozer)

Kort och gott: att vänta på några magiska Ryzen-specifika optimeringar har ungefär samma sannolikhet att uppfyllas som att den riktiga tomten kommer på besök vid julafton. Trist, men tyvärr sant.

Faktum är att om vi håller oss till BF1 så har trenden så här långt gått exakt tvärt emot vad som populärt hävdades, d.v.s. att de som köpte i7-7700K kommer bli rejält besvikna då spelprestanda kommer gynna modeller med fler kärnor, även om de har sämre prestanda per kärna.

Vid lansering av 1800X uppmätte SweC följande övertag för i7-7700K i BF1 1920x1080 "ultra": 11 % bättre genomsnittlig FPS och 3 % bättre lägsta FPS.
Det som hänt sedan dess är att GPU-kraften ökat långt mer än CPU-kraften + att högfrekvensskärmar rejält ökat i popularitet. I SweClockers test av 9900K fanns BF1 fortfarande kvar, fast GPU är nu RTX 2080Ti i stället för GTX 1080. i7-7700K uppvisar nu 18 % bättre genomsnittlig prestanda och 12 % bättre lägsta FPS.

Åter igen helt tvärt emot de populära tipsen i forum, är ju just för lägsta FPS där många hävdar att fler kärnor ger mest men är just där i7-7700K dragit ifrån mest relativt sett.

Sedan till vad som i min mening borde sätta sista spiken i kistan på AdoredTV video du länkade. Det är något väldigt skumt med resultaten ComputerBase fått för just Sandy Bridge (både I5-2500K och i7-2600K) i deras test av 1800X.

SweClockers testade tyvärr inte i5-2500K i sitt 1800X test, men väl efterföljaren i5-3570K. Hur förklarar man t.ex. den enorma skillnad man uppmätt i Warhammer?

CB: FX-8370 är 21 % snabbare än i7-2600K, FX-8370 är 50 % (!) snabbare än i5-2500K
SC: i7-2600K är 13 % snabbare än FX-8350, i5-3570K är 4 % snabbare än FX-8350

Samma trend finns även för BF1 och Witcher3, men inte lika extrem. Tittar man på lite fler samtida tester är det CB som har ett resultat som avviker här!

I sak har ändå AdoredTV rätt, trenden är helt klart att i5-2500K tappar mot FX-8350. Men sista resultatet där den senare skulle ha gått om är rätt tveksamt, bortser man från det och gör lite regression på den trend som fanns hade pekar det på att vi har ett gäng år kvar innan ledartröjan byter ägare mellan dessa två modeller.

För att gå tillbaka till Skylake-S vs Skylake-X och dess prestandaskillnad i spel. Fundera på denna, när/om den bilden klarnar kommer man även förstå vad som är primära drivkraften bakom att spel med tiden blir bättre på att utnyttja kärnor. Det kommer också ge insikter som att trenden mot högfrekvensskärmar betyder faktiskt att tycket ökar på bättre prestanda per kärna, optimalt för att utnyttja många kärnor i spel är väldigt komplexa scener som renderas i så låg FPS som möjligt!

TL;DR som jag redan skrivit flera gånger, trenden är glasklar: spel blir allt bättre på att utnyttja fler kärnor med tiden. Men hastigheten med vilket detta sker är betydligt långsammare än de flesta ens verkar kunna föreställa sig.

Förutsatt att inget väldigt oförutsett händer kring spelutveckling kommer dagens 6C/6T i5:or vara relevant väldigt länge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det står ju på sidan du länkat till! Så 2500k är fortfarande bättre i spel år 2019.

Sen om det inte är så stor skillnad mellan FX-processorerna kan vi ju ta Sweclockers slutsats när de testade 2600k och FX-8150: "Med AMD FX-8150 finns dock ingenting att skönmåla. Processorn hade det svårt att hävda sig redan vid lansering och det gör inte situationen bättre idag. Arkitekturen Bulldozer håller helt enkelt inte måttet [...]"

Där står att 2500k OC slår en FX-8370 stock, så för att göra det rättvist får vi ju överklocka FX också
https://www.sweclockers.com/test/15973-amd-fx-8350-vishera
Vad tror du att 15-25% extra gör för FX här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Yoshman, då har säkert CB avvikande resultat.
Du har givetvis också rätt i att en 9600k från idag kommer stå sig länge, det är inget jag motsätter mig.
Men kan du förklara de siffror från gamersnexus som också visar på samma sak? Jag vet att AdoredTV inte har rätt i allt han spekulerar om, men han har onekligen rätt om mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Min tanke av Core i5-9600K är att den är ersättaren till 8600k. Och det är en perfekt cpu för ens föräldrar och liknade som behöver ha en cpu som windows kommer snurra på i många år utan problem. Enda nackdel med cpun är priset och problemet är liten konkurrens, där det inte lär hända så mycket före sommaren.

Om cpun är för en beror på vad man gör vid datorn och vilken budget man har. Som flera har sagt börjar 4k bli standard. Många mindre laptops har 4k idag och det finns mobiltelefoner med 4k. Att då sitta och köra med superlåga upplösningar som man hade på 1900talet känns sådär på en ny stationär dator. Detta leder till att det inte är så superviktigt med de extra klockfrekvenserna till det de flesta har sin dator till, då flaskhalsen inte alls är cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min tanke av Core i5-9600K är att den är ersättaren till 8600k. Och det är en perfekt cpu för ens föräldrar och liknade som behöver ha en cpu som windows kommer snurra på i många år utan problem. Enda nackdel med cpun är priset och problemet är liten konkurrens, där det inte lär hända så mycket före sommaren.

Om cpun är för en beror på vad man gör vid datorn och vilken budget man har. Som flera har sagt börjar 4k bli standard. Många mindre laptops har 4k idag och det finns mobiltelefoner med 4k. Att då sitta och köra med superlåga upplösningar som man hade på 1900talet känns sådär på en ny stationär dator. Detta leder till att det inte är så superviktigt med de extra klockfrekvenserna till det de flesta har sin dator till, då flaskhalsen inte alls är cpun.

Är ju snarare 1440p som börjar bli standard. TS är inte ute efter en ny mobiltelefon eller en ny laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

[...]. Att då sitta och köra med superlåga upplösningar som man hade på 1900talet känns sådär på en ny stationär dator. Detta leder till att det inte är så superviktigt med de extra klockfrekvenserna till det de flesta har sin dator till, då flaskhalsen inte alls är cpun.

Det är en en mycket mer trolig och naturlig utveckling att morgondagens grafikkort i 1440p kommer ge de FPS man idag får på 1080p eller 720p snarare än att det helt plötsligt går att använda 16 trådar i spel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Trådskaparen är nöjd med svaren för länge sedan. Saidas siartråd...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Det är en en mycket mer trolig och naturlig utveckling att morgondagens grafikkort i 1440p kommer ge de FPS man idag får på 1080p eller 720p snarare än att det helt plötsligt går att använda 16 trådar i spel.

Det finns redan spel som nyttjar 512 trådar https://en.wikipedia.org/wiki/Stockfish_(chess)
Sedan kanske man gör något vid datorn samtidigt som man spelar.

Frågan är dock lite irrelevant vad som finns utan vad man gör vid datorn. Och 720p, när hade man den upplösning senast?

Min poäng vad dock att Core i5-9600K med sina 4,6GHz duger alldeles utmärkt till spel, att vissa Intelprocessorer går upp i 5GHz är för den stora skaran irrelevant. Det är inget de märker såvida de inte öppnar en fps counter och ofta kör i en upplösning som är sämre än vad vissa hade på sin förförra mobiltefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är ju snarare 1440p som börjar bli standard. TS är inte ute efter en ny mobiltelefon eller en ny laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som håller tillbaka 4K en del på pc är att allt blir så smått så att det inte går läsa. Då kan man välja uppskalning och få en suddig bild istället. Det är iaf min erfarenhet av windows. Har de blivit bättre på den fronten?

Permalänk

Ska du köra på amd skulle jag rekommendera dig att vänta på nya serien som kommer i vår/sommar.

Permalänk
Medlem

@sesese: De var ju ett tag sedan, men ville kolla nu när jag fick köpt nytt grafikkort. Flyter hur bra som helst i 8k.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@sesese: De var ju ett tag sedan, men ville kolla nu när jag fick köpt nytt grafikkort. Flyter hur bra som helst i 8k.

ok vill bara kolla 4K 50-80mbit/s 8K=200/320mbit/s bara så du har lina som klarar 8K så du inte blir lurad av att den skalar ner till 4K på grund av dålig bandbredd. 100 lina räcker inte. Om du använder Youtube när du testar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: 250 har jag, men vet att den klarar 4K och datorn klarade det med gamla kortet. Helt kört i 8k med förra grafikkortet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@sesese: 250 har jag, men vet att den klarar 4K och datorn klarade det med gamla kortet. Helt kört i 8k med förra grafikkortet.

kan man överklocka cpun?

Permalänk
Skrivet av AndroL:

kan man överklocka cpun?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag har i59600k är det värt? Hur mkt mer prestanda får man på ett ungefär om det går att svara på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AndroL:

Jag har i59600k är det värt? Hur mkt mer prestanda får man på ett ungefär om det går att svara på

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut! Så länge du håller koll på temps. Det kan jag tyvärr inte svara på men google har nog den informationen.

Sen är det ju andra fördelar också såsom att man kan få kontroll på tempen genom att ha en fast vcore osv :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Absolut! Så länge du håller koll på temps. Det kan jag tyvärr inte svara på men google har nog den informationen.

Sen är det ju andra fördelar också såsom att man kan få kontroll på tempen genom att ha en fast vcore osv :).

vet du någon bra sida med bra enkel tutorial?

Permalänk
Medlem

Hur gick det?
Sitter med samma prolle och kör den på 4,7 för tillfället, går att öka en hel del (har kört den över 5.0 utan bekymmer) men jag backade till denna nivån för att den är bekväm vad gäller temps och prestanda/stabilitet även när det var som varmast i Juni med inomhustemp på ca 30 grader mot normala 22. Körde då med CoolerMaster Hyper 212 Evo, går något svalare nu med AIO.

Visa signatur

CH: Fractal Design Define 7 | MB: ASUS PRIME Z390-P | CPU: i5 9600K @ 4.7GHz | Kylning: Corsair H100i RGB PRO XT | GPU: MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB VENTUS GP OC | RAM: Corsair VENGEANCE LPX 32GB (4x8) DDR4 CL19 3600MHz | PSU: Fractal Design Integra M 750W | SSD: WD Blue SN550 1TB M.2 NVMe