Ny dator. Något jag inte tänkt på?

Permalänk
Medlem

Ny dator. Något jag inte tänkt på?

Hejsan ni där ute på den vida webben!

Sitter med en pc från 2012 och känner att det är dags för nytt.

Datorn kommer främst att användas till att spela och för underhållning och är tänkt att räcka några år.

Tänker flytta med 3.5" hdd och en 2.5"ssd från befintliga systemet.
Har även en Corsair H80i GT som jag funderar på att flytta med. Det är bland annat denna jag undrar över om den räcker till för att kyla 9900k?
Hade tänkt att klocka upp den i 5ghz på alla kärnor..

Grafikkort får även det hänga med från gamla datorn. I alla fall till att börja med..

Sorry för ytterligare en "köpa data" tråd.

Tack på förhand!

Här är kundvagnen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12249119

Permalänk
Medlem

H80i räcker absolut inte i stress test.

Varför Define S?
Är väl utdaterad jämfört mot R6.

1.8k PSU är overkill, en 900kr (rea) RM750X räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

H80i räcker absolut inte i stress test.

Varför Define S?
Är väl utdaterad jämfört mot R6.

1.8k PSU är overkill, en 900kr (rea) RM750X räcker och blir över.

Tjena, tack för ditt svar!

Misstänker att H80i gt kanske är lite svag vid OC på 9900k:n...
Har du någon AIO att rekommendera? Jag gillar corsairs software, men har och andra sidan inte testat något annat.

Angående chassiet så valde jag define S ´just för att den saknade bur för HDD:s. Såg att denna gick att ta bort på R6an så lutar nu åt denna.

Angående PSU så räcker väl säkert en 500w, men det känns bra att ha headroom och hög effektivitet på detta. Kanske är det ingen skillnad mot RM750x?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archelon:

Tjena, tack för ditt svar!

Misstänker att H80i gt kanske är lite svag vid OC på 9900k:n...
Har du någon AIO att rekommendera? Jag gillar corsairs software, men har och andra sidan inte testat något annat.

Angående chassiet så valde jag define S ´just för att den saknade bur för HDD:s. Såg att denna gick att ta bort på R6an så lutar nu åt denna.

Angående PSU så räcker väl säkert en 500w, men det känns bra att ha headroom och hög effektivitet på detta. Kanske är det ingen skillnad mot RM750x?

Mvh

360 vore väl optimalt, 240 kan gå men inte att rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archelon:

Tjena, tack för ditt svar!

Misstänker att H80i gt kanske är lite svag vid OC på 9900k:n...
Har du någon AIO att rekommendera? Jag gillar corsairs software, men har och andra sidan inte testat något annat.

Angående chassiet så valde jag define S ´just för att den saknade bur för HDD:s. Såg att denna gick att ta bort på R6an så lutar nu åt denna.

Angående PSU så räcker väl säkert en 500w, men det känns bra att ha headroom och hög effektivitet på detta. Kanske är det ingen skillnad mot RM750x?

Mvh

Skrivet av milkab:

360 vore väl optimalt, 240 kan gå men inte att rekommendera

Saken är den med 9900k's thermal conduction problem - dvs ojämn IHS, dålig solder, tjock lager ovanpå die - och lägg på silicon lottery så är det svårt att säga vad som räcker.
Visst du kan köra 5 GHz på en H80i, men du kommer troligen inte ligga på bekväma temps i stress test, samma kan mycket väl gälla på en 240/360 AIO.

Angående PSU räcker 650W för 9900k OC + 2080Ti OC, men CPUn bör ha 2st ESP 12v vilket typ endast finns på 750W och uppåt.

Permalänk
Medlem

Behövs 9900k verkligen? Känns som ett onödigt köp om du ska plocka med ett gammalt grafikkort från 2012.

Är det inte bättre att gå ner på cpun (i5 9600k o kostar 3k mindre), mobo(för typ 1500, så 2k mindre) och psu(som förslag innan, så sparar du 1000) så sparar du 6k. Lägg till bara några tusen så får du ett nytt bra grafikkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Saken är den med 9900k's thermal conduction problem - dvs ojämn IHS, dålig solder, tjock lager ovanpå die - och lägg på silicon lottery så är det svårt att säga vad som räcker.
Visst du kan köra 5 GHz på en H80i, men du kommer troligen inte ligga på bekväma temps i stress test, samma kan mycket väl gälla på en 240/360 AIO.

Angående PSU räcker 650W för 9900k OC + 2080Ti OC, men CPUn bör ha 2st ESP 12v vilket typ endast finns på 750W och uppåt.

Hejsan!

Självklart så kan man inte veta på förhand exakt vad ens exemplar av processorn har för egenskaper. Kanske får jag nöja mig med ~4.8ghz OC om det är så, men förhoppningsvis 5ghz. Det är målet i alla fall.

Hursomhelst så kommer detta producera värme i load. Även om man kör 9900k i stock så är det mycket värme som ska transporteras bort.

Vill helst göra det enkelt för mig så beställer nog en "Corsair Hydro H150i PRO RGB" som har 360mm radiator. Eller är det någon som har ett bättre förslag på AIO?

PSUn Seasonic FOCUS Plus 850W duger ju garanterat och den känns rätt så den får det nog bli.

Någon som känner till några andra minnen än Ripjaws V 3600mhz cl16 för ungefär samma pengar (2649kr) som verkar bättre?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Behövs 9900k verkligen? Känns som ett onödigt köp om du ska plocka med ett gammalt grafikkort från 2012.

Är det inte bättre att gå ner på cpun (i5 9600k o kostar 3k mindre), mobo(för typ 1500, så 2k mindre) och psu(som förslag innan, så sparar du 1000) så sparar du 6k. Lägg till bara några tusen så får du ett nytt bra grafikkort också.

Hejsan!

Tack för din input!

Det är ett gtx 1060 6gb som jag tänker flytta med i början. Siktar på minst RTX2080 om ca två månader. (kanske skulle nämnt detta i första posten..)

Som du förstår så köper jag inte ny dator speciellt ofta så känns bra att fläska på lite när man ändå köper

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archelon:

Hejsan!

Självklart så kan man inte veta på förhand exakt vad ens exemplar av processorn har för egenskaper. Kanske får jag nöja mig med ~4.8ghz OC om det är så, men förhoppningsvis 5ghz. Det är målet i alla fall.

Hursomhelst så kommer detta producera värme i load. Även om man kör 9900k i stock så är det mycket värme som ska transporteras bort.

Vill helst göra det enkelt för mig så beställer nog en "Corsair Hydro H150i PRO RGB" som har 360mm radiator. Eller är det någon som har ett bättre förslag på AIO?

PSUn Seasonic FOCUS Plus 850W duger ju garanterat och den känns rätt så den får det nog bli.

Någon som känner till några andra minnen än Ripjaws V 3600mhz cl16 för ungefär samma pengar (2649kr) som verkar bättre?

MVH

https://www.mindfactory.de/product_info.php/16GB-Patriot-Vipe... 3200mhz för cirkus halva pengen kanske kan vara något? Skeppa till Mailbox.de och hem för ca 16 euro på 117 eu, tot 133 eu inkl frakt.

Av nyfikenhet, vilket grafikkort har du? För 15 000 kan du få en riktigt vettig burk som är komplett och som dessutom är framtidssäker.

Sett till pris/prestanda, är 9900k relevant om du tänkt införskaffa 2080Ti, annars är ett starkt råd att välja Ryzen 2700x för 2080 och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

https://www.mindfactory.de/product_info.php/16GB-Patriot-Vipe... 3200mhz för cirkus halva pengen kanske kan vara något? Skeppa till Mailbox.de och hem för ca 16 euro på 117 eu, tot 133 eu inkl frakt.

Av nyfikenhet, vilket grafikkort har du? För 15 000 kan du få en riktigt vettig burk som är komplett och som dessutom är framtidssäker.

Sett till pris/prestanda, är 9900k relevant om du tänkt införskaffa 2080Ti, annars är ett starkt råd att välja Ryzen 2700x för 2080 och ner.

Hejsan och tack för tipset!

Helt klart intressant. Sitter har suttit och läst och kollat videos angående minnen nu i kväll. Tror nog jag skulle sitta nöjd med 3200mhz. Verkar inte göra jättemycket skillnad när man väl är över 300mhz faktiskt.

Sitter just nu med ett Asus GTX1060 strix OC 6gb. Så det är detta jag hade tänkt att köra tills jag lägger vantarna på rtx2080 eller TI. Ganska obalanserat jag vet

Vad har du för förslag om dator för 15k? Som i alla fall nästan motsvarar min idé?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archelon:

Som du förstår så köper jag inte ny dator speciellt ofta så känns bra att fläska på lite när man ändå köper

Är det inte bättre att balansera "påfläskandet" till lite mer normala grejer som du har nytta av, än att köpa moderkort och CPU för nästan 10k i ett system tänkt att kosta 15k?

Jag köpte 32 GB (2x16 GB) Kingston HyperX Fury DDR4-3200 för 2800 kr hos Komplett igår. Du kommer märka mer skillnad av att ha 32 GB än att ha marginellt snabbare minnen.

Jag rekommenderar även att köpa en vettig luftkylare istället, t.ex. Noctua NH-U14S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archelon:

Hejsan!

Tack för din input!

Det är ett gtx 1060 6gb som jag tänker flytta med i början. Siktar på minst RTX2080 om ca två månader. (kanske skulle nämnt detta i första posten..)

Som du förstår så köper jag inte ny dator speciellt ofta så känns bra att fläska på lite när man ändå köper

MVH

9900k är defintivt att fläska på, men inte riktigt värt det ändå i ditt läge. Men ville bara ge min synpunkt på det hela (fanns ju risken att du var en person som kunde 0 och bara kollade på priser).

Men det är dina pengar så definitivt ditt val!

Nya Ryzen kommer nog ut i sommar, med hur bra 2700x är (lite sämre än 9900k i 1440p spelande i Battlefield, och mycket billigare), så kanske det är värt att vänta och ser vad som händer där.

Permalänk
Skrivet av Archelon:

Hejsan ni där ute på den vida webben!

Sitter med en pc från 2012 och känner att det är dags för nytt.

Datorn kommer främst att användas till att spela och för underhållning och är tänkt att räcka några år.

Tänker flytta med 3.5" hdd och en 2.5"ssd från befintliga systemet.
Har även en Corsair H80i GT som jag funderar på att flytta med. Det är bland annat denna jag undrar över om den räcker till för att kyla 9900k?
Hade tänkt att klocka upp den i 5ghz på alla kärnor..

Grafikkort får även det hänga med från gamla datorn. I alla fall till att börja med..

Sorry för ytterligare en "köpa data" tråd.

Tack på förhand!

Här är kundvagnen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12249119https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12249119

Vad för grafikkort har du det kanske blir en flaskhals med din processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCNörden:

Vad för grafikkort har du det kanske blir en flaskhals med din processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan.

Det är ett GTX 1060 6GB som jag har nu. Planen är som sagt att skaffa RTX2080 eller 2080Ti lite senare i år.

Är inne på att skaffa Fractal Design Meshify S2 som nyss lanserades. Tror den har betydligt bättre luftflöde som jag kommer behöva.

Hur tror ni det funkar med en corsair h150i (360mm) i toppen på lådan?

MVH

Permalänk
Medlem

Då var delar inköpta och dator ihopsatt! Köpte även ett rtx2070 att ha ett tag.

Kan rekommendera alla produkterna. Både att det var lätt att bygga i hop och lättheten att klocka systemet också.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12262236