23k inklusive skärm och tillbehör. ser det bra ut?

Permalänk

23k inklusive skärm och tillbehör. ser det bra ut?

vill spela pubg till mestadels. ser detta bra ut?

Permalänk

1. Är osäker på om kylaren går in i chassit
2. Hade kört på en billigare TN-panel istället beroende på vad du ska spela. Kör du FPS-spel är det definitivt TN som gäller.

Annars ser det bra ut

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

1. Är osäker på om kylaren går in i chassit
2. Hade kört på en billigare TN-panel istället beroende på vad du ska spela. Kör du FPS-spel är det definitivt TN som gäller.

Annars ser det bra ut

1. kylaren får plats. den får tom plats i fractal designs minitower.
2. är isp verkligen så dåligt? jag kör inte fps spel. och tycker inte pubg är ett riktigt fps spel.

tack.

Permalänk
Medlem

@relevantia: IPS är mycket bättre än TN... TN-panel är rent utan skit skulle jag säga. Och dagens "gaming" skärmar har ju även ganska låg MS kontra med ett par år tillbaka då de var avsevärt slöare med eventuell ghosting osv.
Jag har en IPS och en PLS skärm och skulle aldrig gå tillbaka. Kör dock 1440p 144hz IPS på min.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändra lite på bygget, framför allt för att få in ett Vega64 med en roligare skärm (liknade G-sync skärmar kostar närmare 10k):

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (2 199 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+ (4 990 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H440W New Edition Silent Ultra (1 099 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS (999 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 599 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H5 Universal (549 kr hos Inet)
Tangentbord: Logitech G910 Orion Spectrum RGB Gaming Keyboard (1 575 kr hos NetOnNet)
Mus: Logitech G703 Lightspeed Wireless Gaming Mouse (990 kr hos Inet)
Headset: Logitech G533 Wireless Gaming Headset (795 kr hos NetOnNet)
Summa: 15 844 kr

Detta + 16GB Ballistix Sport AT 3000MHz för 1190:- samt BenQ 32" EX3203R för 5590:-

  • Är skärmen slut så sikta på Acer 34" ED347CKR

  • Headsetet kostar 1190:- och inte 795:- Kolla upp om det inte finns extrapris på något liknande, vet att det har funnits en hel del extrapris på den nyligen.

  • Moderkortet är ett MSI B450 Tomahawk och inget annat. Ett stabilt kort utan extra funktioner för ett bra pris.

  • Minnet är billigt utan att offra prestanda.

  • SSDn är nästan dubbla storleken för några hundra extra och mer än tillräckligt snabb för vardagligt bruk.

  • Nätagget är riktigt bra och i linje med alla andra bra nätagg

  • Är nog likvärdigt med ditt alternativ, mest en personlig preferens (tycker det ser riktigt läckert ut) samt att det har 4 fläktar

  • CPU-kylaren behöver ett AM4-kit. Noctua-kylaren är overkill för en 2600X och är rejält tung/klumpig.

Även om du inte väljer AMD CPU/GPU och skärmen, så byt iallafall minnet. Det är rejält överprisat. SSDn kan också vara en idé att verkligen överväga.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

1. kylaren får plats. den får tom plats i fractal designs minitower.
2. är isp verkligen så dåligt? jag kör inte fps spel. och tycker inte pubg är ett riktigt fps spel.

tack.

Nej, IPS är fantastiskt. Det beror dock på vad du spelar. I FPS vill man ha låg latens på skärmen, dels för att få någon ms fördel och dels för att slippa eftersläp som kan vara rätt onajs men kör man andra spel är IPS betydligt bättre.

Sen ska man ha 144Hz IPS tycker jag man antingen borde köra premium eller inte alls. Känns som att kasta pengarna i sjön annars. Jag kör på TN eftersom jag mestadels kör CS:GO och diverse Paradox-spel nuförtiden. Spelar du spel som The Elder Scrolls, The Witcher och diverse andra estetiska spel är IPS att föredra. Men då skulle jag vänta tills du har råd med en bättre skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

vill spela pubg till mestadels. ser detta bra ut?

https://i.imgur.com/Kmdq0KW.png

Ser bra ut! 9600K kommer att slå 2600X, särskilt i 1080p. I högre upplösningar blir det dock mindre skillnader. Vill du streama ditt spelande bör du dock titta på Ryzen, alt. en i7:a.

Minnena samt nätaggregatet hade jag nog bytt ut dock - inte för att de är dåliga, men för att det finns billigare som presterar väldigt snarlikt. Kylaren är också kanske lite onödig om du inte tänkt överklocka mycket, valde därför en annan billigare (som också bör klara en lättare överklockning).

Lista från Komponentkoll

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (1 375 kr hos Elektronikwebben)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (395 kr hos Webhallen)
Summa: 2 819 kr

Sen kan jag ju känna att det är lite överdrivet med tillbehör för så mycket pengar ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

Sen ska man ha 144Hz IPS tycker jag man antingen borde köra premium eller inte alls.

är det inte en premium ips skärm?

Skrivet av Samlooh:

Minnena samt nätaggregatet hade jag nog bytt ut dock - inte för att de är dåliga, men för att det finns billigare som presterar väldigt snarlikt.

Sen kan jag ju känna att det är lite överdrivet med tillbehör för så mycket pengar ..

jag valde dessa minnen därför att de är så fina. är kär i trident royal series.

vad menar du med tillbehören?

jag har gjort små ändringar. tangentbordet har ändrats till en senare modell. bytte chassit till ett mindre. samt mindre moderkort. detta blev realiserbart pga byte av kylare. valde istället Be Quiet! Dark Rock Pro 4 som är lite mindre än noctua d15. hittar inga 3200mhz matx som är kompatibel med d15. be quiet är dessutom MKT finare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

(liknade G-sync skärmar kostar närmare 10k)

Kolla Acer Predator XB271HA på Prisjakt, kostar 4893 kr när jag skriver detta.

Det finns 20 st skärmar med G-Sync under 8k.

Sen blir ju 1080p på 27" så låg pixeldensitet att man får ont i ögonen. Bättre att ta en mindre skärm om man ska envisas med att köra en sån ålderdomlig upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kolla Acer Predator XB271HA på Prisjakt, kostar 4893 kr när jag skriver detta.

Det finns 20 st skärmar med G-Sync under 8k.

Sen blir ju 1080p på 27" så låg pixeldensitet att man får ont i ögonen. Bättre att ta en mindre skärm om man ska envisas med att köra en sån ålderdomlig upplösning.

Ah, det missade jag. Kollade på en review tidigare och fick bilden att den var ultra-wide den med, precis som Acer-skärmen. Men i det fallet, så är Acern ett klart bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

är det inte en premium ips skärm?

jag valde dessa minnen därför att de är så fina. är kär i trident royal series.

vad menar du med tillbehören?

jag har gjort små ändringar. tangentbordet har ändrats till en senare modell. bytte chassit till ett mindre. samt mindre moderkort. detta blev realiserbart pga byte av kylare. valde istället Be Quiet! Dark Rock Pro 4 som är lite mindre än noctua d15. hittar inga 3200mhz matx som är kompatibel med d15. be quiet är dessutom MKT finare.

https://i.imgur.com/2Vag6dG.png

Med tillbehören menar jag tangentbord, mus m.m. Jag menar en musmatta för 1000kr .. Men är ju upp till dig förstås.

Okej, dock så lär man ju inte se dem så ofta/bra i chassit, särskilt då du inte har nå RGB i övrigt. Som sagt behöver du inte en så dyr kylare om du inte tänkt överblicka mycket. Jag hade också valt 650W guldcertifierat så behöver det inte jobba lika mycket samtidigt som du blir mer framtidssäker om du tänkt uppgradera grafikkortet i framtiden. Behöver heller inte kosta mer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Med tillbehören menar jag tangentbord, mus m.m. Jag menar en musmatta för 1000kr .. Men är ju upp till dig förstås.

Okej, dock så lär man ju inte se dem så ofta/bra i chassit, särskilt då du inte har nå RGB i övrigt. Som sagt behöver du inte en så dyr kylare om du inte tänkt överblicka mycket. Jag hade också valt 650W guldcertifierat så behöver det inte jobba lika mycket samtidigt som du blir mer framtidssäker om du tänkt uppgradera grafikkortet i framtiden. Behöver heller inte kosta mer.

musmattan är en specialare. mattan laddar trådlösa musen automatiskt.

tror du nzxt h400i är bättre än fractal mini c?

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

tror du nzxt h400i är bättre än fractal mini c?

Bättre är väl nog ganska subjektivt här. Jag tror att temperaturerna nog är ganska lika - även om kanske H400i kan vara lite bättre då det är en mer fläkt inkluderat. Personligen tycker jag ju H400 är grymt snyggt (snyggare än mini C) och du får ju också lite RGB om du vill ha det. Om du inte vill ha RGB finns det en variant utan detta som heter H400 (notera inget "i") och som är billigare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: nvidia 1000/2000 serie kan köra med Freesync numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Icecrystal: nvidia 1000/2000 serie kan köra med Freesync numera.

Precis, men gillar man inte artefakter så kör man G-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Icecrystal: nvidia 1000/2000 serie kan köra med Freesync numera.

Jo, men de gör skillnad på godkända skärmar och resten enligt artikeln: länk. Vet inte tillräckligt mycket om hur väl det fungerar för skärmarna som inte är godkända för att ta det i beaktning.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Bättre är väl nog ganska subjektivt här. Jag tror att temperaturerna nog är ganska lika - även om kanske H400i kan vara lite bättre då det är en mer fläkt inkluderat. Personligen tycker jag ju H400 är grymt snyggt (snyggare än mini C) och du får ju också lite RGB om du vill ha det. Om du inte vill ha RGB finns det en variant utan detta som heter H400 (notera inget "i") och som är billigare.

nzxt har sjukt fina chassin.